Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Dead Man (1995) van Jim Jarmusch, geschoten door Robby Müller nieuws

Links

Jim Jarmusch over Robby Müller, Sicario: Day of the Soldado als Trump-propaganda, het feminisme van Vertigo, Johnny Greenwood als auteur, de Michael Mann-liefde van een cinefiele gangster en een verwarrend rapport.

Müller
Jim Jarmusch over zijn samenwerking met de Nederlandse cinematograaf Robby Müller, die deze week op 78-jarige leeftijd overleed.
YouTube

Sicario
"I remain convinced that Trump tweets fueled every narrative decision." Latijns-Amerikaanse critici zijn niet bepaald te spreken over Sicario: Day of the Soldado.
Remezcla

Vertigo
Is Alfred Hitchcocks Vertigo misogyn? Welnee, de film is juist een deconstructie van vrouwenhaat, betoogt Anne Billson.
The Guardian

Greenwood
Video-essay: filmcomponist Johnny Greenwood als auteur.
YouTube

Boef
De Franse gangster Rédoine Faïd is weer eens uit de gevangenis ontsnapt. Zijn grootste inspiratie blijft Michael Mann, die hij ooit bij een Q&A vroeg of hij wel weet hoeveel echte boeven van zijn films houden.
Vanity Fair

Tweet
Het gekste uit dat in divers opzicht zorgwekkende rapport vd Ned. filmdistributeurs is toch wel de constatering dat van 'creatieve armoede' geen sprake kan zijn daar door het Filmfonds gefinancierde films 'ook in box office zijn gehalveerd'.
Wie verzon deze onzin?

Bor Beekman

Erik Schumacher



top
nieuws

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper
12 Juli 2018
Documentairefestival IDFA kiest voor minder films en meer nadruk op films met een artistieke signatuur, maakt het vandaag bekend. De sectie Panorama verdwijnt en wordt vervangen door Frontlight. Plus: het festival heeft een wereldprimeur met de vertoning van Dziga Vertovs debuut Anniversary of the Revolution uit 1918.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Porno-nostalgie

Focus: Porno-nostalgie
12 Juli 2018
Er was een tijd dat men dacht dat filmporno de mensheid zou bevrijden van alle remmingen en repressie. De hele wereld een seksueel paradijs en alles zou goed komen. Inderdaad: zoiets kon alleen gedacht worden in de jaren zeventig toen men ook verwachtte dat porno de overstap zou maken naar de mainstreamcinema. Even leek het daarop met de pornofilm Deep Throat (1972), want die draaide in gewone bioscopen en werd openlijk bezocht door beroemdheden als Martin Scorsese, Truman Capote en Jack Nicholson.
>> Lees verder

nieuws

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR
11 Juli 2018
Iets minder dan drie maanden geleden werd bekendgemaakt dat Janneke Staarink stopt als zakelijk directeur van het International Film Festival Rotterdam. Vandaag is de opvolger bekend: Marjan van der Haar. Met de voormalig zakelijk directeur van Film Producers Netherlands haalt het festival een zwaargewicht binnen met een diep geworteld IFFR-verleden.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Van het dak af!

Focus: Van het dak af!
11 Juli 2018
Het was alleen al om het onvoorspelbare Nederlandse weer een lef-actie: zes jaar geleden organiseerden Lisa Smith en Charlotte van Zanten onder de titel Roffa Mon Amour een filmfestivalletje op het dak van het vroegere Hofpleinstation in Rotterdam. De films moesten geëngageerd en gewaagd zijn, want zulke films kwamen de organisatoren te weinig tegen in de filmtheaters. Dat vonden meer mensen, want het festivalletje werd een succes en elk jaar groter.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Miriam Guttmann

Lichting 2018: Miriam Guttmann
09 Juli 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week vertelt Miriam Guttmann (Filmacademie) over haar documentaire Het zaad van Karbaat. "Mijn focus is de driehoeksrelatie tussen moeder, kind en Karbaat."
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
08 Juli 2018
Jim Jarmusch over Robby Müller, Sicario: Day of the Soldado als Trump-propaganda, het feminisme van Vertigo, Johnny Greenwood als auteur, de Michael Mann-liefde van een cinefiele gangster en een verwarrend rapport.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
07 Juli 2018
Film by the Sea opent met Becoming Astrid. Kemna Casting door onder andere naam. Eigenaar Cine Qua Non overleden. Oleg Sentsov in achtste week hongerstaking. Gewoon vrienden wint publieksprijs in Milaan. Redbad dreigt te floppen. Pathé vertoont Fataal voor scholieren. Shoah-maker Claude Lanzmann overleden. Concerten André Rieu te zien in honderd bioscopen. Hubert Bals Fund ondersteunt vijf internationale coproducties.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Documentaires in de buitenlucht

Focus: Documentaires in de buitenlucht
06 Juli 2018
Ook IDFA trekt naar buiten deze zomer. Preciezer gezegd: Pakhuis de Zwijger gaat naar buiten met documentaires. Van 10 t/m 20 juli sluit de culturele instelling die zich 'creatief en innovatief' vastbijt in 'de urgente en complexe stedelijke opgaven van deze tijd', het seizoen af met negen IDFA-documentaires. De films zijn 's avonds om 22.00 uur gratis te zien op het plein voor Pakhuis de Zwijger.
>> Lees verder

nieuws

In memoriam Robby Müller

In memoriam Robby Müller
05 Juli 2018
Afgelopen dinsdag is in Amsterdam Robby Müller overleden. Müller geldt als de beste Nederlandse director of photography van de afgelopen halve eeuw. De muze van Wim Wenders en Jim Jarmusch drukte zijn stempel op onder ander Down by Law, Paris, Texas en Breaking the Waves.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Niet grijs maar zilver

Focus: Niet grijs maar zilver
05 Juli 2018
Ook oude bioscoopwijsheden hebben geen eeuwigheidswaarde. Zoals de overtuiging dat het bioscoopbezoek het vooral van jongeren moet hebben. Dat klopt in elk geval niet meer voor de groep van 4 tot 17 jaar. Dat aandeel daalde tussen 2007 en 2017 van 25% naar 15%. Gelukkig voor bioscoopexploitanten stond er het groeiende bezoek van 55-plussers tegenover. Het aandeel van deze groep in het bioscoopbezoek verdubbelde in tien jaar bijna van 12% naar 20%. Geen wonder dus dat er steeds meer op ouderen gerichte films worden gemaakt. Ouderen hebben geld en tijd, twee zaken waar bioscoopexploitanten blij van worden.
>> Lees verder