• Datum 08-12-2010
  • Gerelateerde Films LOVE AND OTHER CATASTROPHES
    Emma-Kate Croghan
    01-01-1996
    Australië

Studentes Mia (Frances O’Conner) en Alice (Alice Garner) kunnen heel goed guitig kijken

Met Love and other catastrophes dient zich in de filmtheaters het Australische achternichtje van ZUSJE aan. Beide debuutfilms werden in eigen land niet alleen tot beste film van het jaar uitgeroepen, maar vertonen ook bepaalde produktionele, stilistische en inhoudelijke overeenkomsten. Toch is er ook een wezenlijk verschil tussen beide films.

Hoe ziet een dag uit het leven van een aantal studenten in het Australische Melbourne eruit? Het antwoord wordt geleverd door vijf bevriende ex-studenten die zich voor de gelegenheid verenigden in ‘Screwball Five Productions’. Hun meest hilarische ervaringen verwerkten zij in een op screwball comedies uit de jaren dertig en veertig geïnspireerde 24-uurs komedie die zich afspeelt op de universiteitscampus en het studentenonderkomen van filmwetenschappers Mia en Alice.
Behalve een korte collegebankscène waarin wordt getracht om het Hitchcock-universum te verklaren aan een jeugdig gezelschap Woody Allen- en Quentin Tarantino-adepten, wordt er op deze dag niet gestudeerd. Zoals de titel al aangeeft draait het op de campus om de liefde en andere catastrofes. Zoals de helletocht van het afstuderen, fabelachtig hoge bibliotheekboetes, huisvesting en bijbaantjes. Universeel herkenbare studentenproblematiek, maar dan verpakt in een op causerieën voortdrijvende romantische komedie.

Studentenvolkje
‘Guerilla filmmaking’, het is een toepasselijke benaming voor de manier van filmmaken waar de 23-jarige regisseur Emma-Kate Croghan samen met haar Screwball-kompanen voor koos. Evenals de makers van ZUSJE hadden de jonge Australiërs geen zin een tijdrovende tocht langs officiële subsidiënten te maken. Ze wilden een speelfilm maken naar voorbeeld van Amerikaanse independents als Spike Lee en Jim Jarmusch en wel onmiddellijk. Met behulp van familie en vrienden werd er 45.000 dollar bijeen gesprokkeld en een kleine cast van jonge, veelal debuterende acteurs samengesteld. De opnamen werden binnen zeventien dagen voltooid.
De besognes van het studentenvolkje werden op 16 mm vastgelegd en met behulp van een enthousiaste co-producent overgezet naar 35 mm, maar evenals in ZUSJE speelt de videocamera en de daaruit voortvloeiende home movie-achtige stijl ook een rol. Daarbij lijkt het studentenoptrekje uit de Amsterdamse Nieuwmarktbuurt verplaatst naar Melbourne en de tot filmstudentes getransformeerde modestudentes ontvangen hun gasten niet op een verjaardagspartijtje, maar op een housewarming party. Of de gastrollen van twee Australische filmcritici in Love and other catastrophes ginder evenveel herkenning veroorzaakten als het gastrolletje van Herman Brood in ZUSJE hier, is de vraag.
Evenals in ZUSJE stelen de veelal onervaren twintigers in ieder geval de show. Frances O’Connor is het stralende middelpunt als filmstudente Mia die op deze wonderbaarlijke dag verzeild raakt in een bureaucratische mallemolen. Ze kwijnt weg bij de aanblik van Adrian Martin, de auteur van ‘Feral cinema’ die hier zichzelf speelt, en volgt hem gedwee naar culturele studies. Haar lesbische relatie met Danni, die na het zien van Pulp fiction tot grote bloei kwam, lijkt onderwijl op de klippen te lopen.
Mia’s ‘room mate’ Alice wordt vertolkt door Alice Garner. Deze filmstudente met Jean Seberg-kapsel is al vier jaar bezig met haar scriptie ‘Doris Day as female warrior’. Ze is verliefd op Ari, student klassieke talen en part time gigolo. Zijn filosofie luidt dat vrouwen altijd voor zelfverzekerde mannen vallen, maar dat mag niet verhinderen dat deze Warren Beatty geenszins voldoet aan de drie criteria die Alice aan de ideale man stelt. De schuchtere student medicijnen Michael daarentegen zal de betrouwbare, linkshandige man blijken met de juiste film top 3: Calamity Jane, Meet me in Saint Louis en The purple rose of Cairo.

Het Grote Filmcitatenboek
Waar in het geval van ZUSJE echter sprake was van een zekere intrige die in een originele vorm werd gegoten, raast deze lichtvoetige campus comedy maar voort. Niet dat er iets mis is met lichtvoetigheid, maar het is de zelfgenoegzaamheid waarmee ondertussen een allegaartje aan hele en halve filosofieën wordt opgedist, waardoor Love and other catastrophes niet verder reikt dan studentikoze ginnegapperij. Voor het doelbewuste goochelen met filmcitaten golden Woody Allen en Quentin Tarantino als lichtende voorbeelden. Voor Croghan reden Het Grote Filmcitatenboek eens flink te plunderen.
In een van de laatste scènes varieert Croghan op de klassieke scène uit Manhattan waarin Isaac (Woody Allen) op de bank ligt en de dingen opnoemt die voor hem het leven de moeite waard maken. Evenals Isaac realiseert Alice zich wie de grote liefde in haar leven is. De subtiele introspectie heeft in Love and other catastrophes echter plaats gemaakt voor een luidruchtig verkondigd ‘Amor vincit omnia’. Aan enthousiasme geen gebrek, maar de enige overpeinzing die dan nog rest, is dat het weer eens ouderwets hommeles was op de campus.

Belinda van de Graaf