• Datum 15-01-2015
  • Gerelateerde Films Il capitale umano
    Paolo Virzì
    01-01-2013
    Italië/Frankrijk

Paolo Virzì laat in dit tweeledige familiedrama zien waarom hij bij de beste heden­daagse Italiaanse regisseurs behoort.

De tiener Serena komt uit een doorsneegezin uit de Italiaanse middenklasse. Haar vader Dino is een makelaar die door de crisis een gedeelte van zijn kantoor heeft moeten sluiten en dat als een soort gezichtsverlies beschouwt. Haar stiefmoeder werkt als psychologe in een ziekenhuis en is duidelijk iemand voor wie de hulp die ze haar patiënten biedt belangrijker is dan het magere salaris dat ze ervoor krijgt. Serena’s vriend Massimiliano gaat naar dezelfde school maar komt uit een heel ander milieu: zijn gladde en overwerkte vader Giovanni is een succesvolle hedgefundmanager en zijn schriele en eenzame moeder is een amateuractrice die over genoeg tijd en geld beschikt om een vervallen theater in de stad te heropenen. De twee families komen onverwacht veel dichter bij elkaar dan ze waarschijnlijk zouden willen wanneer op een koude decembernacht een fietser door een auto van Massi’s familie wordt aangereden en het onduidelijk is wie daar verantwoordelijk voor is.
Paolo Virzì, ook een van de scenarioschrijvers, baseerde het verhaal op de roman Human Capital van de Amerikaan Stephen Amidon (de nogal zakelijke titel verwijst naar de som die wordt uitgekeerd als een mens komt te overlijden, alsof zijn waarde valt uit te drukken in een simpel geldbedrag). Het verhaal wordt verteld in vier hoofdstukken, elk vanuit het gezichtspunt van een ander personage, wat betekent dat sommige scènes meerdere malen voorbijkomen. Toch wordt het geheel gelukkig nooit repetitief; eerder het tegenovergestelde, omdat constant nieuwe emotionele schakeringen en verhaalnuances worden toegevoegd die de personages en hun dillema’s verder tot leven brengen. Het verhaal speelt zich deels zes maanden voor het ongeluk af, toen Dino het ongelukkige idee had om een flinke som geld (die hij eigenlijk niet had) bij Giovanni te investeren, misschien wel de aanstaande schoonvader van zijn dochter. Deze zomerse scènes werden gefilmd door cinematographer Simon Beaufils alsof er letterlijk geen vuiltje aan de lucht is. De kille en donkere winterscènes werden gedraaid door Jérôme Almeras en zien eruit alsof er in heel Noord-Italië geen menselijke warmte meer te vinden is. Virzì lukt het heel goed om een enorme cast tot leven te brengen en alle acteurs zijn indrukwekkend op elkaar ingespeeld. Voeg daaraan toe dat de tegenstellingen tussen arm en rijk, de have en have-nots in visueel opzicht subtiel maar consequent zijn doorgevoerd en een montage die het geheel als een voortdenderende trein laat lopen, en je hebt een heel indrukwekkend schouwspel.

Boyd van Hoeij