Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Becoming Astrid nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

Film by the Sea opent met Becoming Astrid. Kemna Casting door onder andere naam. Eigenaar Cine Qua Non overleden. Oleg Sentsov in achtste week hongerstaking. Gewoon vrienden wint publieksprijs in Milaan. Redbad dreigt te floppen. Pathé vertoont Fataal voor scholieren. Shoah-maker Claude Lanzmann overleden. Concerten André Rieu te zien in honderd bioscopen. Hubert Bals Fund ondersteunt vijf internationale coproducties.

De twintigste editie van Film by the Sea opent op 7 september met Becoming Astrid. De film gaat over het leven van de Zweedse schrijfster Astrid Lindgren. De geestelijk moeder van Pippi Langkous verkocht wereldwijd meer dan 100 miljoen boeken. De film draait vanaf eind november in de bioscoop.

Met een naamswijziging wordt het verleden niet uitgewist maar het is een eerste stap richting imagoverandering. Kemna Casting heet voortaan Post Castelijn Casting. Daarmee hoopt het bedrijf verlost te zijn van associaties met Job Gosschalk, de voormalig directeur die het veld moest ruimen na beschuldigingen van grensoverschrijdend gedrag. Volgens De Telegraaf gaat het bedrijf ook anders werken dan in het verleden. Post Castelijn bestaat uit onafhankelijk van elkaar werkende casting directors en hun assistenten.

Eric Ipenburg heeft de strijd tegen kanker verloren. De voormalig eigenaar van de Amsterdamse filmspeciaalwinkel Cine Qua Non — een van de laatste in zijn soort — is overleden op 64-jarige leeftijd. Ruim 35 jaar lang verkocht hij filmposters, -boeken, ansichtkaarten en andere filmparafernalia. In 2016 sloot de winkel de deuren en werd de verkoop voortgezet op internet.

Oleg Sentsov gaat de negende week in van zijn hongerstaking. De Oekraïense filmmaker die betrokken was bij de pro-Europese protesten in Kiev en zich verzette tegen de Russische inlijving van de Krim zit al lange tijd gevangen. Hij werd veroordeeld in een showproces dat door Amnesty International werd omschreven als 'oneerlijk'. Sindsdien voert Sentsov actie voor zijn vrijlating. Daarin wordt hij gesteund door de internationale filmwereld. De leden van FAN of Europe, het Europese netwerk van nationale film academies heeft samen met de European Film Academy deze week weer opgeroepen tot vrijlating.

Gewoon vrienden doet het goed in het internationale festivalcircuit. De telefilm van Annemarie van de Mond (Ellen Smit) won de publieksprijs op het Mix Milano festival in Italië. De coming of age-film vertelt het verhaal van twee jongens die verliefd op elkaar worden. Gewoon vrienden is nog terug te kijken op NPO Start.

Producent en regisseur hebben er alles aan gedaan om flink wat tam-tam te maken rond Redbad maar het lijkt niet te hebben geholpen. Het historische epos van Roel Reiné is hard op weg te floppen. In de eerste week kochten slechts 20.000 bezoekers een kaartje voor de film over de Friese koning die ten strijde trekt tegen de Christenen. Dat staat in schril contrast met de meer dan 100.000 bezoekers die Michiel de Ruyter — ook van Reiné — drie jaar geleden in slechts vijf dagen wist te trekken. Die film ging uiteindelijk door de magische 1 miljoen bezoekersgrens. Het is zeer onwaarschijnlijk dat Redbad die prestatie herhaalt. Zelfs de komedie Tag die met 99 kopieën is uitgekomen wist in de eerste week twee keer zoveel bezoek te trekken dan het met 130 kopieën in roulatie gebrachte Redbad. Distributeur Splendid Film geeft het mooie weer en het WK voetbal de schuld van de tegenvallende cijfers en hoopt op beterschap na de zomer. Maar matige recensies en de lengte van drie uur kunnen natuurlijk ook een rol spelen.

Pathé wordt partner in een campagne tegen zinloos geweld. Dat doet de bioscoopketen door speciale schoolvoorstellingen te sponsoren van de film Fataal. Daarnaast kunnen scholieren de film in de klas bekijken via Pathé Thuis. Fataal is gemaakt door de 19-jarige filmmaker Jesse Bleekemolen en ging in 2016 in première. Al ruim 13.000 scholieren zagen de film. Vertoningen gaan doorgaans gepaard met gesprekken met slachtoffers van zinloos geweld.

Claude Lanzmann is overleden. Lanzmann werd bekend met Shoah, de ruim negen uur durende documentaire over de concentratiekampen van de Nazi's die algemeen gezien wordt als de belangrijkste film over de Holocaust. Voor zijn levenswerk draaide Lanzmann meer dan tweehonderd uur materiaal in veertien landen. Na Shoah maakte hij onder andere nog Sobibor, 14 octobre 1943, 16 heures (2001), die hij kwam presenteren op het IFFR. Lanzmann is 92 jaar geworden.

Maastricht kan er niet omheen de komende dagen en de rest van Nederland kreeg het via het NOS Journaal voor de kiezen: André Rieu speelt de komende maand op het Vrijthof. En dat is nog niet genoeg. De concerten van de walsenkoning zijn op 28 en 29 juli te zien in honderd bioscopen in heel Nederland. Het thema van dit jaar is de liefde. De presentatie is — hoe kan het ook anders — in handen van Robert ten Brink. Ook in 2017 werden de concerten van Rieu live uitgezonden in de bioscoop. Toen wist het programma in drie dagen tijd ruim 28.000 bezoekers te trekken.

