• Thema Filmkrant 384
  • Gerelateerde Films Spotlight
    Tom McCarthy
    28-01-2016
    Verenigde Staten, 2015

Spannende verfilming van de onthullingen van The Boston Globe over misbruik in de katholieke kerk, waarin de camera de dynamiek van de newsroom op de hielen zit.

Iedereen had het kunnen weten, maar niemand wilde het weten. De pedofiele aberraties in de katholieke kerk zijn lang verborgen gehouden voor het publiek. Totdat dagblad The Boston Globe in 2001 de resultaten presenteerde van een nietsontziend onderzoek.

De zaak kwam aan het rollen toen de kersverse hoofdredacteur Marty Baron (Liev Schreiber) direct na zijn aantreden informeerde of er ooit een follow-up was gemaakt van dat ene verhaal over een mogelijk pedofiele priester. Niet echt, was het antwoord. Het speciale Spotlight-team dat een paar jaar eerder was opgezet voor langdurige onderzoeksjournalistieke projecten kwam vervolgens na veel graafwerk, tegenwerking en pijnlijke gesprekken met slachtoffers tot de ontdekking dat het om een wijdverbreide praktijk ging die systematisch buiten de openbaarheid werd gehouden. De heersende belangen waren simpelweg te groot, de macht van de slachtoffers te klein. De welgestelde wegkijkers benadrukten samen met vooraanstaande lieden uit pers en bedrijfsleven vooral het esoterische karakter van de kerk en de verkrachting van een paar kwajongens mocht geen roet in het eten gooien. Het spreekwoord ‘wie goed doet, goed ontmoet’ werd grondig misbruikt door deze discipelen. De doofpotten en ontkenningen leidden vooral bij Spotlight-journalist Mike Rezendes tot de nodige frustraties. De bekende onderzoeksjournalist wordt vertolkt door acteur Mark Ruffalo, die Rezendes grondig heeft bestudeerd. Het is exemplarisch voor de uitstekende casting van acteursregisseur Tom McCarthy.

Het resultaat is een intense film die onvermijdelijk vragen oproept over hoe het er nu binnen de katholieke kerk aan toe gaat. De zorgvuldig opgebouwde spanning kan niet verhullen dat Spotlight verder een traditioneel vertelde film is, maar om vernieuwing is het McCarthy niet te doen. Nu de rijen binnen de kerk zich weer gesloten lijken te hebben, wil hij deze ernstige geschiedenis over massaal misbruik en schending van vertrouwen nog een keer aan een groot publiek vertellen. Want ook dit verhaal dreigde bijna in een la te verdwijnen. Net voor The Globe het in 2001 wilde publiceren, vlogen twee vliegtuigen het World Trade Center in.