• Datum 28-02-2013
  • Gerelateerde Films Road North
    Mika Kaurismäki
    01-01-2012
    Finland

Een vader en een zoon verzoenen zich tijdens een trip in een Pontiac naar het noorden van Finland, in Road North van Mika Kaurismäki.

Hij heeft al 33 films gemaakt, maar nog nooit is er een film van Mika Kaurismäki (oudere broer van) in de Nederlandse bioscopen uitgebracht. Binnen zijn grillige loopbaan verwierf de in Rio de Janeiro woonachtige Fin een kleine cultstatus met Zombie and The Ghost Train (1991), vloog hij grandioos ut de bocht met het lowbudget post-apocalyptische The Last Border, en toog hij met Samuel Fuller en Jim Jarmusch naar de Braziliaanse jungle voor zijn documentaire Tigrero — A Film That Was Never Made (FIPRESCI-persprijs in Berlijn). Hij was medeoprichter van het legendarische Midnight Sun Film Festival dat vlak boven de Finse poolcirkel films in een circustent en de lokale schoolgymzaal vertoont, bezocht door grote regisseurs als Coppola. Voor LA Without A Map (1998) strikte hij niet minder dan Julie Delpy, Vincent Gallo, Johnny Depp, Anouk Aimee en Joe Dallesandro.
Het wekt verbazing dat nu net zijn conventionele, langgerekte road movie annex vaderzoonhereniging de eerste is die de Nederlandse bioscoop haalt. In Road North ligt de verdwenen vader van een concertpianist op een dag beschonken voor zijn deur. Voordat de zoon zich kan afvragen wie die manke, volvette, snurkende man is, volgt een trip in een Pontiac naar het noorden van Finland en een hele reeks andere onaangekondigde familiebezoekjes. Road North ademt een sympathieke levenshouding: een relaxte omgang met grote problemen en de berusting over de dingen die in het verleden zijn misgegaan mondt uit in een melancholiek, verbroederend liedje gezongen door vader en zoon. Kaurismäki mikt daarbij niet op de schaterlach, maar ziet humor in een douchekop of een zijdelings verhaal over een menselijk standbeeld. Eén ding roept vragen op: waarom wordt er zo gehamerd op de diabetes van de vader? De aftiteling geeft antwoord: het farmaceutische bedrijf Sanofi Diabetes krijgt als sponsor een bedankje.

Mariska Graveland