Nina

Afmattende passie

  • Datum 15-08-2018
  • Auteur Sandra Heerma van Voss
  • Gerelateerde Films Nina [Olga Chajdas]
  • Regie
    Olga Chajdas
    Te zien vanaf
    01-01-2018
    Land
    Polen
  • Deel dit artikel

Met een erotisch geladen relaas over een draagmoeder breekt regisseur Olga Chajdas een lans voor de vrouwenliefde.

Soms lijkt het of er voor het arthousegenre een apart menstype is ontworpen: ernstig op het sombere af, zwijgzaam, op korte, de plot ondersteunende zinnen na permanent in het halfduister gefilmd. Als ondersteuning van een goed doortimmerd script kan dat mooie films opleveren – Marjorie Prime is een recent voorbeeld – maar bij Nina van de Poolse regisseur en scenariste Olga Chajdas begint de plechtigheid al gauw te irriteren.

Drama is er genoeg: Nina, lerares Frans op een middelbare school, probeert al jaren vergeefs zwanger te raken van haar man Wojtek, een automonteur voor wie ze het snobisme van haar familie getrotseerd heeft. Wat hun relatie betreft lijken de twee moegestreden, veel plezier of zelfs dialoog zit er niet meer in, maar die baby moet en zal er komen, desnoods van een draagmoeder. Op haar werk is Nina streng en zeker van haar zaak; ’s avonds slurpt ze glas na glas dure wijn leeg en lijkt alles mislukt.

Door een geforceerd aandoend toeval komt Wojtek in contact met Magda, een beveiligingsbeambte met een wild lesbisch (nacht)leven. Nina en Wojtek nodigen Magda te eten uit met de bedoeling haar tot een draagmoederschap over te halen; voordat ze aanbelt wordt er aan tafel nog even bozig gecopuleerd. Traag opent zich vervolgens een waaier van lustgevoelens over en weer: Wojtek wil wel met Magda maar Magda wil liever met Nina, Nina wil niet meer met Wojtek maar hij mag ook niet met Magda, want hé, wil ze zélf niet stiekem met Magda?

Ondanks alle broeierige blikken en stemmige locaties als een ondergronds vrouwendanshol zit de spanning in de film elders – zonde is het dat Chajdas, die overduidelijk op emancipatoire missie was, de scènes met Nina’s beklemmend burgerlijke familie niet meer heeft uitgebreid. Nina’s autoritaire moeder Ewa mag er wezen, en ook de concurrentie tussen Nina en haar zussen is interessant.

In plaats daarvan moeten we het stellen met twee mooie, jonge, bleke vrouwen, die door hun geaardheid niet wezenlijk interessanter worden.