Deining

Gechanteerde yup en radeloze tv-presentatrice

Telefilms worden geacht in te spelen op actuele thema’s. Maar levert dat ook interessant drama op? Bij de thriller Zinloos niet, bij het drama Deining wel.

Als de VARA al zo didactisch uitpakt in een film als Zinloos, dan houd je helemaal je hart vast wanneer de educatieve omroep RVU zich op een onderwerp als dementie stort. De vrees is ongegrond, want Deining is een heel aardige film waarin niet het thema maar de personages het drama mogen maken.

Jacqueline Blom speelt de rol van Cella, een druk-druk-drukke presentatrice bij de Amsterdamse lokale televisie. Als haar door Kitty Courbois vertolkte moeder met rasse schreden begint te dementeren, raakt Cella volledig de greep op haar toch al tamelijk chaotische leven kwijt, vooral als er ook nog twijfels rijzen over haar biologische afkomst. Ze stelt het geduld van haar kersverse jongere minnaar ernstig op de proef en maakt ruzie met haar puberende dochter en haar klaplopende zoon. De kans om ‘landelijk te gaan’ met haar spontane, op Catherine Keijl-leest geschoeide interviewprogramma Cella Vie vervliegt als ze vergeet voor de camera te verschijnen.

De op Telefilm geabonneerde Nicole van Kilsdonk laat zien wat de impact van dementie is op het leven van deze specifieke vrouw, die gelukkig niet model hoeft te staan voor alle anderen die voor zieke familieleden zorgen. De makers snappen dat je de kijker eerst moet interesseren voor mensen, om hun problemen zichtbaar te maken. Als Cella even de deur uit moet en niemand op haar moeder wil passen, bindt ze die arme Kitty vast aan haar stoel. Die oplossing is typerend voor Cella. De achterliggende radeloosheid zal voor veel meer mensen herkenbaar zijn.

Telefilms 2004
De ordening (Pieter Kuipers) 27 maart, NPS
Drijfzand (Kees Vlaanderen) 3 april, Humanistische Omroep