• Datum 31-08-2011
  • Gerelateerde Films CAIRO TIME
    Ruba Nadda
    01-01-2009
    Canada/Ierland/Egypte

Een lome liefdesgeschiedenis in Cairo: de piramides, de witte woestijn en een prachtig acteurskoppel in cairo time stemmen de kijker melancholisch.

Juliette (Patricia Clarkson) en haar man hebben in Cairo afgesproken voor een welverdiende vakantie. Al jaren willen ze samen de piramides bezoeken, maar het kwam er nooit van. Zij is een drukke journaliste. Hij werkt voor de Verenigde Naties. Helaas: wanneer Juliette in Cairo aankomt wacht niet haar man op het vliegveld, maar zijn Egyptische oud-collega Tareq (Alexander Siddig). Manlief is opgehouden in Gaza. En terwijl ze wacht en de drukke Egyptische hoofdstad verkent, raakt Juliette verliefd op de knappe, rijzige Tareq.
Het verhaaltje is zo naverteld, maar die eenvoud is ook de kracht van dit romantische drama. De eerste dagen in Egypte gebeurt er opvallend weinig. Juliette slaapt lang uit in haar hotelkamer. Als ze zich op straat waagt, voelt ze zich lastiggevallen door opdringerige mannen. Liever schuift ze een stoel op het balkon om over de stad uit te kijken of luistert ze naar de claxonnerende taxi’s. Cairo is warm. Druk. Wie wel eens een paar dagen alleen in een vreemde stad heeft doorgebracht zal Juliette’s melancholische stemming onmiddellijk herkennen.

Waterpijp
Ruba Nadda zal het gevoel in ieder geval niet vreemd zijn. De Canadese regisseerde vier speelfilms en diverse korte films en reisde daarmee wereldwijd de festivals af. Haar laatste — sabah, een liefdesverhaal tussen een moslima en een niet-moslim — ging in 2005 in première tijdens het Filmfestival Rotterdam. In cairo time toont Nadda zich een zelfverzekerd en ervaren filmmaker. Ze neemt de tijd voor haar lome liefdesgeschiedenis en laat de romantische soundtrack en de fraaie beelden hun werk doen. Kleine, mooie details, humor en uitstekend spel maken een banale vakantie — inclusief verplichte kamelentocht, waterpijp en beleefde verbazing over de cultuurverschillen — tot iets bijzonders. Tareq haalt Juliette uit die hotelkamer en neemt haar mee de stad in. En al betreedt cairo time allerminst nieuwe paden, ook Nadda gidst de kijker kundig en subtiel naar een ontroerende finale.
De echte magie komt van actreurs Patricia Clarkson en Alexander Siddig. Clarkson liet al eerder, bijvoorbeeld in Stanley Tucci’s remake van blind date, zien dat ze prachtig droeve vrouwenrollen in zich heeft. Siddig is de grotere verrassing. De in Soedan geboren acteur speelde zeven jaar lang de rol van Dr. Bashir in de televisieserie Star Trek: Deep space nine en was onlangs nog te zien in het vreselijke clash of the titans. Zijn rol in cairo time zal hem ongetwijfeld betere aanbiedingen brengen. Hoffelijk, spottend en soms een tikje geïrriteerd — zijn Tareq Khaliffa is mysterieus en ontegenzeggelijk charmant.
Als een Omar Sharif, ben je geneigd te zeggen. Bij een film die zo duidelijk flirt met de Oriënt en knipoogt naar Jane Austen, mogen we ons dat cliché wel veroorloven. Waar de tutjes van sex and the city met hun relatieprietpraat en haute couture alleen maar lawaai produceren in de woestijn, is het even verderop bij de piramides echt genieten van die klassiek romantische kus die misschien nooit komt.

Barend de Voogd