• Datum 06-06-2013
  • Gerelateerde Films Now You See Me
    Louis Leterrier
    01-01-2013
    Verenigde Staten/Frankrijk

Gladde show rond vier illusionisten en hun spectaculaire optredens die spotten met de logica én de wet.

Applaus voor meesterillusionist Michael Atlas, zijn voormalig assistente Henley, de vingervlugge Jack en hypnotiseur Merritt Osbourne. Deze ‘Four Horsemen’ zetten Las Vegas op zijn kop. Vanaf het podium, en met de hulp van een willekeurig gekozen bezoeker, beroven ze live de Credit Republicain in Parijs en storten de buit uit over het uitzinnige Vegas-publiek. Hoe ze de bank gekraakt hebben? De FBI staat voor een raadsel.
Inspecteur Dylan Hobbs stort zich met tegenzin op de zaak. Hij is ook al niet blij met de partner die hem werd toegewezen, de Franse Interpol-agente Alma Vargas. Beroepsscepticus Thaddeus Bradley legt ze uit hoe de truc waarschijnlijk in elkaar zat, maar juridisch kan niemand de vier illusionisten iets maken. Hobbs en Vargas letten daarom scherp op tijdens het volgende optreden in New Orleans. Waarschijnlijk is er meer aan de hand dan een stel sympathieke goochelaars die gestolen geld uitdelen. Maar, zoals Michael Atlas het niet moe wordt te herhalen: ‘The more you think you see, the easier it’ll be to fool you.’

Regisseur Louis Leterrier (The Transporter, The Incredible Hulk, Clash of the Titans) trekt in Now You See Me de hele trukendoos open. Met een uitgekiende montage en de digitale effecten van Modus FX wordt veel mogelijk. Leterrier kiest voor de regiestijl die we kennen van grote televisieshowregistraties: de camera vliegt voortdurend over het publiek en glijdt en draait langs en rond de performers. De lichtshow en filmmuziek zijn, bij wijze van spreken, geleend van Hans Klok.
Subtiel is anders en het werkt ook niet helemaal: waar een goede illusionist je ongeloof overwint en je in verbijstering achterlaat, heb je hier voortdurend het gevoel dat Leterrier en zijn technische staf je belazeren. Want de regisseur verbergt zijn kaarten niet zo slim. De vroege introductie van een anonieme opdrachtgever en het verhaal over een beroemde illusionist die tragisch om het leven kwam, haalt vrijwel alle verrassing uit het scenario.
Ook Michael Caine doet mee, trouwens, in de rol van miljardair. Vrijwel iedereen in de overvolle cast wordt tekort gedaan met half uitgewerkte personages. Eisenberg, sterk als Mark Zuckerberg in The Social Network, is hier niet meer dan een arrogante spreekstalmeester. Laurent (Inglourious Basterds) moet genoegen nemen met een rol als de love-interest met een charmant accent. Vrijwel iedere dialoog die Ruffalo met haar heeft, draait akelig nadrukkelijk om de thema’s van de film: geloof, vertrouwen en magie. ‘Have you ever felt something that you can’t see, but you know is there?’ vraagt ze suggestief. De vonk slaat niet over.
Now You See Me is een gladde show die met enige vaart over je wordt uitgestort maar lang niet zo ingenieus is als hij zelf denkt te zijn. De Four Horsemen beschikken over een afleidingsmanoeuvre van 140 miljoen dollar. Het budget van Now You See Me wordt op de helft geschat, maar echte magie koopt Leterrier er niet mee.

Barend de Voogd