• Datum 02-12-2010
  • Gerelateerde Films JEEPERS CREEPERS
    Victor Salva
    01-01-2001

Hoed u voor de Creeper

De horrorfilm Jeepers Creepers zit vol met ijzersterke suggestie. Veel Amerikaanse media leken het pedofiele verleden van regisseur Salva echter interessanter te vinden dan de film zelf.

De première van Jeepers Creepers ging in de Verenigde Staten gepaard met een hoop commotie. Niet zozeer de film zelf was het discussiepunt als wel zijn regisseur, de 43-jarige Victor Salva. Na de opnames van zijn vorige horrorproject, Clownhouse uit 1988, raakte de man in opspraak vanwege seksspelletjes die hij met een van de twaalfjarige acteurs gespeeld zou hebben. Salva belandde voor enige jaren achter de tralies en Clownhouse werd naar de smoezeligste videoschappen verbannen, mede door een aantal — in het licht van de affaire shockerende — ontblote jongenslichamen dat in de film werd getoond.
Met de release van het zowel artistiek als commercieel bovenmodale Jeepers Creepers genereerde regisseur Salva dan ook weer flink wat aandacht — zij het voornamelijk om de verkeerde redenen. In onder meer het Amerikaanse fanzine Fangoria ontsponnen zich hevige discussies over de vraag of de creaties van een ooit voor pedofilie veroordeelde artiest überhaupt nog goed gevonden konden en mochten worden.

X-Files
Jeepers Creepers kent gedurende lange tijd slechts twee protagonisten: broer en zus Darius en Tricia, die een auto delen op weg naar het huis van hun moeder. Vanaf het eerste onheilszwangere shot is duidelijk dat het tweetal beter niet het afgelegen landweggetje in had kunnen rijden. Al ver vóór de ‘Creeper’ uit de titel zich aandient, ademen de beelden een sfeer uit die in positieve zin memoreert aan vooral Steven Spielbergs debuutfilm Duel uit 1971.
Dit wordt alleen maar beter wanneer het voertuig en de bestuurder na een kwartiertje daadwerkelijk in beeld verschijnen. Het duo ziet de in het zwart gehulde gestalte twee op lichamen gelijkende pakketten in een put dumpen en besluit onder het motto ‘verbeter de wereld, begin bij jezelf’ de proef op de som te nemen en te kijken of er wellicht nog mensenlevens te redden zijn.
Door een subliem gevoel voor timing, ijzersterke suggestie en de verfrissende gave net iets anders te doen met alle genreclichés dan iedereen verwacht, weet regisseur Salva de kijker lange tijd in zijn ban te houden. Helaas gaat het na de achtervolging die volgt op de avonturen in de put snel bergafwaarts met de film. Net als in Duel betekent méér alleen maar minder: vrijwel alle karakters die na het eerste halfuur extra ten tonele worden gevoerd, doen alleen maar afbreuk aan de spanning die eerder zo knap werd bewerkstelligd.
Waar Spielbergs meesterwerkje de kijker tot in eeuwigheid in het ongewisse liet over het hoe en waarom van de anonieme belager, verantwoordt Salva zich na een uur met een overbodig X-Files-achtige plot en gooit er een lading quasi-mystiek en onzineffecten tegenaan waar niemand op zit te wachten. Het is maar de vraag wat de kijker meer moet beangstigen: de gedachte dat de ‘Creeper’ zich nog steeds onder ons bevindt, of dat de plannen voor Jeepers Creepers 2: Night Two inmiddels in volle gang zijn.

Robbert Blokland