Romance in de kofferbak

• Datum 05-01-2011
  • Gerelateerde Films OUT OF SIGHT
    Steven Soderbergh
    01-01-1998

Out of Sight

Al een tijdje is niets vernomen van Steven Soderbergh, de regisseur die doorbrak met sex, lies and videotape, te hoog greep met Kafka en onopgemerkt bleef met King of the hill en The underneath. Nu heeft hij groot uitgepakt met Out of sight, een misdaadkomedie met George Clooney en Jennifer Lopez in de hoofdrol. Toch heeft Soderbergh geen Clooney-vehikel gemaakt, maar juist een uitermate grappige en eigenzinnige film afgeleverd.

Out of sight is de vierde film in korte tijd die gebaseerd is op een boek van de in puntige dialogen gespecialiseerde misdaadschrijver Elmore Leonard. Touch is hier enkel op video uitgebracht en Get shorty was te veel zelfingenomen. De gehele film door hoorde je de makers roepen ‘kijk ons eens grappig zijn’. Jackie Brown wist wel de juiste balans te vinden tussen stoerheid en emotie. Ook Out of sight laat de personages sprankelen in een complex geconstrueerd misdaad-annex liefdesverhaal, dat verbazingwekkend simpel oogt.
Maar zelden komt een romance op het grote doek echt geloofwaardig over. Acteurs kijken wat zwoel langs de camera, en moeten met expliciete dialogen de kijker overtuigen van hun verliefdheid. Het verrassende aan Out of sight is nu juist dat het languitgerekte flirten tussen George Clooney en Jennifer Lopez toch leuk is om naar te kijken. Clooney valt in eerdere films geregeld terug op zijn maniertjes, het schalks en quasi-onschuldig kijken, in de hoop sexy gevonden te worden. Lopez heeft tot nu toe de bioscoopbezoeker alleen weten te imponeren door haar pogingen aan een wurgslang te ontsnappen in Anaconda. Nu valt vooral hun ontspannen aanwezigheid op, de dialogen rollen van hun tong en nergens kun je ze betrappen op gemakzuchtig spel.

Spannende boef
Het is opmerkelijk dat de romance werkt, temeer daar de film veel absurdistische trekjes kent. Agente Sisco (Lopez) krijgt een setje pistolen voor haar verjaardag van haar vader, en is daar nog blij mee ook. Meesterdief Foley (Clooney) en Sisco ontmoeten elkaar in de kofferbak van een auto, nadat hij is ontsnapt uit de gevangenis, en zij hem in de kraag wil grijpen. Hij weet haar vijandigheid al snel te keren door een babbeltje te maken over films. Zo vindt zij dat Faye Dunaway en Robert Redford wel erg snel voor elkaar vielen in Three days of the condor, waarmee ze tegelijkertijd ironisch commentaar geeft op hun ongeloofwaardige situatie in de achterbak. De gehele film zullen zij om elkaar heendraaien, waarbij de op de vlucht zijnde Foley zich vaak in het hol van de leeuw begeeft. Het lukt Soderbergh wonderwel om zo’n cliché — ferme dame valt voor innemende, spannende boef — aannemelijk te maken zonder daarmee de kijker een rad voor de ogen te draaien. Soms komen zelfs even de hoogtijdagen van de Hollywood-misdaadromantiek, Humphrey Bogart en Lauren Bacall, in herinnering.
De acteurs, ook de bijrollen van Ving Rhames en Isaiah Washington, krijgen alle ruimte, en zijn nergens ondergeschikt gemaakt aan het goedgeöliede verhaal. Een verfilming van een boek van Leonard houdt automatisch in dat de acteurs vele gevatte volzinnen in de mond gelegd krijgen en iedereen kan daar uitstekend mee overweg.

Bluf
Met het zwoele Out of sight breekt Soderbergh met zijn imago: klinisch en analytisch. Wat is gebleven is het spelen met het beeld. Hij geeft de film een extra schwung mee door gebruik te maken van cameratrucjes, freeze frames, en door het beeld soms op te delen in kleine kaders, waardoor verschillende handelingen tegelijkertijd in beeld komen. Maar ook weer niet te vaak, zodat de film niet in de val trapt van quasi-artistiekerigheid. Het verhaal is in mootjes gesneden, waardoor we aan het begin middenin het verhaal vallen, als Foley zonder wapen en met bluf een bank overvalt door simpelweg hardop te vragen om het geld en een argeloze bankbezoeker zonder zijn medeweten te bestempelen als vuurgevaarlijke partner. De structuur heeft wat weg van Pulp fiction, maar is origineel genoeg om niet als achterhaald jatwerk gezien te worden.
Soderbergh vindt het zelf maar niets dat Out of sight in Amerika zijn come back wordt genoemd. Hij sluit zich in een interview met The Village Voice aan bij een illuster personage: "Herinner je je de woorden van Gloria Swanson nog in Sunset Boulevard? ‘I hate that word, it’s a return!’" Tussen zijn laatste studiofilm, het in Nederland ten onrechte alleen op video uitgebrachte The underneath, en Out of sight maakte hij twee no budget films, de monoloog Gray’s anatomy, en het psychodrama Schizopolis. Hij heeft inderdaad niet stilgezeten, maar de sprong naar Hollywood-lievelingen als Clooney is toch te groot om niet van een come back te spreken, in ieder geval bij het Nederlandse publiek.
Soderbergh heeft zijn talent niet weggegooid door een publieksfilm te maken, maar het juist aangewend om een uitgekauwd genre als de misdaadfilm nieuw leven in te blazen. De analyticus Soderbergh heeft even plaatsgemaakt voor grappenmaker. De pret van het filmkijken is er niet minder om.

Mariska Graveland