Capsule (Imagine)

Wat kies je: geluk of waarheid

• Datum 02-04-2014
  • Gerelateerde Films Capsule
    Djie Han Thung
    01-01-2014

Na korte sciencefictionfilms (Mission to Planet no. 3) en animatiefilms (Monster) ging Djie Han Thung voor zijn eerste lange film de samenwerking aan met faaam (film actors academy and masterclasses), opgericht door Hugo Metsers. Samen met de examenstudenten van de deeltijdopleiding Filmacteur bij Het Mediacollege Amsterdam maakte hij een kruising tussen sciencefiction en huiselijk drama, waarbij veel van het sciencefiction-deel wordt verteld in plaats van getoond.

Het gevaar in het serieuze sciencefictiondrama Capsule komt in eerste instantie zoals zo vaak van buitenaf: gammastralen bedreigen het leven op aarde, en de eerste tekenen dienen zich aan: de kosmische straling laat de elektriciteit beetje bij beetje uitvallen. In een televisievariant van stand.nl, waarin luisteraars hun mening geven over een dagelijkse stelling, kunnen kijkers hun mening kwijt over deze ramp. Hoofdgast is de zelf ietwat vreemde gedragswetenschapper Ichigo. Hij wil 900 mensen selecteren die een jaar lang moeten zien te overleven in een capsule zodat de mensheid kan voortbestaan. Ichigo heeft een omstreden test ontwikkeld om de uitverkorenen te selecteren. Zij moeten lastige vragen beantwoorden als: ‘In het ene glas zit geluk, in het andere glas zit waarheid, welke kies je?’ Niet status of geld is belangrijk om te overleven, maar het vermogen tot liefhebben, is het uitgangspunt van de test. De kandidaten worstelen ondertussen met relatieproblemen, delinquentie en verkrachtingstrauma’s, zodat het gevaar uiteindelijk ook van de mensen vlak naast hen komt.
De ambitieuze verhaalopzet vertaalt zich niet naar het beeld, dat zo sober mogelijk is gehouden, waarschijnlijk ingegeven door het minimale budget van €20.000. Het grillige tempo van de film wordt versterkt door irrelevante shots van een tube Elmex-tandpasta of een slokje uit een waterfles, die de film best had kunnen missen en het ritme wat soepeler had kunnen maken. Om te benadrukken dat de gammastralen hun werk doen, valt er niet één elektrisch apparaat uit, maar wel vier. Ook hier had best wat efficiënter gemonteerd kunnen worden.
Capsule geeft de acteurs in opleiding de mogelijkheid om te leren voor een camera te acteren. Hugo Metsers laat op de website weten dat een opleiding die precies aan de specifieke eisen van het camera-acteren voldoet, nog niet bestond voordat het particuliere faaam werd opgericht. ‘Overal ter wereld hebben filmacademies een acteursafdeling maar de Nederlandse Film en Televisie Academie is puur gericht op filmmakers, en de toneelschool is vooral gericht op het leren toneelspelen.’ Volgens Metsers lijkt men in Nederland niet altijd in te zien dat bij het acteren voor de camera werkelijk andere vaardigheden vereist zijn dan op toneel. Elke ervaring is dus meegenomen voor acteurs als Michael Schnörr (1985) die Ichigo speelt, en hiervoor gastrollen had in GTST, Onderweg naar morgen, Het Schnitzelparadijs en Toren C. Olga van de Ven (1990), die een van de kandidaten speelt, had hiervoor een gastrol in GTST en in een aantal korte films en is werkzaam als producent. Het is te prijzen dat Capsule hen die mogelijkheid biedt — het is ook de eerste keer dat een afstudeerfilm van faaam een Nederlandse bioscooprelease krijgt —, maar de kwaliteit van basiselementen als scenario, montage en camerawerk had daarbij wel omhoog gekund.

Mariska Graveland