Vette knipogen in Amsterdam

• Datum 22-11-2010
  • Gerelateerde Films Flirt [Jaap van Eyck]
    Jaap van Eyck
    01-01-2005

Flirt, het speelfilmdebuut van Eddy Terstalls regie-assistent, is een opgewekte relatiekomedie met een zwart randje.

Dat Flirt er is gekomen, mag een klein wonder heten. Het begon een jaar of vier geleden onder de typisch Terstalliaanse titel ‘Die belangwekkende documentaire over overspel gemaakt door een vrouw’, maar na vergeefse pogingen een omroep aan boord te krijgen, belandde het project op de plank. Onder de werktitel ‘Overspel’ kwam het vervolgens bij de jonge honden van productiehuis Corrino terecht. Die besloten de film voor een minimaal budget te maken. Voor de regie tekende voormalig filmjournalist Jaap van Eyck, die ervaring opdeed als regie-assistent van Eddy Terstall bij Babylon (1997) en De boekverfilming (1999), en nu zijn debuut maakt.
Ondanks de vele tegenslagen en vertragingen is het de film niet aan te zien dat hij voor een habbekrats werd gemaakt. De openingsscène maakt meteen duidelijk dat het een film is met een hele vette knipoog. Gekleed in een wit hempje struint een bruingebronsde Egbert-Jan Weeber (Van God los, Snow fever), vergezeld van een mellow muziekje in slowmotion onder een stralende zon door het Amsterdamse Vondelpark, nagestaard door pakweg elke passerende vrouw. Hij speelt de jonge acteur Lex, praktiserend voorstander van de vrije liefde. De andere hoofdrol is voor Terstall-actrice Rifka Lodeizen, een gefrustreerde documentairemaakster die besluit uit wrok over het gedrag van haar overspelige ex-vriend een documentaire te maken over bindingsangst. Lex is haar ideale slachtoffer, maar die ziet geen vuiltje aan de lucht. Hij is immers duidelijk en eerlijk over zijn relationele ideeën, al is zijn nieuwe vriendinnetje Ankie (eerstejaars toneelschool Lidewij Mahler) niet op de hoogte van al zijn romantische liaisons.

Woestijnnomade
Wat volgt, is de bekende reeks vermakelijke Terstalliaanse quasi-filosofieën over relaties, bedrog en slippertjes binnen de setting van een Amsterdamse vriendenclub. De boodschap luidt dat mensen wel mooie praatjes verkopen, maar zelden naar hun zelfverklaarde principes handelen. Herkenbaar is ook Terstalls voorliefde voor vreemde typetjes als een transseksuele woestijnnomade en een gedumpte lesbiënne die heterosekseel wil worden. Maar die brengen ook de bijbehorende bezwaren met zich mee: niet alle acteurs komen even geweldig uit de verf, de personages zijn wat karikaturaal en het vele geklets haalt zo nu en dan de vaart uit het verhaal.
De film bevat ook een aantal sneren naar de filmfinancieringspraktijk, met als saillant detail dat de rol van een makkelijk in de luren te leggen omroepbaas wordt vertolkt door Arend Jan Heerma van Voss, die in het dagelijks leven ook nog vice-voorzitter is van het Filmfonds.
Flirt is eigenlijk een gecombineerde variant op de relatiekomedies Hufters en hofdames en De boekverfilming, zij het dat dit keer de documentaire in het beklaagdenbankje zit. Wat Van Eyck zelf heeft ingebracht, is echter onduidelijk. Daarvoor lijkt Flirt te veel op een ambachtelijk gedraaide, gelikte Terstall-film.

Karin Wolfs