Dogman
BlacKkKlansman
3 Faces
Plaire, aimer et courir vite
Laurie Anderson over Chalkroom
Held op sok nieuws

Tijd voor meer vrouwelijke actiehelden

'Meer voor mannen' betekent meestal ook 'meer met mannen'. Geen genre binnen de film is zo testosteron gedreven als het actiegenre. Als er al vrouwen in beeld komen dan is het meestal in een passieve rol. Een student aan de Arnhemse toneelschool vond het tijd voor meer vrouwelijke actiehelden en besloot zelf een actiefilm te maken.

Dat er te weinig serieuze rollen zijn voor vrouwen, zeker boven de veertig, is een feit. Daar komen steeds meer acteurs — vrouw en man — tegen in verzet. Net als tegen de ongelijke betaling en scheve machtsverhoudingen waar de #MeToo-beweging nu eindelijk iets aan verandert. Maar er is meer. De invulling van vrouwelijke rollen wordt nog steeds grotendeels bepaald door genderstereotypen. Love interest, te redden slachtoffer, femme fatale, arm candy of seksbom — het palet is beperkt. Daar wil Annebel Overbeeke radicaal mee breken. Haar doel: de vrouwelijke actieheld emanciperen. Want: "als vrouwen binnen het door mannen gedomineerde actiegenre slagen dan kunnen ze dat binnen elk genre."

En hoe beter de boodschap kracht bij zetten dan hem in praktijk te brengen? Dus maakt Overbeeke een actiefilm, met zichzelf in de hoofdrol. Held op sok is haar afstudeerproject voor de Arnhemse toneelschool Artez. "Mijn doel is om na mijn afstuderen te gaan spelen in actiefilms en –series", vertelt Overbeeke. "Ik heb eerst gepraat met acteurs, regisseurs en castingbureaus. Iedereen vertelde me dat het moeilijk is om in Nederland ervaring op te doen in het genre. Er worden niet veel actiefilms gemaakt en als het wel gebeurt dan meestal ironisch. Terwijl het voor mij een serieus genre is. Dus besloot ik zelf een film te maken."

Een berichtje op Facebook leverde een reactie op van regisseur Thijs Meuwese van Get Off the Road films, die eerder de sci-fi actiethriller Kill Mode en de post-Apocalyptische actiekomedie Molly maakte. "Toen werd het heel snel meer dan een schoolproject", stelt Overbeeke. "Samen schreven we het script voor een film van 15 à 20 minuten. De complete cast en crew werkte gratis mee. Er loopt nu nog twee dagen een cinecrowd-actie om geld bij elkaar te krijgen voor de postproductie. De première in Utrecht en Rotterdam vindt plaats eind juni."

In Held op sok speelt Overbeeke een student die samen met vier anderen op een feestje wordt gekidnapt. Ze heeft geen vechtsportervaring, geen overdreven spierbundels, maar weet door koelbloedig en improviserend optreden uit handen van de schurken te blijven. "Het soort actieheld dat ik neerzet, moet het hebben van doorzettingsvermogen, niet van brute kracht. Ze gebruikt de zwakke plekken van haar tegenstanders. En ze opereert geheel zelfstandig."

Dat laatste is essentieel voor Overbeeke. "De weinige vrouwelijke actiehelden die je in films ziet zijn vaak geprogrammeerd of getraind door mannen. Zelfs Beatrix Kiddo in Kill Bill handelt uit liefde — of wraak, het ligt eraan hoe je er naar kijkt — voor een man. Thelma en Louise dachten natuurlijk actiegericht, en Lara Croft. Sigourney Weaver in Alien is het grote voorbeeld, maar die film is alweer bijna veertig jaar oud. Dat geeft aan hoe dun de spoeling is. Pas met Wonder Woman is er weer een echte, onafhankelijk handelende vrouwelijke actieheld in beeld gekomen."

Stereotypen laten zich niet zomaar ombuigen, merkte Overbeeke. "Die clichés zijn hardnekkig. Het is bijvoorbeeld lastig om een bad guy anders te zien dan als mannelijk, groot en lelijk. Maar waarom zou de schurk niet een vrouw zijn? Een andere genderverhouding in het genre gaat niet alleen om de held maar om de gehele cast. Uiteindelijk moet een rol gespeeld worden door de persoon die hem het beste kan vertolken. Het gaat om de attitude, niet om het uiterlijk."

