Horror achter de winkeldeur

• Datum 01-11-2010
  • Gerelateerde Films HUNTING & ZN.
    Sander Burger
    01-01-2010

In hunting & zn leidt een ongelukkige relatie tot een wanhoopsdaad. Geloofwaardig?

Verbijsterde buurtreacties behoren tot het vaste mediarepertoire als ergens een gruweldaad is gepleegd. Hoe kan het dat de buurman de dader is? Juist hij was altijd zo belangstellend en vriendelijk. Onvoorstelbaar dat hij dit kon doen. Daarna mogen psychologen opmerken dat iedereen tot wanhoopsdaden in staat is. Als het waar is, moeten de kenners van de menselijke psyche ook eens uitleggen waarom er met alle relationele ellende achter voordeuren niet meer gruweldaden worden gepleegd. In hunting & zn gaat het wel mis in een relatie. Dertiger Tako heeft na de dood van zijn vader Amsterdam ingeruild voor zijn geboortedorp Den Oever om de fietsenzaak (‘rijwielspecialist sinds 1917’) van de overledene over te nemen. Als de film begint, is hij pas getrouwd met Sandra, een meisje uit het dorp dat tegen hem opkijkt. Regisseur Sander Burger en de acteurs Dragan Bakema en Maria Kraakman, die met zijn drieën het scenario schreven en eerder samenwerkten in olivier etc., slagen er knap in om een schurende, onbehagelijke sfeer te creëren. De graatmagere Sandra werkt bij een uitzendbureau en traint zich in haar vrije tijd suf op een sportschool. Tako heeft het druk in de fietsenzaak. Het stel doet alsof het gelukkig is, maar de kijker ziet twee arme zielen, die met elkaar alleen over keukeninrichtingen en badkamerverbouwingen kunnen praten. Hun leven in bed doet denken aan corvee. De broeierige verhouding komt op scherp te staan als Sandra zwanger is. De twee worden nog grotere vreemden voor elkaar. De bom barst als Sandra een geheim blijkt te hebben.

Leegte
hunting & zn past het eerste uur naadloos in de categorie films over onbehagen in de Nederlandse welvaartsstaat. Tako en Sandra hebben geen materiële zorgen, maar komen erachter dat een huwelijk iets anders is dan de juiste spullen kopen. Het doet denken aan Nanouk Leopolds guernsey, waarin Kraakman ook een vrouw speelt die zich bewust wordt dat ze met haar vriend in een leegte leeft. En ook in die film wordt daarover niet gepraat, met dramatische gevolgen. In hunting & zn explodeert de boel doordat Tako een extreme daad pleegt, waarop twee reacties mogelijk zijn: wanhoopsdaad of het werk van een psychopaat? Mij lukt het niet om er een wanhoopsdaad in te zien. Zeker: Tako heeft grote problemen met Sandra, maar zijn buitensporige reactie komt uit de lucht vallen. Toegegeven: dat gebeurt in het werkelijke leven ook weleens, maar een film vereist anders dan het echte leven wel geloofwaardigheid. hunting & zn is lange tijd een uitstekend beklemmend psychodrama, maar ontspoort in psychotische horror.

Jos van der Burg