• Datum 29-11-2017
  • Gerelateerde Films A River Below
    Mark Grieco
    01-01-2017
    Colombia/Verenigde Staten

Wat begint als een standaard eco-docu wordt als snel een stuk complexer in Mark Grieco’s enerverende A River Below, waarin twee stijlen van milieuactivisme tegenover elkaar komen te staan.

De roze dolfijn staat op uitsterven. Het zeer intelligente dier — "het zijn net mensen" zegt een bioloog in de film — wordt overbevist, nota bene om te gebruiken als aas bij de vangst van de in Colombia zeer populaire vis mota.
Het zou voer kunnen zijn voor een dertien-in-het-dozijn verontwaardigde eco-documentaire. Maar de Amerikaanse regisseur Mark Grieco heeft iets complexers op het oog in zijn tweede film A River Below. De film begint nog wel als die ernstige en geëngageerde variant, waarin bioloog Fernando Trujillo centraal staat. Hij doet onderzoek naar de snel slinkende hoeveelheid roze dolfijnen en probeert overheden ervan te overtuigen het dier beter te beschermen. Dat werk krijgt een stevig zetje wanneer klandistiene opnames van de brute dolfijnenvangst opduiken.
Maar het komt pas echt op gang wanneer Richard Rasmussen wordt geïntroduceerd, de even energieke als egocentrische presentator van een sensationeel wildlife-programma — zegmaar de Braziliaanse tegenhanger van Steve Irwin of Bear Grylls. Grieco krijgt hem zover om te onthullen dat hij degene was die de omstreden opnames naar buiten bracht, waarmee hij enorme invloed had op de publieke opinie en wetgeving in Brazilië en Colombia. En vervolgens wordt ook die heldenrol weer gecompliceerd: de vissers in de video zeggen namelijk dat Rasmussen ze heeft betaald en achter de camera direct opdracht gaf tot de jacht. Vervolgens liet hij ze stikken toen ze aan de schandpaal van de publieke opinie werden genageld.
En dan zijn we pas ongeveer halverwege de film. A River Below is zo vooral een sterk staaltje onderzoeksjournalistiek, dat Grieco als vertelling ijzersterk heeft opgebouwd; je valt van de ene verbazing in de andere. Gaandeweg wordt vooral de beeldvorming rondom dit soort kwesties het onderwerp van de film, terwijl de aanklacht tegen overbevissing en illegale visvangst als een paal boven water blijft staan. Een adembenemende balanceeract.

Joost Broeren-Huitenga