Het Hubert Bals Fund van het IFFR heeft de 2018-selectie bekend gemaakt van haar HBF+Europe Minority Co-production Support Scheme. Vijf veelbelovende filmprojecten uit Mexico, Argentinië, Indonesië, China en Chili krijgen ieder een bijdrage van €52.000. De regeling is bedoeld om Europese coproducenten te koppelen aan filmmakers uit de rest van de wereld. De ondersteunde films zijn: Noche de fuego van Tatiana Huezo, La práctica van Martin Rejtman, The Science of Fictions van Yosep Anggi Noen, To Live to Sing van Johnny Ma en La vaca que cantó una canción sobre el futuro van Francisca Alegría.


top
nieuws

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper

IDFA nieuwe stijl: (ietsie) kleiner maar scherper
12 Juli 2018
Documentairefestival IDFA kiest voor minder films en meer nadruk op films met een artistieke signatuur, maakt het vandaag bekend. De sectie Panorama verdwijnt en wordt vervangen door Frontlight. Plus: het festival heeft een wereldprimeur met de vertoning van Dziga Vertovs debuut Anniversary of the Revolution uit 1918.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Porno-nostalgie

Focus: Porno-nostalgie
12 Juli 2018
Er was een tijd dat men dacht dat filmporno de mensheid zou bevrijden van alle remmingen en repressie. De hele wereld een seksueel paradijs en alles zou goed komen. Inderdaad: zoiets kon alleen gedacht worden in de jaren zeventig toen men ook verwachtte dat porno de overstap zou maken naar de mainstreamcinema. Even leek het daarop met de pornofilm Deep Throat (1972), want die draaide in gewone bioscopen en werd openlijk bezocht door beroemdheden als Martin Scorsese, Truman Capote en Jack Nicholson.
>> Lees verder

nieuws

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR

Marjan van der Haar nieuwe zakelijk directeur IFFR
11 Juli 2018
Iets minder dan drie maanden geleden werd bekendgemaakt dat Janneke Staarink stopt als zakelijk directeur van het International Film Festival Rotterdam. Vandaag is de opvolger bekend: Marjan van der Haar. Met de voormalig zakelijk directeur van Film Producers Netherlands haalt het festival een zwaargewicht binnen met een diep geworteld IFFR-verleden.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Van het dak af!

Focus: Van het dak af!
11 Juli 2018
Het was alleen al om het onvoorspelbare Nederlandse weer een lef-actie: zes jaar geleden organiseerden Lisa Smith en Charlotte van Zanten onder de titel Roffa Mon Amour een filmfestivalletje op het dak van het vroegere Hofpleinstation in Rotterdam. De films moesten geëngageerd en gewaagd zijn, want zulke films kwamen de organisatoren te weinig tegen in de filmtheaters. Dat vonden meer mensen, want het festivalletje werd een succes en elk jaar groter.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2018: Miriam Guttmann

Lichting 2018: Miriam Guttmann
09 Juli 2018
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Deze week vertelt Miriam Guttmann (Filmacademie) over haar documentaire Het zaad van Karbaat. "Mijn focus is de driehoeksrelatie tussen moeder, kind en Karbaat."
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
08 Juli 2018
Jim Jarmusch over Robby Müller, Sicario: Day of the Soldado als Trump-propaganda, het feminisme van Vertigo, Johnny Greenwood als auteur, de Michael Mann-liefde van een cinefiele gangster en een verwarrend rapport.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
07 Juli 2018
Film by the Sea opent met Becoming Astrid. Kemna Casting door onder andere naam. Eigenaar Cine Qua Non overleden. Oleg Sentsov in achtste week hongerstaking. Gewoon vrienden wint publieksprijs in Milaan. Redbad dreigt te floppen. Pathé vertoont Fataal voor scholieren. Shoah-maker Claude Lanzmann overleden. Concerten André Rieu te zien in honderd bioscopen. Hubert Bals Fund ondersteunt vijf internationale coproducties.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Documentaires in de buitenlucht

Focus: Documentaires in de buitenlucht
06 Juli 2018
Ook IDFA trekt naar buiten deze zomer. Preciezer gezegd: Pakhuis de Zwijger gaat naar buiten met documentaires. Van 10 t/m 20 juli sluit de culturele instelling die zich 'creatief en innovatief' vastbijt in 'de urgente en complexe stedelijke opgaven van deze tijd', het seizoen af met negen IDFA-documentaires. De films zijn 's avonds om 22.00 uur gratis te zien op het plein voor Pakhuis de Zwijger.
>> Lees verder

nieuws

In memoriam Robby Müller

In memoriam Robby Müller
05 Juli 2018
Afgelopen dinsdag is in Amsterdam Robby Müller overleden. Müller geldt als de beste Nederlandse director of photography van de afgelopen halve eeuw. De muze van Wim Wenders en Jim Jarmusch drukte zijn stempel op onder ander Down by Law, Paris, Texas en Breaking the Waves.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Niet grijs maar zilver

Focus: Niet grijs maar zilver
05 Juli 2018
Ook oude bioscoopwijsheden hebben geen eeuwigheidswaarde. Zoals de overtuiging dat het bioscoopbezoek het vooral van jongeren moet hebben. Dat klopt in elk geval niet meer voor de groep van 4 tot 17 jaar. Dat aandeel daalde tussen 2007 en 2017 van 25% naar 15%. Gelukkig voor bioscoopexploitanten stond er het groeiende bezoek van 55-plussers tegenover. Het aandeel van deze groep in het bioscoopbezoek verdubbelde in tien jaar bijna van 12% naar 20%. Geen wonder dus dat er steeds meer op ouderen gerichte films worden gemaakt. Ouderen hebben geld en tijd, twee zaken waar bioscoopexploitanten blij van worden.
>> Lees verder