Peppie en Kokkie in boevenland

• Datum 23-11-2010
  • Gerelateerde Films GANGSTERBOYS
    Paul Ruven
    01-01-2010

Regisseur Paul Ruven noemt gangsterboys een gangster-comedy. Dat klinkt chiquer dan boevenklucht.

Hoe maak je een succesvolle film? In theorie weet Paul Ruven precies hoe dat moet. Een half jaar geleden schreef hij er een boekje over, Het gouden filmidee — rijk door 1 zin. Daarin zette hij uiteen dat in Hollywood alles begint met een gouden filmidee. Voor zo’n idee leggen producenten grif een paar miljoen op tafel. Wat zou Hollywood hebben overgehad voor de pitch van gangsterboys? De portemonnees zouden vast dicht zijn gebleven. Een komedie over een paar klungels die in de gangsterwereld verzeild raken? Niet bepaald een breinflits waarop je met ‘wauw’ reageert als je het hoort. En dat is wel noodzakelijk, want volgens Ruven is een idee zonder ‘wauw-reactie’ geen Gouden Filmidee.
Dat gangsterboys niet gebaseerd is op een briljant idee weet de man voor wie Hollywood de maat der dingen is natuurlijk ook. Hij moet een andere reden hebben gehad om het door nieuwkomer Orhan Sahin geschreven scenario te bewerken en te verfilmen. Laten we raden: Ruven zag een doelgroep van allochtone jongeren, vooral Turks-Nederlandse, en dook erop. Daarmee is niets mis, maar wel met het lokaas, dat doet denken aan kauwgum: de frisse smaak verdwijnt snel. gangsterboys voert twee Turks-Nederlandse jongens op die door de politie bij een drugsdealtje worden gesnapt. Ze mogen kiezen: de gevangenis in of infiltreren in een Turkse maffiabende. De gangsterwereld lijkt hen wel wat, maar ze komen terecht in een meedogenloze onderwereld. Na hun inwijding — ze moeten in vrouwenkleren serveren in een koffiehuis — krijgen ze steeds gevaarlijker klussen. En passant willen ze ook nog beroemd worden als rappers door mee te doen aan een rapbattle op de televisie. Door hun onhandige optreden raken de tv-wereld en de onderwereld met elkaar verstrikt. En dan is er natuurlijk nog de liefde.

Peniskoker
gangsterboys is een komedie en dat genre luistert nauw. Aan de casting van de twee onnozele would-be gangsters (ze worden gespeeld door Önder Dogan en rapper Yes-R) mankeert niets, want tussen hen klikt het uitstekend. Daar staat een vermoeiende parade van bekende Nederlandse acteurs tegenover. Om voor de zoveelste keer Jack Wouterse, Georgina Verbaan en Beau van Erven Dorens in bijrollen te zien schmieren zorgt niet voor feestvreugde. Jeroen van Koningsbrugge is met zijn over exposure hard bezig hen in te halen. Maar het grootste probleem is het scenario, dat het Peppie en Kokkie-niveau niet overstijgt. Het is lang geleden dat we een film zagen waarin grappen over een peniskoker als het toppunt van humor worden gezien. Vinden jonge allochtone Nederlanders dit leuk of denken de makers dat ze dat leuk vinden? Opvallend is dat er geen gebrek is aan grappen over homo’s, maar dat naakt- en vrijscènes ontbreken. Heeft dat ook te maken met afstemming op de doelgroep? En moet voor het etnische evenwicht tegenover iedere grap over Turken een grap over Marokkanen staan? gangsterboys voelt niet als het werk van filmmakers maar van een marketingafdeling. Het zou allemaal overkomelijk zijn als de film leuk is — de enige maatstaf voor een comedy — maar dat is zelden het geval. Paul Ruven moet zijn eigen boek nog eens lezen. En daarna de lat hoger leggen.

Jos van der Burg