• Datum 04-10-2010
  • Gerelateerde Films BEDROOMS & HALLWAYS
    Rose Troche
    01-01-1998
    Engeland

Het leven is een groot warm bad

Tussen alle doorsnee romantische komedies lijkt Bedroom & hallways een aardige uitzondering. Ditmaal is de vrijgezelle dertiger op zoek naar een geliefde van gelijke kunne. Deze vanzelfsprekend geachte homoliefde is verfrissend, maar Bedrooms & hallways biedt weinig meer dan het bekende spectrum vrijgezellen, gelukkige en minder gelukkige koppels.

De titel Bedrooms & hallways roept onmiddellijk associaties op met een klucht. Je ziet het al voor je: terwijl minnaars onder het bed of in de kledingkast worden verstopt, staat de echtgenoot in de gang op het punt om de slaapkamer te betreden. Inderdaad heeft deze Engelse relatiekomedie van de Amerikaanse filmmaker Rose Troche iets weg van een klassieke farce. De relationele verwikkelingen in de film zijn er complex genoeg voor, en er zit ook een aantal echte John Lanting-achtige elementen in.
Neem bijvoorbeeld Darren, de relnichterige huisgenoot van hoofdpersoon Leo. Zijn minnaar is makelaar van beroep en beschikt dus over de sleutels van vele huizen, waar hij met zijn vriendje de liefde kan bedrijven. Op een dag gebeurt natuurlijk het onvermijdelijke: de huiseigenaar komt onverwacht thuis. Het zijn hilarisch bedoelde, maar nogal platvloerse momenten in deze komedie over dolende dertigers.

Mannenpraatgroep
Schier oneindig is het aantal speelfilms waarin jonge mensen op het oog een gelukkig leven leiden, maar toch op zoek zijn naar een ‘maatje’, zoals het in contactadvertenties heet. In Bedrooms & hallways is de goeduitziende vrijgezel echter niet op zoek naar een vrouw, maar naar een geliefde van hetzelfde geslacht. De film wijkt in dat opzicht af van een gemiddelde romantische komedie, zoals bijvoorbeeld Notting Hill. Maar afgezien daarvan heeft regisseur Rose Troche, die debuteerde met de lesbische liefdeskomedie Go fish, geen enkele moeite gedaan om buiten de gebaande paden te treden. Het scenario van Bedrooms & hallways biedt dan ook het gehele spectrum vrijgezellen, gelukkige en minder gelukkige koppels.
Middelpunt van hen is de aimabele Leo (Kevin McKidd), die door zijn huisgenoten wordt aangemoedigd om eindelijk eens een vriend te zoeken. Als hij zich op hun aanraden bij een mannenpraatgroep aansluit, wordt hij daar verliefd op Brendan. Tot dan toe was deze aantrekkelijke Ier heteroseksueel, maar na een scripttechnisch rommelige scène wordt hij daadwerkelijk het vriendje van Leo. Erg lang beklijft die romance echter niet, want het blijkt dat Brendan de partner is van Leo’s eerste (en enige) vriendinnetje.
Hoewel Troche en scenarist Robert Farrar een bij vlagen aanstekelijk beeld geven van Londense dertigers, ontaardt Bedrooms & hallways in nogal vermoeiend relationeel gemier. En het irritante is vooral dat iedere vorm van venijn ontbreekt. Iedereen is zo begripvol, al Leo’s vrienden zijn continu begaan met zijn liefdesleven. Het leven is een groot warm bad. De film is daardoor even zijig als de ‘new age’-praatgroep waar Leo zijn vriendje ontmoet.

Pieter Bots