Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Railway Men van Erige Sehiri nieuws

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper

Documentairefestival IDFA kiest voor minder films en meer nadruk op films met een artistieke signatuur, maakt het vandaag bekend. De sectie Panorama verdwijnt en wordt vervangen door Frontlight. Plus: het festival heeft een wereldprimeur met de vertoning van Dziga Vertovs debuut Anniversary of the Revolution uit 1918.

Behalve het wereldnieuws dat IDFA tijdens de komende editie Dziga Vertovs Anniversary of the Revolution zal vertonen, brengt het documentairefestival vandaag een ambitieuze nieuwe koers naar buiten. Het festival zal niet minder politiek worden, aldus de in februari aangetreden artistiek directeur Orwa Nyrabia, maar kiest nadrukkelijker dan voorheen voor films die een eigen artistieke signatuur hebben. Uit alles blijkt dat het festival zich duidelijker wil onderscheiden, door zowel makers en debat als pers en publiek meer ruimte te geven. Het aantal films wordt teruggebracht naar minder dan 300.

Het meest ingrijpend is misschien dat de Panorama sectie verdwijnt. Reden: de programmering had te weinig een eigen signatuur. "Het was eigenlijk vooral een grote zak met films", aldus Nyrabia. In plaats daarvan lanceert het festival de sectie Frontlight voor films waarin makers hun persoonlijke blik op de actualiteit laten zien. Dat kunnen vooral ook verhalen zijn die aan de aandacht van nieuwsmedia ontsnapt zijn. Als voorbeeld noemde Nyrabia Railway Men van Erige Sehiri, dat de toestand bij de spoorwegen gebruikt als een lens om postrevolutionair Tunesië te doorgronden. De sectie is uitsluitend bedoeld voor premières en is niet-competitief.

Speciale gast en samensteller van de top tien is dit jaar de Tsjechische filmmaker Helena Trestíková. Voor veel mensen geen bekende naam, maar een maker met een bijzondere filmografie. Wat Richard Linklater met het Boyhood deed, een personage jarenlang in realtime volgen, doet Trestíková met al haar films.

DocLab, dat 'verhalen vertellen in het tijdperk van de interface' onderzoekt, heeft dit jaar als titel The Humanoid Cookbook, een speelse variant op het verkapte manifest The Futurist Cookbook waarmee de Italiaanse Futuristen pleitten voor algeheel enthousiasme over de technologische vooruitgang. DocLab vraagt: wat doet die technologie met ons?

IDFA streeft vanaf nu naar "meer inclusieve selectiecommissies". In eerste instantie niet door quota in te voeren maar door "het opknappen van het bestaande systeem". Over diversiteit binnen het festival zal jaarlijks verslag worden uitgebracht. Daarin zal onder meer zijn terug te vinden hoeveel films van mannen en vrouwen zijn ingestuurd en geselecteerd.

IDFA on Stage vervangt de sectie Music Documentary, omdat het aanbod van goede muziekdocumentaries niet elk jaar groot genoeg bleek. "Om vijftien films te vinden, moest soms worden ingeleverd op kwaliteit", aldus Nyrabia. Muziekdocumentaires hebben nog steeds een plek in IDFA on Stage mar de sectie is ook bedoeld voor films die dans/theater en nieuwe media met filmcombineren.

Het festival heeft een wereldpremière met de vertoning van Dziga Vertovs debuutfilm Anniversary of the Revolution uit 1918, die in een kelder van een archief in Moskou werd gevonden en nu hersteld is. Over de begeleidende muziek wordt nog nagedacht. Nieuw is ook dat IDFA samen met EYE elk jaar "een meesterwerk" zal restaureren.

De sectie First Appearance zal — in overeenstemming met z'n naam — uitsluitend nog bedoeld zijn voor debuten, waar die voorheen voor eerste en tweede films was.

