Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
nieuws

Lichting 2018: Francesco Ragazzi

'Mijn vader schieten is het tegenovergestelde van hem vermoorden'

De hele zomer interviewt de Filmkrant wekelijks een vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week academicus Francesco Ragazzi, die op de research master van de Filmacademie leerde zijn wetenschappelijke werkproces te verruilen voor een persoonlijkere insteek. Zijn 13 Attempts to Shoot My Father is een speelse, essayistische en experimentele documentaire over de relatie tussen vader en zoon, film en filmmaker.

Door Hugo Emmerzael

De Italiaanse Master of Film Francesco Ragazzi had geen betere titel voor zijn afstudeerfilm kunnen kiezen. 13 Attempts to Shoot My Father erkent twee dingen: dat Ragazzi pogingen doet om films te maken en dat hij zijn vader soms wel zou kunnen vermoorden. Die manke relatie tussen vader en zoon, film en filmmaker, subject en object loopt als een rode draad door deze even experimentele, academische als emotionele korte film die ondanks de duidelijke structuur (13 pogingen) blijft verassen.
Nadat zijn vader onverwachtse een beroerte kreeg, besloot Ragazzi meer tijd met hem door te brengen in hun Italiaanse zomerhuis. Door de camera daar te introduceren leerde hij dat een nieuwe dynamiek met zijn vader kon ontwikkelen. Tegelijkertijd kon hij dankzij deze intieme documentaire zijn academische werkprocessen van zich losschudden. Al ziet Ragazzi na het voltooien van 13 Attempts to Shoot My Father mogelijkheden zat om deze unieke, persoonlijke filmervaring weer terug te brengen naar de wereld van de wetenschap. "Ik hou ervan dat cinema een lichamelijk, emotioneel en intellectueel avontuur is waar, als je er eenmaal aan begint, nooit meer hetzelfde uit kan komen."

De titel is niet alleen geestige verwijzing naar de plagerige dynamiek tussen jou en jouw vader, maar ook erkenning van jouw ontwikkeling als filmmaker. "Filmacademiementor Albert Eling kwam op die titel. Ik vond hem geweldig gevonden. Hij kwam bovendrijven door de opening van de film, met vreemde Super8-beelden waarin ik als jongetje mijn vader met een neppistool neerschiet en mijn moeder me aanmoedigt om hem nog meer te beschieten: 'Kom op, vermoord papa!' Het is een nogal Freudiaans moment waar ik op symbolische wijze mijn hoofdpersonage vermoord. Het is ook een mooie metafoor voor onze relatie die de rest van de film kenmerkt, een net zo liefdevolle als irritante relatie. Ik hou van mijn vader, maar hij is ook irritant. Veel mensen die volwassen worden kunnen zich daarin herkennen."

Het werkt ook als een metafoor voor jouw relatie met cinema. "Dat wordt meteen duidelijk inderdaad. De titel heeft die dubbele betekenis van het schieten met een pistool en het schieten van film. Dat is een belangrijk onderdeel van de film, want het thema van de dood is constant aanwezig in dit project. Het is de reden dat ik aan deze film begonnen ben. Paradoxaal genoeg heb ik deze film gemaakt zodat mijn vader nooit echt zal sterven. Mijn vader schieten is nu het tegenovergestelde van hem vermoorden."

Francesco Ragazzi
Francesco Ragazzi

Je plaatst deze uitermate persoonlijke documentaire in de context van jouw academische achtergrond. Wat levert dat op? "Al sinds het begin van mijn academische carrière maak ik documentaires, maar die films hadden altijd een politieke of sociologische insteek. Ze werden gedreven door mijn onderzoeksonderwerpen, academische concepten als identiteit, macht en politiek. Wat ik lastig vind aan dit werk is de scheiding tussen onderzoek en emotie. De veronderstelling heerst dat je in een wetenschappelijk onderzoek afstand houdt van jouw onderwerp. Mijn documentaires maakte ik dan ook zo, zegmaar voor een academisch publiek. Dit project was anders. In de context van het masterprogramma van de Filmacademie kon ik me meer richten op een persoonlijkere vorm van films maken waarin het emotionele en lichamelijke de condities bepaalden van mijn proces. Ik voelde me niet meer vastgepind aan onderzoeksliteratuur of aan de noodzaak om een punt te bewijzen. Ik kon ruimte geven voor emoties en mijn eigen geschiedenis. Zo kon ik een ruimte creëren die meer is dan strikt wetenschappelijk."

Heeft dat ook effect op je academische werk? "Ik denk dat dit idee heel interessant kan zijn voor de academische wereld. Ik probeer nu mijn ervaringen van de afgelopen twee jaar op te schrijven om een theorie te formuleren die bruikbaar kan zijn in de wereld van political science. Wat ik terug wil brengen naar die wereld is niet het persoonlijke thema van de relatie tussen vader en zoon, maar wel die ervaring van hoe het is om naast een editor te zitten om met al dat materiaal iets te maken."

