BEFORE THE STORM

Elke achteloze knuffel is een afscheid

  • Datum 04-10-2010
  • Auteur
  • Gerelateerde Films BEFORE THE STORM
  • Regie
    Reza Parsa
    Te zien vanaf
    01-01-2000
    Land
    Zweden/Denemarken/Noorwegen
  • Deel dit artikel

De onherbergzame wereld buiten de bioscoop

Before the storm van Reza Parsa is een sombere, maar ook emotioneel meeslepende thriller over een wereld die alle geborgenheid heeft verloren.

"Oorlog is dat je doodt om de mensen waarvan je houdt te beschermen", zegt de twaalfjarige Leo halverwege Before the storm tegen taxichauffeur Ali. Logisch dat regisseur Reza Parsa juist deze personages zo met elkaar laat praten: beide zijn in een dergelijke oorlog verwikkeld. Ali, in zijn Arabische vaderland ooit een berucht verzetsstrijder maar in Zweden een fatsoenlijke familieman, verliest zijn Arabische gezin indien hij niet tijdig de opportunistische zakenman Sander vermoordt. En de kleine Leo heeft na jarenlang getreiter zijn ‘bully’ Danne neergeschoten, zichzelf wijsmakend dat hij dat deed om Danne’s liefje te kunnen krijgen. "Wanneer je iemand liefhebt, moet je iets doen om dat te bewijzen", had Ali tegen hem gezegd.
Twee oorlogen, die onvermijdelijk het leven van de hoofdpersonages besmetten. Ali koopt kleren met zijn dochters, maar wel met een videobrief van zijn gegijzelde gezin op zak; en Danne ligt zwaargewond in het bos terwijl Leo thuis de tafel dekt. Leo’s toekomst is verkwanseld, en toch zijn zijn ouders er nog steeds om hem te beschermen. Dat de wereld van Ali en Leo alle geborgenheid heeft verloren, en dat elke achteloze knuffel een afscheid is, is iets wat aanvankelijk alleen de toeschouwer ziet.

Chaos
Before the storm is een duidelijke reflectie op de onherbergzame wereld buiten de bioscoop, waar terroristische aanslagen altijd en overal kunnen plaatsvinden en iedereen moet meestrijden in de oorlog tegen het kwaad. Parsa versterkt dat metaforische karakter door de locaties abstract te houden: het Arabische land wordt nooit bij naam genoemd, en dat het verhaal zich in Zweden afspeelt kun je enkel afleiden uit de voertaal. Net als in het echt zijn er allerlei zichtbare en onzichtbare banden tussen de mensen, die het onmogelijk maken iemand aan te wijzen die (geen) schuld heeft aan alle geweld en uitbuiting. Leo’s vader werkt voor de zakenman Sander, maar is hij daarmee medeverantwoordelijk voor Sanders leveringen aan de heersende macht in Ali’s vaderland. En is Sander ervoor verantwoordelijk dat de door hem verkochte vrachtwagens aldaar worden gebruikt voor het afvuren van raketten op de bevolking?
In zo’n chaos is het individuele contact het laatste houvast. Daarom staat Parsa herhaaldelijk stil bij het gezinsleven van zijn helden, en zijn ook de ‘slechteriken’ niet eenzaam gebleven: de vrouw die Ali chanteert zorgt voor haar kleinzoon, en Sander kamt in zijn eerste echte scène het haar van zijn zieke vader. Rake schetsen van liefde en zorg, die verduidelijken waar deze mensen voor vechten, en die volstaan om je met elk van hen te identificeren. Sommige gebaren, zoals het haarkammen, keren als motief terug, wat tot twee keer toe wordt benadrukt met een associatieve, ietwat prekerige montage van die beelden — alsof Parza zodoende alle personages hoopt te verzoenen.
Before the storm is een sombere, maar ook emotioneel meeslepende thriller met een humanistisch hart. Leo die een laatste onbezorgd uurtje heeft wanneer hij een vriendin helpt krantenbezorgen, of Ali die met zijn dochters danst en zich door zijn vrouw laat knuffelen, het zijn scènes die zich door het pessimisme niet zwart laten kleuren. Duurden die knuffels maar wat langer, dan kwam alles weer goed.

Kevin Toma