TERMINATOR SALVATION

Don't be back!

  • Datum 07-02-2011
  • Auteur
  • Gerelateerde Films TERMINATOR SALVATION
  • Regie
    McG
    Te zien vanaf
    01-01-2009
    Land
    Verenigde Staten
  • Deel dit artikel

Voor de vierde keer kwam de Terminator terug. Maar zwartkijker Christian Bale is geen Arnold Schwarzenegger en kauwgomballenfilmer McG al helemaal geen James Cameron.

Wat heeft een Terminator-film te bieden zonder de Terminator? Arnold Schwarzenegger, groot geworden als de moordmachine met stalen skelet, werd immers Governator. Alsof dat niet erg genoeg was, nam de maker van het barbiepop-spektakel charlie’s angels de regie in handen. Iemand die zichzelf ‘McG’ noemt denkt in de voetsporen van James Cameron te kunnen treden? Heiligschennis! Heel het internet sprak er schande van.
McG suste de woedende fans door te onthullen dat ‘T4’ zich zou focussen op dat deel van de mythologie dat we nog nooit echt hadden gezien: de toekomst na Judgement Day, de dag waarop computernetwerk Skynet de mensheid met een nucleaire oorlogsverklaring degradeerde tot een bedreigde diersoort. En door te beloven dat zijn film net zo duister zou worden als children of men, de in modder gedrenkte einde-van-de-wereld film van Alfonso Cuarón.
Duister is salvation inderdaad: de wereld is verworden tot een uitgebleekte woestijn en de laatste restjes mensheid worden door hijskraanhoge robots in futuristische concentratiekampen gesmeten. Maar als snel blijkt dat T4 niets meer is dan popcorn met een zwart kleurtje, entertainment met de Apocalyps als decor. Rebellenleider John Connor (Christian Bale in standaard intense modus) en zijn rafelige bende verzetsstrijders praten in B-filmclichés ("Het verschil met machines is dat mensen een hart hebben"). Het mysterie van de-mens-die-misschien-wel-een-machine-is (stoere nieuwkomer Sam Worthington) werd in de trailer al verklapt.

Zombie
Als een ongeduldig klein kind raffelt McG elke actiescène af, om hijgend door te hollen naar de volgende attractie. De film voelt gehaast en bouwt amper suspense op. Daardoor krijg je tijd om over gaten in de plot na te denken. Waarom is er in het hele Skynet-hoofdkantoor maar één robot die John Conner tegenhoudt?
Gelukkig liggen er voor de fans talloze verwijzingen voor het oprapen, van dialogen ("Come with me if you want to live") tot de verplichte achtervolgingsscène met een onverwoestbare vrachtwagen en het eindgevecht in een industriële omgeving. En Schwarzenegger is heel even te zien in een goed lijkende, digitaal gefabriceerde cameo. Geinig, maar het herinnert je er vooral aan dat hij er niet is.
Verder geeft salvation ons een paar leuke nieuwe dingen. De zombie-Terminator met afgebladderde kop die langs de ruïnes van L.A. patrouilleert en robot-motorfietsen zonder bestuurders zijn zonder meer cool. Jammer alleen dat al dat geavanceerde robottuig zo makkelijk uit te schakelen is — terwijl een Terminator nou juist onverslaanbaar is, en net als in een horrorfilm keer op keer weer opstaat.
Als actiespektakel is salvation best te pruimen, maar de film mist alle suspense, klasse en doom van de originele Terminators. James Camerons films lieten af en toe een glimp zien van een angstaanjagende toekomst maar keerden snel weer terug naar het heden. Daar verscheen de ijzeren moordmachine in de huiskamer, in een disco of op de werkvloer: in de veiligheid van het dagelijks leven. Dat maakte hem zo buitenaards en doodeng. Nu we beland zijn in een toekomst waarin alles al verwoest is, valt er niets meer te verliezen en dus niets meer om bang voor te zijn.

Rik Herder