Filmwetenschapper Cahtherine Grant noemde dat in een van haar masterclasses ‘material thinking'. Dekt dat de lading? "Absoluut! Ik lees nu ook over Eistenstein en Peleshian en hun theorieën van montage. Wat interessant is voor mij, is dat bijvoorbeeld Eistenstein een wetenschappelijke achtergrond heeft. Voor hem was montage een kwestie van methode. Vanaf de begindagen van cinema is het nadenken over montage dus een epistemologische kwestie geweest: tot wat voor een kennis geeft het ons toegang en wat voor representatie van de wereld kunnen we ermee produceren? En wat voor een onverwachtse dingen kan je ermee doen?"

13 Attempts to Shoot My Father moet het festivalcircuit nog bereiken. Diverse andere afstudeerfilms zullen te zien zijn op het Nederlands Film Festival dat van 27 september tot en met 5 oktober plaatsvindt in Utrecht.



top
nieuws

Links

Links
16 September 2018
Nicolas Cage over verdwijnen in Cage-modus, het subtiele effect van de framerate, sekswerkers over films over sekswerkers, Thom Yorke's soundtrack voor Suspiria, het filmtaboe van de échte dood en eeuwige coverster Agnès Varda.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
15 September 2018
Emily Nederlandse inzending voor animatie-Oscar. En Nothing to Declare in de categorie korte fictiefilm. Neude wordt openluchtbios tijdens NFF. Regisseur Becoming Astrid te gast tijdens Paff. Rol in Britse thrillerserie voor Nora El Koussour. Nu ook talentenjacht op tv voor acteurs. Twee prijzen voor J. Kessels. Hoofdrol voor rapper Hef in speelfilmdebuut Shady El-Hamus. IFFR Unleashed slaat aan. Europees Parlement kiest voor omstreden uploadfilter.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Guus Voorham

Lichting 2018: Guus Voorham
15 September 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Als laatste vertelt Guus Voorham (Willem de Kooning Academie) over zijn found footage-documentaire Alone Together: "Ik stuitte op een online industrie voor intimiteit."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Schlemielige boze witte man

Focus: Schlemielige boze witte man
14 September 2018
Er zijn veel films te zien in Nederland, maar toch glippen er interessante, boeiende, amusante, leuke en aangrijpende films door het net. Sommige worden alsnog opgevist door Chasing Reels, waarachter Cedric Muyres schuil gaat. Deze filmfanaat vertoont sinds een paar jaar regelmatig in 't Hoogt in Utrecht een verborgen pareltje.
>> Lees verder

nieuws

Gouden Kalf voor Filmcultuur naar Monique van de Ven

Gouden Kalf voor Filmcultuur naar Monique van de Ven
13 September 2018
Het Gouden Kalf voor de Filmcultuur gaat dit jaar naar Monique van de Ven. Deze speciale prijs wordt door het bestuur van het Nederlands Film Festival uitgereikt aan personen of instanties die zich op bijzondere wijze verdienstelijk hebben gemaakt voor de Nederlandse filmcultuur. Van de Ven debuteerde in 1973 als actrice in Turks Fruit.
>> Lees verder

nieuws

Leo Hannewijk krijgt prijs en gaat naar Zeeuwse Concertzaal

Leo Hannewijk krijgt prijs en gaat naar Zeeuwse Concertzaal
13 September 2018
Leo Hannewijk, scheidend directeur van Film by the Sea, is tijdens zijn afscheidsprogramma geëerd met dezelfde Grand Acting Award die eerder aan onder andere Morgan Freeman, Ben Kingsley en Jan Decleir is uitgereikt. Ook werd bekend dat Hannewijk vanaf 1 november aan de slag gaat als interim-directeur van de Zeeuwse Concertzaal in Middelburg.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Vallende bladeren

Focus: Vallende bladeren
10 September 2018
Filmhuis Den Haag presenteert van 16 september t/m 14 oktober onder de titel Herfstherinneringen zes klassiekers. Prachtige films, die je altijd kunt zien, maar waar we in de herfst net even gevoeliger voor zijn. Toegeven, bij Brian De Palma's Dressed To Kill (1980) krijgen we niet meteen een weemoedig gevoel, maar het filmhuis lost dat op door het moorddrama een 'herfstige hommage' aan Hitchcock te noemen.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
09 September 2018
De miskenning van Matsuda Eiko, de dertigste verjaardag van Akira, Aretha Franklin in Moonlight, de Joodse dimensie van BlacKkKlansman, Night of the Living Dead als ultieme 1968-film en geruzie over de vlag op de maan.
>> Lees verder

nieuws

Roma wint in Venetië

Roma wint in Venetië
09 September 2018
Met de Gouden Leeuw voor Alfonso Cuaróns Roma sleept streamingdienst Netflix zijn eerste prijs op een groot internationaal filmfestival binnen.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Francesco Ragazzi

Lichting 2018: Francesco Ragazzi
09 September 2018
De hele zomer interviewt de Filmkrant wekelijks een vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week academicus Francesco Ragazzi, die op de research master van de Filmacademie leerde zijn wetenschappelijke werkproces te verruilen voor een persoonlijkere insteek. Zijn 13 Attempts to Shoot My Father is een speelse, essayistische en experimentele documentaire over de relatie tussen vader en zoon, film en filmmaker.
>> Lees verder