• Datum 26-04-2012
  • Gerelateerde Films Salmon Fishing in the Yemen
    Lasse Hallström
    01-01-2011
    Engeland

Ewan McGregor ontpopt zich als een avonturier in een film die zoveel registers bespeelt dat de toon totaal is zoekgeraakt.

‘Onmogelijk’ is het oordeel van wetenschappelijk ambtenaar Fred Jones over het plan van een steenrijke sjeik om wilde zalm uit te zetten in een stuk woestijn. Out of the box-denken gaat de sjeik een stuk beter af dan Fred, maar die krijgt een zetje van de pr-adviseur van de Britse minister-president. Zij wil het project aangrijpen om de aandacht af te leiden van het slechte nieuws uit het Midden-Oosten: Afghanistan. Onder druk gezet om als visexpert mee te werken aan dit project, durft Fred er van lieverlee ook zelf in te geloven.
Fred is Ewan McGregor met een grijze pullover en een zijscheiding, en van alle sex-appeal ontdaan. Gelukkig laat de film hem in Jemen belanden, waar die trui meteen uitkan en zijn haar ook lekker door de war gaat. Dat opent perspectieven ten aanzien van zijn tegenspeelster Emily Blunt. Lasse Hallströms Salmon Fishing in the Yemen is een film die van alles wel wat heeft: romantiek, satire, exotisme, een vleugje terrorisme en wat quasi-filosofische vismetaforen. De personages zijn er bij dit alles wel een beetje bij ingeschoten want dat van McGregor is de enige dat nog wat reliëf krijgt. Hij moet dan ook een flinke karaktergroei doormaken: van behoudende kantoorklerk naar avontuurlijke entrepreneur. Een hork blijft hij, maar een charmante hork. En zo bezien is de kern van dit verhaal nogal triviaal. Want natuurlijk zie je van het begin af aan dat hij in de verkeerde trui en het verkeerde huwelijk zit. Wat een decadent idee, dat er een miljoenenproject voor nodig moet zijn om de man tot dat inzicht te brengen.

Sasja Koetsier