• Datum 29-11-2012
  • Gerelateerde Films Comme un homme
    Safy Nebbou
    01-01-2012
    Frankrijk

Thriller en familiedrama willen maar geen geheel worden in Safy Nebbou’s Comme un homme, waarin twee scholieren hun lerares ontvoeren om haar een lesje te leren.

Schrijversduo Boileau-Narcejac, nom de plûme van thrillerauteurs Pierre Boileau en Pierre Ayraud, heeft zijn sporen op filmgebied wel verdiend. Niet alleen behoren verfilmingen van twee van hun boeken onbetwist tot de top — Les diaboliques (1955) van Henri-Georges Clouzot en Hitchcocks Vertigo (1958), afgelopen zomer in Sight & Sound nog uitgeroepen tot beste film aller tijden — maar ze waren bovendien verantwoordelijk voor het scenario van Les yeux sans visage, (1960) de horrorklassieker van Georges Franju die op zijn beurt weer een van de inspiratiebronnen was voor Leos Carax’ Holy Motors.
Wie zich dus waagt aan een nieuwe verfilming van hun werk, heeft wat waar te maken; zelfs als je, zoals de Franse regisseur Safy Nebbou met Comme un homme doet, een onbekend werk uit hun latere jaren kiest. Nebbou en coscenarist Gilles Taurend behouden eigenlijk alleen het basisgegeven van de roman L’âge bête uit 1978: twee scholieren ontvoeren hun lerares om haar een lesje te leren, waarna de gewelddadigere Greg (Kévin Azaïs), die het initiatief nam voor de kidnapping, bij een auto-ongeluk in een coma geraakt. Zo zit Louis (Emile Berling), de stille, intelligente, volgzame helft van het duo, ineens opgescheept met een ingesnoerde jongedame in het hutje van zijn vader, ver weggestopt in de fotogenieke moerassen rond Nantes.
Het verhaal wordt door Nebbou naar het heden getrokken (soms al te nadrukkelijk: mobieltjes en chatberichten spelen een prominente maar niet geheel natuurlijke rol) en gestroomlijnd, waarbij allerhande ongeloofwaardigere wendingen aan het slot van het boek zijn verwijderd. Daarvoor in de plaats komt een grotere nadruk op de emotionele verhouding tussen Louis en zijn vader Pierre (Charles Berling), die de dood van Louis’ moeder nog niet hebben kunnen verwerken.
Dat werkt behoorlijk. Als thriller is de film sfeervol in beeld gebracht; vooral de tien minuten lange, zwijgende ontvoeringsscène die de film opent is knap geconstrueerd. En het familiedrama heeft een streepje voor doordat acteurs Emile en Charles Berling ook in het echt vader en zoon zijn. Maar die twee delen van de film zijn uit balans. Naar verluidt was van het schrijversduo Boileau verantwoordelijk voor de plot en Ayraud voor de karakterisering; Comme un homme weet van die twee elementen geen natuurlijk geheel te maken.

Joost Broeren