Ronald Rovers



top
nieuws

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper
12 Juli 2018
Documentairefestival IDFA kiest voor minder films en meer nadruk op films met een artistieke signatuur, maakt het vandaag bekend. De sectie Panorama verdwijnt en wordt vervangen door Frontlight. Plus: het festival heeft een wereldprimeur met de vertoning van Dziga Vertovs debuut Anniversary of the Revolution uit 1918.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Porno-nostalgie

Focus: Porno-nostalgie
12 Juli 2018
Er was een tijd dat men dacht dat filmporno de mensheid zou bevrijden van alle remmingen en repressie. De hele wereld een seksueel paradijs en alles zou goed komen. Inderdaad: zoiets kon alleen gedacht worden in de jaren zeventig toen men ook verwachtte dat porno de overstap zou maken naar de mainstreamcinema. Even leek het daarop met de pornofilm Deep Throat (1972), want die draaide in gewone bioscopen en werd openlijk bezocht door beroemdheden als Martin Scorsese, Truman Capote en Jack Nicholson.
>> Lees verder

nieuws

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR
11 Juli 2018
Iets minder dan drie maanden geleden werd bekendgemaakt dat Janneke Staarink stopt als zakelijk directeur van het International Film Festival Rotterdam. Vandaag is de opvolger bekend: Marjan van der Haar. Met de voormalig zakelijk directeur van Film Producers Netherlands haalt het festival een zwaargewicht binnen met een diep geworteld IFFR-verleden.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Van het dak af!

Focus: Van het dak af!
11 Juli 2018
Het was alleen al om het onvoorspelbare Nederlandse weer een lef-actie: zes jaar geleden organiseerden Lisa Smith en Charlotte van Zanten onder de titel Roffa Mon Amour een filmfestivalletje op het dak van het vroegere Hofpleinstation in Rotterdam. De films moesten geëngageerd en gewaagd zijn, want zulke films kwamen de organisatoren te weinig tegen in de filmtheaters. Dat vonden meer mensen, want het festivalletje werd een succes en elk jaar groter.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Miriam Guttmann

Lichting 2018: Miriam Guttmann
09 Juli 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week vertelt Miriam Guttmann (Filmacademie) over haar documentaire Het zaad van Karbaat. "Mijn focus is de driehoeksrelatie tussen moeder, kind en Karbaat."
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
08 Juli 2018
Jim Jarmusch over Robby Müller, Sicario: Day of the Soldado als Trump-propaganda, het feminisme van Vertigo, Johnny Greenwood als auteur, de Michael Mann-liefde van een cinefiele gangster en een verwarrend rapport.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
07 Juli 2018
Film by the Sea opent met Becoming Astrid. Kemna Casting door onder andere naam. Eigenaar Cine Qua Non overleden. Oleg Sentsov in achtste week hongerstaking. Gewoon vrienden wint publieksprijs in Milaan. Redbad dreigt te floppen. Pathé vertoont Fataal voor scholieren. Shoah-maker Claude Lanzmann overleden. Concerten André Rieu te zien in honderd bioscopen. Hubert Bals Fund ondersteunt vijf internationale coproducties.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Documentaires in de buitenlucht

Focus: Documentaires in de buitenlucht
06 Juli 2018
Ook IDFA trekt naar buiten deze zomer. Preciezer gezegd: Pakhuis de Zwijger gaat naar buiten met documentaires. Van 10 t/m 20 juli sluit de culturele instelling die zich 'creatief en innovatief' vastbijt in 'de urgente en complexe stedelijke opgaven van deze tijd', het seizoen af met negen IDFA-documentaires. De films zijn 's avonds om 22.00 uur gratis te zien op het plein voor Pakhuis de Zwijger.
>> Lees verder

nieuws

In memoriam Robby Müller

In memoriam Robby Müller
05 Juli 2018
Afgelopen dinsdag is in Amsterdam Robby Müller overleden. Müller geldt als de beste Nederlandse director of photography van de afgelopen halve eeuw. De muze van Wim Wenders en Jim Jarmusch drukte zijn stempel op onder ander Down by Law, Paris, Texas en Breaking the Waves.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Niet grijs maar zilver

Focus: Niet grijs maar zilver
05 Juli 2018
Ook oude bioscoopwijsheden hebben geen eeuwigheidswaarde. Zoals de overtuiging dat het bioscoopbezoek het vooral van jongeren moet hebben. Dat klopt in elk geval niet meer voor de groep van 4 tot 17 jaar. Dat aandeel daalde tussen 2007 en 2017 van 25% naar 15%. Gelukkig voor bioscoopexploitanten stond er het groeiende bezoek van 55-plussers tegenover. Het aandeel van deze groep in het bioscoopbezoek verdubbelde in tien jaar bijna van 12% naar 20%. Geen wonder dus dat er steeds meer op ouderen gerichte films worden gemaakt. Ouderen hebben geld en tijd, twee zaken waar bioscoopexploitanten blij van worden.
>> Lees verder