• Datum 03-06-2015
  • Gerelateerde Films La résistance de l’air
    Fred Grivois
    01-01-2015
    Frankrijk

In de gemankeerde film noir La resistance de l’air blijkt hoezeer alles te koop is, zelfs een mensenleven.

Zonder aarzelen gaat de getalenteerde wedstrijdschutter Vincent (Reda Kateb) in op het bod van de ondoorgrondelijke Renaud (Johan Heldenbergh). Hij wordt een huurmoordenaar, een onbevreesde beul op af­­stand. Redenen heeft hij genoeg: zijn vader Armand (Tcheky Karyo) is doodziek en zijn huwelijk met Delphine (Ludivine Sagnier) staat op het spel doordat hun boerderij in aanbouw dreigt te worden afgebroken door financiële problemen — de aannemer geeft ze nog twee weken.
In zijn debuutfilm heeft Grivois, die ook meeschreef aan het scenario, veertig minuten nodig om tot deze premisse te komen. De beslissing zelf — om wel of niet te moorden — is echter in een fractie genomen. Daarmee wordt het drama dat daaruit had kunnen ontstaan, zorgvuldig vermeden. Die afstandelijkheid roept herinneringen op aan het werk van Robert Bresson en Claude Chabrol die met films als L’argent (1983) en La cérémonie (1995) bedreven zijn in klinische studies naar het nihilisme.
Fred Grivois is een protégé van de recente Goudenpalmwinnaar Jacques Audiard, een filmmaker die juist grossiert in het aandikken van tragiek. Grivois was de afgelopen jaren als second unit director aanwezig op de sets van De battre mon coeur (2005) en Un prophète (2009). Mede daardoor zou je verwachten dat het drama juist zou zitten in die cruciale beslissing om te gaan moorden. Nu is La résistance de l’air een bedenkelijke poging tot film noir. De ingrediënten — morele corruptie, de antiheld en de boze wereld — zijn aanwezig, maar worden krampachtig ingezet. Het scenario is een groot probleemkind. Ondanks de hulp van Audiards vaste scenaristen Thomas Bidegain en Noé Debré.
Aan de cast ligt het niet. Johan Heldenbergh, bekend van The broken circle breakdown (2012), zet in zijn eerste internationale productie met verve een makelaar in huurmoordenaars neer. Reda Kateb (Loin des hommes, 2014) toont een veelvoud aan emoties, en Ludivine Sagnier (Swimming pool, 2003) speelt overtuigend zijn instabiele echtgenote. Fred Grivois zal met dit debuut moeten onderkennen dat je eenvoudigweg niet altijd raak kan schieten. Zelfs niet onder de vleugels van Jacques Audiard.

Omar Larabi