Kuifje in India

• Datum 06-10-2010
  • Gerelateerde Films BOLLYWOOD HERO
    Diederik van Rooijen
    01-01-2009

In bollywood hero gaat een Nederlandse naïeve idealistische twintiger de ellende in India te lijf.

Hoe ga je als westerling om met de armoede en het lijden in India? Negeren? Helpen? Ook de Nederlandse acteur Nick staat voor die vraag als hij in Mumbai een rolletje mag spelen in een Bollywoodfilm. "Hier zit ik in een stinkend rijkeluishotel terwijl op straat mensen liggen dood te gaan", zegt hij tegen de camera, die hij bij zich heeft voor een videodagboek. Het is bedoeld voor zijn dementerende vader, die hij sinds de dood van zijn moeder niet meer heeft gezien. Het dagboek moet het contact met hem herstellen. De poging is niet zonder eigenbelang, want Nick wil de zegen van zijn vader: "Ik wil eigenlijk gewoon dat je trots op me bent." Als Nick een aan de overkant van de straat bedelend meisje geld wil geven en haar wenkt, wordt het kind aangereden. Zwaargewond belandt het meisje in een ziekenhuis, waar het in de handen van onverschillige artsen — het betreft maar een zwerfkind — overlijdt.
Nicks schuldgevoel leidt ertoe dat hij nog fanatieker India’s reddende engel wil zijn. Helpen met geld is niet genoeg; de Indiase samenleving moet worden veranderd. Weg met de sociale ongelijkheid! Nick moedigt een taxichauffeur aan om tegen zijn baas in opstand te komen, probeert het gearrangeerde huwelijk van zijn tegenspeelster in de Bollywoodfilm te torpederen — ze mag van hem alleen uit liefde trouwen — en bevrijdt een groep zwerfkinderen, die door een schurk als slaafjes worden geëxploiteerd. Het loopt niet goed af. De weg naar de hel blijkt weer eens geplaveid met goede bedoelingen. Verblind door naïef idealisme beseft Nick niet dat hij meer schade aanricht dan goed doet.

Smijtwerk
bollywood hero kan op anekdotisch en metaforisch niveau worden bekeken. In het eerste niveau draait het om Nicks teloorgang, die veroorzaakt wordt door zijn gebrek aan zelfreflectie. Zonder begrip van India dendert de dwaze naïeveling als een olifant door een porseleinkast van taboes en gevoeligheden. Nooit beseft hij dat hij geen oplossingen brengt, maar problemen veroorzaakt. Het wijst op een narcistische persoonlijkheid. Wie de film breder wil zien, ziet in Nick een representant van het Westen, dat zich uit een mengeling van eigenbelang en idealisme met andere landen bemoeit. Irak is het extreemste voorbeeld van ‘hulp’ met het mes op de keel. Impliciet is bollywood hero in deze context een pleidooi voor eerst denken en dan handelen. Maar bollywood hero is in de eerste plaats de film van Egbert Jan Weeber. De acteur is in bijna elke scène te zien. Hij blijft overeind, maar maakt geen grootse indruk. De film heeft een ander probleem: het ‘bigger than life’-drama ontspoort in een ‘over the top’-drama. Diederik van Rooijen heeft lef en ambitie, maar moet zijn liefde voor heftig drama in toom leren houden. Dat bewijst hij niet alleen met bollywood hero, maar ook met de telefilm stella’s oorlog, die ook deze maand in de bioscoop is te zien. Beide films zouden effectiever zijn met minder dramatisch smijtwerk. Het cliché is waar: ‘less is more’!

Jos van der Burg