SEXtet

Prooidieren en vuilnisbakkenrasjes

Sextet

Eddy Terstall noemt zijn vermakelijke SEXtet zelf satirisch "een goedkope seksfilm". Toch had Terstall wel wat meer risico mogen nemen.

Broer en zus sluiten een weddenschap af met de volgende stelling als inzet: het kan mannen niet schelen of een vrouw oliedom is, als ze maar lekker genoeg is om een avondje mee in bed te duiken. Zus versiert Taco ("Nee, hoe je héét; niet wat je éét!") en hij geeft inderdaad niets om intelligentie. Ook andere mannen blijkt het niet uit te maken of een meisje uitweidt over tampons of overhemden van "niet-bestaande merken". Gelden vrouwen dan echt alleen als prooidier?

Na de taboes op euthanasie en homoseksualiteit in Simon (2004) stelt Eddy Terstall in SEXtet de taboes op de relaties en het seksleven van de hedendaagse Nederlander aan de kaak. Hoe gaan we hier om met midlife-crises? Hoe reageren gelovigen op seksualiteit en seksuele geaardheid? Maar ook discussies over functioneel dan wel niet-functioneel naakt komen vluchtig aan de orde. En het feit dat Hollywood seks – "iets dat leven geeft" – niét, en geweld – "iets dat leven neemt" – wél wil laten zien. De snelle, provocerende teksten, die we ook uit Simon kennen, houden de film luchtig. Wanneer twee lesbiennes bijvoorbeeld per se een halfnegroïde man als donorvader willen, leggen zij dat uit door te zeggen dat zij hun kind een lang leven gunnen: "Vuilnisbakkenrasjes worden ook altijd ouder dan rashonden."

Salsadansen
In SEXtet worden zes seks- en/of relatieverhalen verteld door de man van een tv-seksuologe. Ondertussen wordt de film af en toe stilgezet door een kritische Filmacademiedocent om een en ander af te kraken. Het lef om taboes aan te kaarten wordt zo teniet gedaan. Terstall dekt zich in. Hij laat de docent dingen zeggen die hij als kritiek verwacht en hij kondigt zijn film satirisch aan met "een goedkope seksfilm van Eddy Terstall". Waarom schiet de regisseur bij voorbaat al in de verdediging? SEXtet mist hierdoor de subtiliteit van Simon en toont te weinig vertrouwen in kijker en critici en dus in zichzelf.

Maar de docent heeft nog een andere functie. Hij geeft aan dat er in elk van de zes verhalen een andere filmstijl gehanteerd wordt en wijst je op die manier op elementen die je als kijker zouden moeten opvallen. Ja, zo kan iedereen wel eigenschappen van tienerkomedies en Franse romantische films herkennen. Opnieuw heeft de regisseur weinig risico durven nemen.

Salsadansen met de vingers en lesbiennes die mannen ‘hulpstukken’ noemen, maken de film vermakelijk. Ook de vele bekende acteurs dragen hieraan bij, zoals Tygo Gernandt, die in de Middeleeuwen seks heeft met een geit op de achtergrond. Maar de docent en onder andere de stukken film waarin Jan Mulder gesprekken in het Gronings voert, vertragen SEXtet nogal. Gelukkig staat daar een stukje animatiefilm tegenover, waarin de docent een prostituee neerspuit met bijtend sperma.