Babaji, an Indian Love Story

Tot de dood ons niet scheidt

Haar eerste lange documentaire 4 Elements was in 2006 niks minder dan de openingsfilm van IDFA. Nu is Jiska Rickels terug met Babaji, an Indian Love Story. “Het is mooi om te zien hoe vanzelfsprekend het in India is dat de dood niet het einde betekent.”

Uit liefde willen sterven, romantischer kan het niet in de opvallend ‘down to earth’ docu Babaji, an Indian Love Story van Jiska Rickels. Maar het is juist de liefde die hoofdpersoon Babaji, en ons, in leven houdt. Babaji is een fenomeen in India, waar hij van gebedsgenezer tot volksheld promoveerde toen kranten begonnen te schrijven over zijn verlangen om met zijn geliefde echtgenote in de dood verenigd te worden. Zij stierf. Hij niet. En hij, die zijn hele leven anderen had genezen, en in direct contact stond met dat wat er meer tussen hemel en aarde is, bouwde een graf naast het hare waarin hij elke dag probeert voor altijd in te slapen. Rickels cirkelt met haar camera in concentrische kringen om dit onbegrijpelijke en soms ongrijpbare leven en pelt het af tot de kern. En op het moment dat dan eindelijk de camera met de Indiase sjamaan het graf ingaat, is er geen film die zo kolkt van aardsheid en leven als Babaji, an Indian Love Story, de documentaire die Jiska Rickels na Untertage en 4 Elements in opdracht van de VPRO maakte.