• Gerelateerde Films Le conseguenze dell’amore
    Paolo Sorrentino
    01-01-2004
    Italië

Le conseguenze dell’amore

In Le conseguenze dell’amore wordt het een en ander in cement gestort en eindigen wat mensen in kofferbakken, maar verder is er weinig dat aan een genrefilm doet denken.

Een zwijgzame, minutieuze bijna-vijftiger — een prachtrol van Toni Servillo als Titta di Girolamo — voert, weggestopt in een Zwitsers hotel, al acht jaar dezelfde dodelijke routine uit. Hij zit elke dag urenlang doodstil in de lobby, is niet geïnteresseerd in zijn medebewoners, gaat elegant gekleed, rookt onafgebroken sigaretten en zet elke woensdagochtend om tien uur precies een shot heroïne. Dat gaat zo een tijdje door. De andere hotelbewoners doen nog wel pogingen met hem in contact te komen maar Titta is onverstoorbaar. Zijn broer komt binnenvallen want het is alweer jaren geleden dat ze elkaar zagen, maar Titta zegt net zolang niets tot de broer weer opstapt. En dan staat er plotseling een enorme koffer in zijn kamer. Voor ons een verrassing, voor hem niet. Want dat is precies waarom hij al acht jaar in dat hotel zit. Zijn leven is gekaapt en hij komt pas in actie wanneer de koffer arriveert.
Meer vertellen zou de zorgvuldig opgebouwde spanning weghalen en dat is jammer bij zo’n boeiende film.

Kleurenwaaier
Het is acteur Toni Servillo die met zijn anale precisie en algehele desinteresse de spanning in zijn eentje zo lang weet te rekken dat pas halverwege de film de behoefte aan méér ontstaat. En dat levert regisseur Paolo Sorrentino (1970) dan ook. Maar wel met een enorme glimlach. Sorrentino voelde goed aan hoe hij het autisme van zijn hoofdrolspeler moest relativeren: met een uitbundige vormgeving. De hele kleurenwaaier lijkt te zijn gebruikt voor de vormgeving van het hotel en dat geeft de nodige lucht aan het verhaal. Die balans viel vorig jaar ook goed in Cannes. Na zijn première in de hoofdcompetitie van het festival, won Le conseguenze dell’amore diverse Italiaanse filmprijzen. De samenwerking tussen regisseur en acteur verliep trouwens zo goed dat Servillo ook aan Sorrentino’s volgende film Sabato, domenica e lunedì meewerkt.
En dan is er nog de liefde. ‘Niet vergeten aan de gevolgen van de liefde te denken’, schrijft Titta voordat hij voor een allesbeslissende missie het hotel verlaat. En dat doet hij ook niet. De liefde is allesbepalend voor het einde van de film, maar speelt pas ver voorbij de helft een rol van betekenis. Sorrentino loodst ons met veel geduld en veel gevoel voor detail het leven van Titta di Girolamo binnen. Dat geduld vraagt hij ook van de kijker. Maar plotseling zit je er dan middenin en kun je niet meer terug. En hoe dwingend en onontkoombaar het einde ook is, Le conseguenze dell’amore bezinkt pas na het laatste shot.

Ronald Rovers