• Auteur Beri Shalmashi
  • Gerelateerde Films Sir
    Rohena Gera
    01-01-2018
    India/Frankrijk

Sir is een tragisch liefdesverhaal dat ook een mooi inkijkje geeft in het leven van Indiase rijkeluiskinderen die vastzitten in hun rollen.

Ratna is een jonge weduwe die na de dood van haar man naar de stad trekt om een nieuw leven te beginnen. Ze gaat in dienst bij Ashwin, een dromerige rijkeluiszoon die met zijn handen in zijn zakken zijn vader helpt bij het bouwbedrijf van de familie. Ashwin en Ratna blijven alleen in de flat nadat het aangekondigde huwelijk tussen Ashwin en zijn geliefde al voor de ceremonie stukloopt. Het zou logisch zijn voor Ratna om te vertrekken nu blijkt dat ze alleen met Ashwin in zijn huis moet wonen, maar ze blijft. En dan gebeurt er iets dat zij misschien wel heimelijk hoopte, of vreesde. Ashwin wordt verliefd op haar.

Ja, Sir is een film uit India. Nee, het is niet het Bollywood-spektakel waar je aan denkt. Sir is een ingetogen film van regisseur Rohena Gera die met deze film, net als in veel bombastische Bollywoodverhalen, inzoomt op een tragisch liefdesverhaal.

Ze geeft een mooi inkijkje in het leven van de elite met het herkenbare gelanterfant van een generatie die zichzelf entertaint met huisfeestjes in de luxe flats die ze bewonen. Zo nodigt Ashwin ook zo nu en dan zijn vrienden uit die in dure kleren op de bank bij hem thuis van een wijntje nippen. De vrouwen zijn een beetje cliché-snobs, maar het helpt het drama wel vooruit als Ashwin keer op keer Ratna verdedigt tegen hun botte neerbuigende gedrag jegens haar.

Ashwin kan immers veel leren van Ratna, die na de dood van haar man besloot niet bij de pakken neer te zitten en haar eigen toekomst te bepalen. Na lang aarzelen vertrouwt ze hem haar droom toe: Ratna wil modeontwerpster worden. Ashwin wilde schrijver worden, maar is daar ergens halverwege zijn eerste boek zomaar mee gestopt. Prima als twee jonge mensen elkaar kunnen helpen hun dromen in leven te houden, toch?

Niet in India, waar Ashwin de baas is en Ratna zijn bediende. Het zijn die rollen die de maatschappij ze heeft toegewezen en die ze niet kunnen ontlopen, helaas ook niet in hun spel. Zelfs niet in de glazen kooi hoog boven in een toren in Mumbai waar ze haast als twee doodgewone huisgenoten langs elkaar heen leven. Het had misschien wat meer kunnen schuren, dat je even had geloofd dat er een kans zou zijn voor het stel.

Sir is daarmee niet zozeer feel-good, maar wel feel-better. Omdat Ratna al zo veel overwonnen heeft. En omdat ze ook in Ashwin iets katalyseert waardoor hij keuzes maakt die hem uiteindelijk gelukkiger zullen maken. En wij mogen even meekijken hoe deze mensen elkaar een duw de goede richting geven, op weg naar de rest van hun leven. Zo vaak krijg je niet de kans om India op deze manier te mogen bewonderen.