• Datum 07-09-2010
  • Gerelateerde Films A Somewhat Gentle Man
    Hans Petter Moland
    01-01-2010
    Noorwegen

Het droogkomische a somewhat gentle man wordt gedragen door Stellan Skarsgård als vrij aardige gangster, onder regie van de Noor Hans Petter Moland (zero kelvin).

De sympathieke moordenaar, de goedbedoelende crimineel met klein hartje: het zijn dankbare personages voor misdaadkomedies, en de Noorse regisseur Hans Petter Moland weet in a somewhat gentle man precies hoe hij er het beste uit kan halen. Flink geholpen door het droogkomische spel van de Zweed Stellan Skarsgård heeft Moland een mooi personage gecreëerd dat barst van de tegenstellingen: een ‘beetje aardig’ is deze man, die net uit de gevangenis is vrijgelaten, en dus ook een beetje niet aardig; hij is een slechte vader geweest maar tegenwoordig ook een goede. Hij wil een nieuwe start maken en neemt het leven zoals het komt. Een dagelijkse warme maaltijd, bereid door zijn knorrige hospita, is voor hem het grootste goed. Dat hij in zijn onooglijke kamertje alleen een obscure Poolse zender op zijn tv kan ontvangen, ziet hij als onverwacht cadeautje. Hij vraagt en verwacht niet veel, en kan dus ook niet meer teleurgesteld worden.
Hans Petter Moland is in a somewhat gentle man, die in competitie in Berlijn draaide, weer goed in vorm, nadat we sinds het sublieme zero kelvin weinig meer van hem hebben gehoord. De verhoudingen die in zero kelvin tot het absolute nulpunt daalden, moesten in dat hutje ver boven de poolcirkel wel tot uitbarsten komen, terwijl er in a somewhat gentle man veel meer lichtpuntjes te vinden zijn tussen de verstoorde relaties, waar Moland zich in heeft gespecialiseerd. De hilarisch-ontroerende band die hij heeft met zijn spuuglelijke hospita in dat benauwde kamertje is perfect uitgespeeld. Het is de milde blik van Moland die de gruwelen op een prettige wijze afzwakt, zonder ze te ontkennen. Het doet uitzien naar zijn volgende film the elephant, die zich afspeelt op een olieboorplatform, waar mensen ook op een kluitje zitten.
Skarsgård en Moland, die eerder samenwerkten in zero kelvin, hebben allebei de juiste toon te pakken, wat a somewhat gentle man tot een plezierige film maakt, die vooral werkt op het niveau van de losse, droogkomische scènes en de tikje vreemde personages. Een hoger niveau valt niet te bespeuren, want de film draait vooral om de onderkoelde houding van deze vrij zachtaardige man tegenover de slechte kanten van het leven, en pretendeert niet om iets meer dan dat te zeggen. Hierdoor is a somewhat gentle man ‘a somewhat excellent movie’ geworden.

Mariska Graveland