Gepassioneerd, heetgebakerd en bijna dood

• Datum 11-10-2010
  • Gerelateerde Films OLIVIER ETC.
    Sander Burger
    01-01-2006

In de Nederlandse doe-het-zelf-film olivier etc. leeft een jongen er maar wat op los, in de wetenschap dat hij toch niet lang meer te leven heeft. Of toch wel?

De jongensachtige bravoure van acteur Dragan Bakema komt hem goed van pas voor zijn rol in olivier etc. Gepassioneerd, heetgebakerd, cynisch en droevig: het hele scala aan emoties trekt voorbij. Gelukkig is Bakema (drift, zwarte zwanen) een goed acteur, anders zou olivier etc. onder zijn eigen gewicht zijn bezweken. Ook het lucide spel van Maria Kraakman (guernsey) als zijn vriendin is een lust voor het oog. olivier etc. wordt dan ook gedragen door Bakema en Kraakman, die ook in het echte leven een stel zijn. Bakema was nauw betrokken bij het scenario en de casting van de film, die geregisseerd werd door debutant en voormalig Filmacademiestudent Sander Burger (1975). Hij kreeg het idee voor de film na een gesprek in de kroeg met een jongen die vanwege een hartkwaal niet lang meer te leven had, maar weigerde een operatie te laten uitvoeren, omdat hij zo de enige zekerheid zou verliezen die hij had: dat hij zou sterven. Ook in olivier etc. worstelt de jongen met zijn nieuwe toekomstperspectief. Voor de hartoperatie leefde hij er maar wat op los, met de dood altijd voor ogen. Op zijn tiende stelde hij al zijn testament op. Nu moet hij ineens gaan leren leven.

Fitnessapparaat
Dragan Bakema verzette zich al eerder tegen de dood in de Filmacademiefilm een ingewikkeld verhaal, eenvoudig verteld (2005), waar hij tegenover een doodzieke Johnny de Mol stond. Ook in olivier etc. is er geen scène waar hij niet in voorkomt, want alles draait om zijn moeizame omgang met de nieuwe situatie. Vaak zien we hem in een heftig conflict verwikkeld, maar soms betrappen we hem ook in een loos moment, wachtend op Schiphol, trappend op een fitnessapparaat, steentjes gooiend in de Maas. Van verstilling is dan echter geen sprake, want de geluidsband is juist op die momenten dichtgesmeerd met nietszeggende tingeltangelmuziek. Zo is olivier etc. ondanks het ietwat bizarre uitgangspunt een traditioneel verhaal geworden, compleet met confrontatie en catharsis.
Pluspunt zijn de acteerprestaties. Sander Burger wist naast Bakema en Kraakman ook topacteurs Hans Dagelet, Bart Klever en Kees Hulst te strikken. En dat terwijl olivier etc. binnen een paar maanden tot stand is gekomen zonder noemenswaardig budget. En dus ook zonder bemoeienis van de fondsen. Daarmee maakt de film onderdeel uit van een nieuwe trend: van de jaaroogst op het Nederlands Film Festival was zo’n kwart buiten de gevestigde financieringskanalen gemaakt. Maar die vrijheid heeft in het geval van olivier etc. niet geleid tot een verfrissende vertelwijze, want daar is het drama te keurig voor. Het wachten is op het door Dragan Bakema opgerichte filmcollectief Popov Film, dat zal gaan werken als een toneelgezelschap. Acteurs krijgen geen dagprijs maar een maandsalaris, zodat de kosten worden gedrukt en acteurs en regisseurs elkaar vaak te zien krijgen. Als olivier etc. de eerste in die rij is, dan is er een prima start gemaakt.

Mariska Graveland