HET KORPS MARINIERS

De Langste Dag op Texel

• Datum 03-12-2010
  • Gerelateerde Films HET KORPS MARINIERS
    Paul Verhoeven
    01-01-1965

Als luitenant ter Zee 3e Klasse kreeg Paul Verhoeven in 1964 opdracht een film te maken over het Korps Mariniers. De opnamen van explosies, landingsoperaties en bestormingen brachten Verhoeven van de Texelse duinen tot in de jungle van Panama. De film is nu te zien in een curiosaprogramma op het Nederlands Film Festival.

Toen het Korps Mariniers in 1964 haar driehonderdjarig bestaan wilde vieren met een documentaire en op zoek ging naar een geschikte maker, bleek in de eigen rangen een ambitieuze jonge filmer te verkeren. Luitenant ter Zee P. Verhoeven had kort daarvoor prijzen gewonnen met zijn studentenfilm Een hagedis teveel, zodat hij geknipt leek voor de taak. Verhoeven had grootse plannen en de Korpsleiding wilde stevig in de buidel tasten, omdat een goede film prima kon dienen ter promotie. Verhoeven schreef een scenario waarin minimale plek was ingeruimd voor de geschiedenis van het Korps, en actie en avontuur een hoofdrol vervulden. De regisseur huurde topcameramannen in, draaide op 35mm en nam zich voor zoveel mogelijk oefeningen te bezoeken. Een van zijn medewerkers wist zich later te herinneren dat Verhoeven had uitgeroepen: "Is dit niet een prima kans om De Langste Dag na te spelen?"
En het Korps kreeg waar voor zijn geld. Verhoeven filmde bij Texel een grootscheepse landingsoperatie, waarbij onderwaterversperringen werden opgeblazen. Hier liet de regisseur zich toen al van zijn eigenzinnige kant zien. Toen de Korpsleiding slechts zes landingsvaartuigen in plaats van de bestelde twaalf had geleverd, bleven regisseur en crew net zo lang in het hotel tot de overige schepen alsnog arriveerden. Verhoeven reisde ook af naar Curaçao voor jungle-opnamen, om te ontdekken dat er op Curaçao helemaal geen jungle is. Dus wist hij de US Navy zover te krijgen dat ze mochten filmen op een opleidingscentrum voor Amerikaanse mariniers in Panama. Toen Verhoeven na maanden filmen en monteren eindelijk zijn Korps Mariniers af had, had het project de Marine ruim twee ton gekost, een vermogen in die tijd. Maar niemand klaagde, want de spektakelfilm zou nog jaren jonge mannen ervan overtuigen dat een loopbaan bij de Marine dolle pret was.

Mark van den Tempel

De 1e Hollandse Filmnacht, met "serieuze, hilarische, curieuze en legendarische films" samengesteld door Jan Doense, vindt plaats op 26 september middernacht op het Nederlands Film Festival in Utrecht.