ONCE UPON A TIME IN MEXICO

Sergio Leone

• Datum 05-01-2011
  • Gerelateerde Films ONCE UPON A TIME IN MEXICO
    Robert Rodriguez
    01-01-2003

Twee filmtrilogieën in een jaar afronden, dat hoeft ons niet te verbazen van Robert Rodriguez, maar het maakt opeens wel duidelijk dat de overeenkomsten tussen Spy kids en het El mariachi-drieluik groter zijn dan de verschillen. De films voor kleine en grote kinderen zijn gemaakt met dezelfde manische energie en inzet, en ondertussen ontwikkelde de filmmaker zich via geen, naar weinig, naar veel budget. De Spy kids-films kochten hem de weg naar nog een keer grandioos loos gaan in Once upon a time in Mexico, die je met evenveel reden helemaal nergens over kan vinden gaan, als een briljante verwerking van de Sergio Leone-films.
Films voor cinefielen en voor popcornvreters dus, en gaat dat als de balans moet worden opgemaakt wel echt zo goed samen? Misschien moet de conclusie zijn dat het zaterdagavondpubliek de helft zal missen en de film daarom warrig zal vinden. El mariachi Antonio Banderas wordt wel met veel aplomb én flashbacks geïntroduceerd, maar die dienen niet om te vertellen wie hij is, maar wat hij heeft meegemaakt. Wie beide niet kan schelen en kijkt naar het shot waarin dit gebeurt (gitaarspelend op het dak), die ziet een film die bijna avantgardistisch is in de manier waarop hij over zichzelf gaat. En die natuurlijk de nodige visuele en andere virtuositeiten en bravourestukjes bevat: Salma Hayek die vier messen tegelijk raak werpt, Hayek en Banderas die met handboeien aan elkaar geklonken via het raam ontsnappen. Ook instant-klassieke oneliners ontbreken niet. Johnny Depp, als verlopen CIA-agent: "Are you a Mex-i-can or a Mex-i-can’t?" En dat alles met de digitale camera. Terloops.

Dana Linssen