• Datum 25-03-2015
  • Gerelateerde Films Les combattants
    Thomas Cailley
    01-01-2014
    Frankrijk

IJzersterk debuut over een braniemaker en een tomboy die trainen voor het einde der tijden, won vier prijzen in Cannes en drie Césars. En dat is verdiend.

Arnaud, een potige braniemaker van begin twintig, wordt onverwacht door de schriele maar behendige tomboy Madeleine tegen de grond geworpen tijdens een zelfverdedigingsdemonstratie in dit ijzersterke regiedebuut van de Fransman Thomas Cailley. De enige manier voor Arnaud om niet volledig af te gaan en zich te bevrijden, is door Madeleine ongezien in haar pols te bijten. Het is niet echt wat je noemt een vanzelfsprekend begin van een liefdesgeschiedenis maar daardoor is Les combattants juist ook zo verfrissend; clichés worden constant ondermijnd. Het verhaal, dat zich afspeelt in de dichtbeboste, kurkdroge Landesregio ten zuiden van Bordeaux, lijkt eenvoudig van opzet maar wordt voortgestuwd door een complex gebruik van twee tegenovergestelde thema’s: orde en opstand, en de daaraan gekoppelde leidmotieven water en vuur. Het oneerlijke gevecht van de twee haantjes-de-voorstes vindt plaats op een strandje bij een meer. Daarna volgt een scène met Arnaud thuis in bad, die verstoord wordt door zijn moeder en oudere broer, met wie hij het timmerbedrijf van zijn net overleden vader over heeft moeten nemen. In de scène daarop trapt Arnaud, het advies volgend van twee soldaten, een reclamebord voor de discotheek Shark in elkaar. Het element dat alle scènes verbindt is water en dit leidmotief wordt steeds gekoppeld aan ongemakkelijke — of misschien eigenlijk gewoon fluïde — machtsverhoudingen.
Het lijkt dus logisch dat het timmerbedrijf door Madeleines ouders wordt ingehuurd om een badhuisje naast hun zwembad te bouwen. Het aan elkaar gewaagde duo leert elkaar kennen als ze, na een rekruteringsstand van de Franse landmacht aan de kust bezocht te hebben, samen zeiknat regenen en zij hem uitdaagt tot een gevecht. Arnauds repliek "ik sla geen meisjes" leidt tot een reactieshot van Madeleine dat niet alleen illustreert dat traditionele sekserollen hier niet van toepassing zijn, maar ook typisch is voor de vaak gortdroge humor van de film.
Adèle Haenel en Kevin Azaïs zijn prachtig op elkaar ingespeeld als een clichématig opposites attract-koppel in een ongewone film. In hun wereld is het eten of gegeten worden, iets wat zelfs de rekwisieten (van het kapotgetrapte Shark-bord tot bevroren kuikens in de magnetron) uitdragen. Tenminste, totdat de bosbranden die constant dreigen uit te breken er misschien wel voor iedereen een einde aan maken.

Boyd van Hoeij