Lawless

Meer kapot dan je lief is

  • Datum 01-11-2012
  • Auteur
  • Gerelateerde Films Lawless
  • Regie
    John Hillcoat
    Te zien vanaf
    01-01-2012
    Land
    Verenigde Staten
  • Deel dit artikel

Is de fles half vol of half leeg? Het spant erom in John Hillcoats gewelddadige droogleggingsdrama Lawless.

De ene Depressie is de andere niet maar je vraagt je toch af waarom John Hillcoat het nodig vond om Lawless te maken terwijl alweer het derde seizoen van Boardwalk Empire wordt uitgezonden. Zo’n vergelijking tussen tv en film is meestal zinloos omdat ze volgens verschillende regels werken — ook al is het populair het tegendeel te beweren — maar bij Lawless ontkom je niet aan de vraag naar z’n bestaansrecht.
Matt Bondurant had namelijk een persoonlijke reden om de roman The Wettest County in the World te schrijven waar Nick Cave het scenario voor de film op baseerde. Het verhaal over drie broers die in Virginia tijdens de drooglegging een bloeiende illegale drankhandel opzetten, is een verhaal over zijn grootvader en grootooms. Maar wat waren Cave’s en Hillcoats redenen? Behalve hun fascinatie voor mannen die zich aan wetten niks gelegen laten liggen? Want alle andere ingrediënten, zoals de wreedheid en de verwevenheid van onder- en bovenwereld die de VS in de jaren twintig en dertig veranderde in een maffia-staat, zitten ook in Boardwalk Empire en in tientallen gangsterfilms die al in de jaren dertig het licht zagen.
Bovendien rommelt Lawless naast alle testosteron en sadisme hier en daar overbodige romantiek tevoorschijn waardoor de toon nogal zwabbert. De film wil van alles wat zijn. Een jongere Cave had met dit scenario vast geen genoegen genomen. Hillcoat had graag nog langer in de montage willen zitten, maar dat mocht niet van de producent. Tijd is geld.
Zeker in een Depressie.

Jus
Om twee redenen is Lawless toch best een aardige film. Eén, de productie ziet er goed uit. In 2005 filmde Hillcoat The Proposition in de gele tonen van de Australische woestijn en in 2009 The Road in het blauwgrijs van een postapocalyptisch landschap waar bijna alle kleuren uit waren weggetrokken. Lawless is geschilderd in aardkleuren: bruin en groen, mooi bespeeld met licht en donker. Is de fles dus halfvol? Misschien.
Want, twee, daar komt de uitstekende cast nog bij. Het gewicht van Tom Hardy — terrorist Bane in The Dark Knight Rises — als Forrest Bondurant houdt de boel op de grond. Guy Pearce is de slangachtige overheidsagent die de broers met het wetboek in de hand wil vernietigen en het spel tussen die twee is de jus van het verhaal , ook al zijn ze meer gemankeerde superheld en monster dan personages van vlees en bloed. Helaas sleept Lawless steeds weer Shia LaBeouf voor de camera, als de jongste van de drie broers. Minder interessant om naar te kijken maar hij is het onvermijdelijke compromis om een jonger publiek aan te spreken.
Ondanks de indrukwekkende cast — ook Gary Oldman speelt een fijne bijrol — leidt het allemaal tot weinig. Het verhaal is vermakelijk maar te mager. Het idee dat de bewierookte Amerikaanse ondernemingsgeest naast een Rockefeller ook een Capone opleverde, kennen we al lang. Dus welk inzicht blijft er aan het eind dan over? Misdaad loont niet? Dat is een leugen. Dan is de fles dus toch half leeg.

Ronald Rovers