Statham does New York

• Datum 26-04-2012
  • Gerelateerde Films Safe [Boaz Yakin]
    Boaz Yakin
    01-01-2012

Een nieuwe lente, een nieuwe Statham. Zet Safe de voorzichtig ingeslagen weg van The Mechanic en Killer Elite voort naar echt memorabele actiefilms?

Het moet fijn zijn om Jason Statham te zijn. En nee, niet omdat zijn vriendin Rosie Huntington-Whiteley heet. Jason is misschien wel de enige zuivere actiester die we hebben, en met die status kun je wat in de filmwereld. Om precies te zijn: minimaal twee films per jaar maken met een behoorlijk budget, goede tegenspelers en een regisseur van enig niveau. Maar die status brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee. Je moet kunnen doorgroeien, als je de Sylvester Stallone en niet de Charles Bronson van je generatie wilt worden. En die groei lijkt bij The Stat te haperen. De b-film heeft hij nu wel achter zich gelaten, dus waar blijven de slimme thrillers, de betere cultfilms? Zowel The Mechanic (2011) als The Killer Elite (2011) hadden potentie. Jason moest erin opboksen tegen voortreffelijke acteurs als Ben Foster en Robert De Niro en dat houdt een acteur fit. Helaas ontbreken die tegenspelers in Safe. En dat is niet het enige. Het is een interessant project dat doodbloedt door slecht acteren, ongeïnspireerde regie, een risicoloze casting en een script dat wel een make-over kon gebruiken.
Safe is het verhaal van de New Yorkse ex-smeris Luke Wright (Statham) die aan lager wal geraakt is en nu het hoofd boven water probeert te houden als kooivechter. Een ridicuul gegeven. Elk ander baantje was beter geweest. Zeker omdat het nauwelijks bijdraagt aan de plot. Luke ziet zijn miserabele leven niet meer zitten en wil er een eind aan maken. Daar wordt hij van weerhouden als hij in de metro ziet hoe de Russische gangsters die zijn vrouw hebben vermoord een Chinees meisje achtervolgen. Luke weet haar in veiligheid te brengen en ontdekt waarom ze zo waardevol is. Mei is een rekenwonder en kent alle geheime codes van de Chinese triade die haar in dienst heeft uit haar hoofdje. En daar valt ook een belangrijke kluiscode onder.
Safe werd geregisseerd door Boaz Yakin, een oproepkracht met een staat van dienst in een meer vrouwvriendelijk marktsegment (Uptown Girls). Actie is niet echt zijn ding, maar aan Safe zie je dat niet af. De gevechtsscènes en achtervolgingen zijn met vaart gefilmd. Wel is het geweld buitensporig hard en dat komt de geloofwaardigheid niet ten goede. Het is sowieso vreemd dat het menselijke element er bij deze regisseur zo bij inschiet. De koppeling van een gedesillusioneerde smeris en een moederziel alleenstaand meisje bood zoveel mogelijkheden. Maar van een serieuze bonding is hier geen sprake. De jonge actrice die Mei speelt is compleet uitdrukkingsloos en het script geeft Statham alleen maar domme one-liners als ‘Ik haal het vuilnis niet op, ik gooi het weg.’ Weliswaar voor het eerst uitgesproken met een Amerikaans accent, maar daar houdt de vernieuwing ook meteen op. The Stat speelt op safe, en dat kun je in deze branche niet eindeloos blijven doen.

Mark van den Tempel