• Datum 26-04-2012
  • Gerelateerde Films Elles
    Malgorzata Szumowska
    01-01-2011
    Frankrijk/Polen/Duitsland

Je studie betalen door de hoer te spelen. Volgens de Poolse regisseuse Malgorzata Szumowska is dat heel normaal.

Arme Juliette Binoche. Zit ze weer in zo’n film waar met al haar integriteit niet tegen op te acteren valt. Semi-waargebeurd. Dus de sensatiesensoren draaien op volle toeren. Althans als we de Poolse, in Parijs woonachtige regisseur Malgorzata Szumowska moeten geloven. Tijdens het afgelopen Filmfestival Berlijn vertelde ze dat in Polen de meerderheid van de studenten (m/v) een of meerdere ‘sponsors’ heeft, die in ruil voor seksuele diensten een steentje bijdragen aan het levensonderhoud van de desbetreffende student. Heel normaal vond ze dat. Niet dat ze het zelf zou doen. Maar de jonge generatie (Szumowska is van 1973) was volgens haar heel goed in staat om liefde en seks van elkaar te scheiden. Ze wist ook niet zeker of ze dat zo wenselijk vond. Maar dacht dat het een logisch gevolg van het kapitalisme was.
Interessante gedachten allemaal. Maar het verhaal over de Parijse bourgeois journaliste Binoche die zich voor de glossy Elle (vandaar de titel) op zichzelf prostituerende studentes stuit, wist Szumowska niet boven een ranzige softcore fantasie uit te tillen met een masturberende Binoche op de badkamervloer als voorlopig dieptepunt. Elles trapt namelijk in de val om ook uitgebreid te willen laten zien wat het aan de orde stelt. En dus vallen de verhalen van de meisjes in het niet tegen de seksuele handelingen die ze moeten uitvoeren en navertellen. In betere handen had dit verhaal zomaar feministisch kunnen zijn en over de seksuele zelfstandigheid van vrouwen kunnen gaan. Nu is iedere vrouw gewoon weer een hoer.

Dana Linssen