Ma’Rosa

Versnijden bij kaarslicht

  • Datum 17-01-2018
  • Auteur
  • Gerelateerde Films Ma’Rosa
  • Regie
    Brillante Mendoza
    Te zien vanaf
    01-01-2016
    Land
    Filipijnen
  • Deel dit artikel

Ma’Rosa is een zenuwslopend portret van de vastberaden kruidenier Rosa, gefilmd in een Filipijnse sloppenwijk. Door haar ogen verbeeldt Brillante Mendoza het repressieve regime in zijn moederland, waar kleinschalige drugshandel een bijeffect van armoede is.

Veel bewoners van de sloppenwijken van de Filipijnse hoofdstad Manilla verdienen noodgedwongen bij met gesjoemel en gesjacher. Voor Rosa (Jaclyn Jose), de moeder van vier kinderen, zijn de inkomsten van haar sari-sari-winkel, een kleine kruidenier die ze runt met haar echtgenoot Nestor, bij lange na niet voldoende om te kunnen overleven. Een klein handeltje in het uiterst verslavende crystal meth biedt soelaas: op de eerste etage van hun nederige, smoezelige stulpje versnijden ze bij kaarslicht het verboden goed discreet achter een gordijn. Het is een vindingrijk systeem: de piepkleine pakketjes worden verstopt in pakjes Marlboro, en de klanten worden nauwgezet bijgehouden in een administratief boekwerk.
Die zakelijke nauwkeurigheid gaat natuurlijk averechts werken als Rosa en Nestor worden verlinkt en na een inval tijdens een stortbui worden gearresteerd door een corrupte politie-eenheid. Dit is de opmaat naar een zenuwslopende episode: het echtpaar belandt doorweekt en in de boeien geslagen op het politiebureau in een met kranten afgeplakte geïmproviseerde overhoorkamer, waar ze schone kleding krijgen aangereikt. Nestor draagt nu — hoe ironisch — een politiepolo met het opschrift ‘Manila’s finest’. Vervolgens moet er gekozen worden tussen een eenmalige afbetaling van 200.000 peso’s — omgerekend zo’n 3500 euro — of het prijsgeven van de naam van hun dealer, waarbij de aangetroffen boekhouding en drugs fungeren als chantagemiddel. De kinderen van Rosa en Nestor beginnen in de buitenwereld intussen aan een poging om het benodigde bedrag bij elkaar te scharrelen.
Regisseur Brillante Mendoza, die zich ontpopt tot een chroniqueur van maatschappelijk onrecht, legt dit alles in documentairestijl vast. Hij toont onomwonden hoe het leven in de misère vergeleken kan worden met wegzakken in drijfzand. Met in het epicentrum de onbetwiste muze Jose: zij werd in Cannes uitgeroepen tot beste actrice, en staat symbool voor al die kleine entrepreneurs die af en toe van het rechte pad afwijken, en daarvoor onder het regime van president Rodrigo Duterte buitenproportioneel worden bestraft.

Omar Larabi