• Datum 21-09-2010
  • Auteur Leo Bankersen
  • Gerelateerde Films Briefgeheim
    Simone van Dusseldorp
    14-10-2010

Kan ik mijn vader nog vertrouwen? Dat is de motor achter de jeugdthriller Briefgeheim waarmee Cinekid op 13 oktober opent.

Net als Oorlogswinter gaat ook Jan Terlouws jeugdboek Briefgeheim over een kind dat een donkere kant van de wereld leert kennen en daarbij opgezadeld wordt met een groot geheim. De film Oorlogswinter is onder regie van Martin van Koolhoven een volwassen oorlogsdrama geworden, maar Simone van Dusseldorp (Diep, Kikkerdril) is nu met Briefgeheim de oorspronkelijke doelgroep trouw gebleven. Al is het met een moord en een dreigende executie te heftig voor jongere kinderen.

Het oorspronkelijke verhaal uit 1973 is gemoderniseerd en ook flink gestroomlijnd met onder andere een actievere rol voor de vader van de elfjarige Eva. Daan Schuurmans speelt hem met precies die nonchalance waardoor zijn dochter zich kan afvragen of haar ouders haar nog wel zien staan. Dat, plus het feit dat ze toevallig met haar vrienden Jacky en Thomas gaat zwemmen in het zwembad van een te koop staande villa, zal ertoe leiden dat Eva per ongeluk een gevaarlijke criminele bende voor de voeten loopt.

Vertrouwen
Eva vat namelijk in een vlaag van opstandigheid het plan op om haar ouders flink te laten schrikken door een nachtje onder te duiken in het hotel van de ouders van Jacky en Thomas. Wanneer ze tijdens dat uitstapje rondsnuffelt bij de leegstaande villa is ze getuige van een afrekening en valt er bovendien een niet voor haar bestemde brief in haar schoot. Ze wordt gepakt en wordt door de bendeleider het zwijgen opgelegd met de suggestie dat haar vader ook voor hem werkt. Alleen met Jacky en Thomas durft ze het geheim te delen.

Het is een wat ingewikkeld begin dat ook niet op de handigste manier wordt gepresenteerd. Dat was althans het geval bij de persvertoning van een vroege versie die de Filmkrant zag. Daar werd meegedeeld dat er nog een paar extra scènes gedraaid gingen worden om sommige situaties te verduidelijken. Een definitief oordeel moet hier dus achterwege blijven.

De vraag is nu: kan Eva haar vader nog wel vertrouwen? Dat zoiets ingrijpend is voor een kind wordt in enkele korte onderonsjes tussen vader en dochter redelijk geloofwaardig aangestipt, zonder dat het verder al te veel emotionele druk op de film te legt. De meeste aandacht gaat toch uit naar de acties die Eva, Jacky en Thomas ondernemen om uit te vinden wat er nu werkelijk aan de hand is. De toon is tamelijk realistisch, de slechteriken mogen eendimensionaal blijven en onder regie van Van Dusseldorp weten de jonge acteurs ons met mooi naturel spel voor zich in te nemen. Het is geen film die veel verrassingen biedt, maar wel een adequate kinderthriller die de jeugdige kijkers na een spannende ontknoping opgelucht naar huis stuurt. Niet meer, maar ook niet minder.