• Datum 08-12-2010
  • Gerelateerde Films LOVE AND DEATH ON LONG ISLAND
    Richard Kwietniowski
    01-01-1997
    Groot-Brittannië/Canada

Heer van stand Dr. De’ath (John Hurt) aanbidt B-filmacteur Ronnie Bostock (Jason Priestley)

Dat de debuterende Engelse regisseur Richard Kwietniowski met de verfilming van Gilbert Adairs roman ‘Love and death on Long Island’ een droom in vervulling zag gaan, heeft hij onder meer te danken aan zijn voortreffelijke, zeer onalledaagse acteursduo: Beverly Hills 90210-ster Jason Priestley als ‘love interest’ van de Britse veteraan John Hurt.

De Amerikaanse fastfood-keten McDonald’s wordt door filmmakers niet zelden gebruikt als hét symbool van een verloederde samenleving. Onlangs nog zagen we in The river de eenzame vaderfiguur onder een gezellige tl-balk in Taipei zijn avondmaal verorberen en ook in de Russische film Brat bleek een rondzwervende inwoonster van St. Petersburg zich tot vaste McDonald’s-klant te hebben getransformeerd. Richard Kwietniowski — een paar maanden geleden te gast op het Filmfestival Rotterdam — wilde er na de vertoning van Love and death on Long Island ook nog wel een keer op wijzen: "Het eerste wat ik zag toen ik in Amsterdam uit het vliegtuig stapte was een gigantisch uithangbord van McDonald’s."
Net als Tsai Ming-liang en Alexei Balabanov wijst Kwietniowski in zijn film op een verband tussen de oprukkende Amerikaanse fastfoodcultuur en een samenleving in verval. Zo triest als bij zijn Taiwanese en Russische geestverwanten wordt het bij Kwietniowski echter nooit. Love and death on Long Island is een film met een serieuze boodschap, maar dan wel verpakt als komedie. Kwietniowski’s hoofdpersoon Dr. De’Ath — een oude Britse schrijver aan wie de moderne tijd volledig is voorbijgegaan — ontdekt zelfs schoonheid op een plek waar hij het zelf nooit zou hebben verwacht.

Geheim plakboek
John Hurt speelt als Dr. De’Ath zijn mooiste rol sinds jaren. Gehuld in een driedelig maatkostuum vertolkt hij de ultieme stiff upper lip. Het is een man die zich zijn leven lang aan het schrijven van serieuze literatuur heeft gewijd en die na de dood van zijn vrouw is aangewezen op zijn huishoudster die hem op gezette tijden een kopje thee aanreikt. Per ongeluk belandt deze heer van stand in de verkeerde bioscoopzaal. Het is niet de E.M Forster-verfilming Eternal moment maar de Amerikaanse B-film Hotpants College II die hij te zien krijgt en het zal zijn leven totaal veranderen. Verblind door de engelachtige verschijning van B-film acteur Ronnie Bostock — vertolkt door het Amerikaanse tieneridool Jason Priestley — schaft hij een televisie en een videorecorder aan en schuimt hij videotheken af op zoek naar ‘eerder werk’ als Tex Mex en Hotpants College I. Het is tegelijkertijd komisch en ontroerend zoals hij zijn geheime plakboek het Latijnse opschrift ‘Bostockiana’ meegeeft. De gedroomde scène waarin hij als Bostock-expert deelneemt aan de I.Q.-quiz ‘Mastermind’ is de perfecte illustratie van een obsessie. Kwietniowski laat in zijn film ook datgene gebeuren waar menigeen alleen maar van kan dromen: aanbidder en aanbedene ontmoeten elkaar in levende lijve op Long Island en die ontmoeting zal op beide betrokkenen een blijvende indruk maken.

Shakespeare
Het contrast tussen de normen en waarden van het oude Europa en de trashcultuur van de nieuwe wereld vormt het grote thema van Love and death on Long Island. Het is waar, Dr. De’Ath is smoorverliefd op tieneridool Ronnie Bostock en in die zin gaan reeds eerder gemaakte vergelijkingen met de hoofdpersonen uit Lolita en Death in Venice zeker op. Maar Dr. De’Ath (door velen uiteraard Dr. Death genoemd) is vooral ook een Monsieur Hulot die eerst in zijn woonplaats Londen en vervolgens op Long Island — zijn Amerikaanse ‘vakantiebestemming’ — wordt geconfronteerd met de naar zijn smaak nogal oppervlakkige verworvenheden van het moderne leven. Tussen het trimmende, Stephen King verslindende en décafé drinkende volkje is hij een vreemde eend in de bijt.
Eenmaal binnengedrongen in het leven van zijn droomprins wil hij hem vooral redden. Hij wil scripts voor hem schrijven en een serieus acteur van hem maken. Hij probeert hem te vleien met uitspraken als ‘Shakespeare gebruikte ook schuine moppen om het gepeupel te vermaken’ en ‘Als Shakespeare in deze tijd had geleefd, had hij Hotpants gemaakt’. Maar hij maakt hem ook duidelijk dat hij een boodschap mist. "Ik schrijf omdat ik denk dat ik mensen daardoor kan veranderen", zo vertelt De’Ath hem.
In deze uitspraak klinkt de stem van schrijver en regisseur Kwietniowski door. Hij is een filmmaker die de ontdekking van homoseksuele gevoelens op een prachtige, onalledaagse manier heeft weten te thematiseren. Ook is hij een filmmaker die een poging doet om de zogenaamd hoogstaande Europese cultuur en de zogenaamd vooral in Amerika florerende trash-cultuur met elkaar te verzoenen. Net als zijn hoofdpersoon vervult hij daarbij een ambitieuze, Pygmalion-achtige rol.

Belinda van de Graaf