• Datum 08-12-2010
  • Gerelateerde Films LOOKING FOR ERIC
    Ken Loach
    01-01-2009
    Engeland

Een gedeprimeerde postbode uit Manchester die levenslessen krijgt van voetbalgod Eric Cantona: Ken Loach’s romantische komedie looking for eric is nauwelijks te weerstaan.

Het is behoorlijk mis met die arme Eric Bishop (Steve Evets). De lads in het postkantoor proberen hem op te beuren met hun beste grappen, maar een ongeluk op een verkeersrotonde en een kast vol nooit bezorgde post bewijzen het: Eric gaat als een spookrijder door het leven. Eric heeft ook veel om depressief over te zijn. Zijn twee stiefzonen stouwen de benedenkamer vol gestolen elektronica en tonen geen enkel respect. Eric faalt in de ogen van dochter Sam, en wat hem helemaal deed versomberen: onlangs zag hij zijn eerste vrouw Lily terug. De liefde van zijn leven, maar ook de vrouw die hij in de steek liet, gewoon, omdat hij te bang was.
Zijn collega’s proberen zijn zelfvertrouwen weer op te krikken. ‘Meatballs’ (een leuke John Henshaw) heeft zelfs een zelfhulpboek uit de bibliotheek gehaald. Maar voor Eric, die al zijn hele leven aanhanger is van voetbalclub Manchester United, is er maar één bij wie hij werkelijk zijn hart kan uitstorten: ‘Le Roi’ — Eric Cantona. Wanneer Eric op zijn kamertje naar de levensgrote voetbalposter staart, verschijnt opeens de Franse vedette in levende lijve aan hem. Inbeelding, dat jointje of toch een mirakel? "I am not a man. I am Cantona." Meer uitleg heeft de echte fan niet nodig.

Voetbalwijsheid
Je hoeft gelukkig geen voetbalfan te zijn om van looking for eric te genieten. Ken Loach en zijn vaste scenarist Paul Laverty vullen de film met hun kenmerkende sterke punten: een sociaal-realistische schets van het Manchester arbeidersmilieu, humoristische dialogen en veel aandacht voor klein menselijk drama. Loach regisseert soepel en haalt veel uit zijn acteurs en actrices. De relatie tussen Eric en zijn oncontroleerbare stiefzonen wordt even genuanceerd en doordacht gebracht als de twee centrale romances. De liefde tussen Eric en Eric blijft vooral een grap, maar de scènes waarin Eric en Lily weer langzaam naar elkaar toegroeien zijn ontroerend. Stephanie Bishop speelt haar eerste grote rol in looking for eric. Steve Evets is een lokale acteur uit Manchester. Ze zijn mooi als de door het leven getekende mensen die elkaar via de rock ’n roll leerden kennen en elkaar sindsdien nooit vergeten zijn. Loach weet precies hoe je zoiets geloofwaardig alledaags en tegelijkertijd romantisch houdt.
Geen politieke agenda dus, in tegenstelling tot bijvoorbeeld land and freedom (1995) of Loach’ recentste it’s a free world… (2007). Het initiatief voor looking for eric kwam van Eric Cantona zelf, en Loach kopte ‘m in. Een tikje té gemakkelijk zelfs, zeker tegen het eind. Wanneer Erics oudste stiefzoon Ryan in de problemen komt met een lokale crimineel is het tijd voor Eric om boven zichzelf uit te stijgen en de ultieme voetbalwijsheid in de praktijk te brengen: je moet samenspelen, vertrouwen op je maten. Met de finale, en de grappen over Cantona’s bizarre filosofische uitspraken, verzetten Loach en Laverty geen bakens, maar leuk blijft het. En een schot voor open doel telt ook.

Barend de Voogd