Dwaas afpersingsplan

• Datum 28-02-2017
  • Gerelateerde Films Magallanes
    Salvador del Solar
    01-01-2015
    Peru

In zijn regiedebuut Magallanes bouwt de Peruaanse acteur Salvador del Solar een vakkundige thriller rond de conflictrijke recente geschiedenis van zijn land. Taxichauffeur Magallanes probeert met een slecht doordacht afpersingsplan het verleden recht te zetten.

Wanneer een jonge vrouw in zijn taxi stapt, kijkt vijftiger Harvey Magallanes in zijn achteruitkijkspiegel letterlijk zijn verleden in de ogen. En hoewel zij hem in eerste instantie niet lijkt te herkennen, wordt het verleden dat deze Celine en Magallanes delen, bepalend voor hun beider toekomst.
Regisseur Salvador del Solar ontvouwt dat verleden in kleine stapjes in de neo-noirthriller Magallanes, de eerste film als regisseur en scenarist voor Del Solar, die tot nu toe vooral bekend was als acteur. Hoewel Magallanes redelijk succesvol was op het internationale festivalcircuit, is het onwaarschijnlijk dat Del Solar op korte termijn met een opvolger komt: sinds december 2016 is hij minister van Cultuur in thuisland Peru.
Zijn politieke betrokkenheid is ook in Magallanes duidelijk zichtbaar, al is dit geen film die zich over een specifiek politiek gedachtegoed uitspreekt. De gebeurtenissen die de levens van Magallanes en Celine verbinden, vonden plaats in zijn tijd in het Peruaanse leger, vechtend tegen de communistische revolutionairen van het Lichtend Pad. Die strijd mag dan gestreden zijn, maar zijn tijd in het leger lijkt voor de eenzame Magallanes nooit echt te zijn opgehouden. Nog altijd is zijn enige vriend zijn oude strijdgenoot Milton, die zijn legerdagen idealiseert. En nog altijd volgt Magallanes de bevelen op van zijn voormalig commandant. In zijn taxi rijdt hij de gepensioneerde kolonel dagelijks rond, als tijdverdrijf voor de inmiddels zwaar dementerende oude man.
Zijn ontmoeting met Celine geeft Magallanes een impuls om zich onder dat juk uit te vechten, door middel van een slecht doordacht plan om de zoon van de kolonel af te persen met de wandaden die zijn vader in oorlogstijd beging. Del Solar bouwt rond dit relatief simpele uitgangspunt een vakkundige thriller, die constant heel spannend is en gaandeweg aan complexiteit wint. Hoe meer er boven tafel komt over het verleden, hoe duidelijker het wordt dat vergelding in het heden zo simpel nog niet is.

Joost Broeren-Huitenga