Edo Dijksterhuis


top
nieuws

Tijd voor meer vrouwelijke actiehelden

Tijd voor meer vrouwelijke actiehelden
31 Mei 2018
'Meer voor mannen' betekent meestal ook 'meer met mannen'. Geen genre binnen de film is zo testosteron gedreven als het actiegenre. Als er al vrouwen in beeld komen dan is het meestal in een passieve rol. Een student aan de Arnhemse toneelschool vond het tijd voor meer vrouwelijke actiehelden en besloot zelf een actiefilm te maken.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Audrey Hepburn in Arnhem

Focus: Audrey Hepburn in Arnhem
31 Mei 2018
In Nederland horen we graag dat Audrey Hepburn (1929-1993) voor de helft 'van ons' is. De Hollywoodster met de bambi-ogen had door haar vader, de bankier Joseph Anthony Ruston, de Britse nationaliteit, maar haar moeder Ella barones van Heemstra was Nederlands. Van 1939 tot 1945 woonde Hepburn met haar moeder in Arnhem. Filmtheater Focus is dat niet vergeten. Het vertoont in het kader van de feestvreugde over de verhuizing naar zijn nieuwe locatie op het Audrey Hepburnplein vier films van Hepburn.
>> Lees verder

nieuws

Focus: België in Nederland

Focus: België in Nederland
31 Mei 2018
Het Belgisch Film Festival, dat van 7 t/m 10 juni in het Louis Hartlooper in Utrecht wordt gehouden, opent met de Vlaamse komedie Charlie en Hannah gaan uit. In de debuutfilm van Bert Scholiers belanden twee vriendinnen, twintigers, na het doorslikken van bonbons die niet alleen uit chocola bestaan, in een bizarre surrealistische werkelijkheid, waarin flatgebouwen kunnen praten en historische figuren tot leven komen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Marc van Uchelen Film Festival

Focus: Marc van Uchelen Film Festival
30 Mei 2018
Acteur en regisseur Marc van Uchelen maakte vijf jaar geleden op 42-jarige leeftijd een einde aan zijn leven. Zijn vrienden herdenken op vrijdag 1 juni in Het Ketelhuis met het Marc van Uchelen Film Festival zijn werk en leven. Aanwezig onder meer Eddy Terstall en Martin Koolhoven. Beiden maakten films met Van Uchelen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Amsterdam Spanish Film Festival

Focus: Amsterdam Spanish Film Festival
28 Mei 2018
Schoorvoetend organiseerde Spaanse cinemakenner Virginia Pablos drie jaar geleden de eerste editie van het Amsterdam Spanish Film Festival. Zou er genoeg belangstelling zijn voor een uitsluitend op Spaanstalige films gericht festival? Dat naast opmerkelijke Spaanse mainstreamfilms onafhankelijke en experimentele films vertoont? Ja, die belangstelling was er, zodat van 29 mei t/m 3 juni de vierde editie van het festival plaatsvindt.
>> Lees verder

nieuws

Regisseur Steven de Jong lanceert eigen streamingplatform

Regisseur Steven de Jong lanceert eigen streamingplatform
28 Mei 2018
Het filmaanbod op het internet wordt steeds uitgebreider. Links en rechts duiken nieuwe VOD-platforms op. De nieuwste aanwinst heet FilmAmbassade en is een initiatief van regisseur Steven de Jong. Die wil hiermee professionele onafhankelijke filmmakers een extra podium geven om hun producties over het voetlicht te krijgen.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
26 Mei 2018
Snelwegkerk geselecteerd voor Golden Nights. Harvey Weinstein in staat van beschuldiging gesteld. Rechten voor Redbad verkocht aan veertien landen. Oleg Sentsov gaat tweede week hongerstaking in. Chinezen zien hoe vurrukkulluk het leven wel niet is. Morgan Freeman door meerdere vrouwen beschuldigd van seksuele intimidatie. De laatkomer wordt verfilmd. Netflix strikt de Obama's voor films en series. Nieuwe bioscopen in Leiden en Groningen open in 2019. Beugelbekkies en flaporen gezocht voor De Club van Lelijke Kinderen. Beeld en geluid zet NSB-films online. Blasterpistool Han Solo naar veiling. Verhaal Tommy Wieringa wordt verfilmd.
>> Lees verder

nieuws

EYE lanceert gerobotiseerde filmmaker Jan Bot

EYE lanceert gerobotiseerde filmmaker Jan Bot
25 Mei 2018
EYE Filmmuseum heeft een nieuwe medewerker. Zijn naam is Jan Bot en jawel, hij is een machine. Het computerprogramma combineert op basis van algoritmen materiaal uit het archief met actuele thema’s op social media. De gerobotiseerde filmmaker wordt morgen gelanceerd tijdens de EYE collectiedag.
>> Lees verder

nieuws

IFFR komt met dag rond filmmuziek

IFFR komt met dag rond filmmuziek
24 Mei 2018
Tijdens de afgelopen editie werkte het IFFR al samen met Buma Cultuur in de vorm van een powerlunch tijdens CineMart. Maar in 2019 is er een hele festivaldag ingeruimd voor muziek. Componisten en filmmakers worden aan elkaar gekoppeld. Componist Cliff Martinez, die de score schreef voor Spring Breakers, is een van de sprekers.
>> Lees verder

nieuws

Cannes 2018: Strijdbaarheid en melancholie

Cannes 2018: Strijdbaarheid en melancholie
23 Mei 2018
De uitreiking van de Gouden Palm aan de Japanse filmmaker Hirokazu Kore-eda voor zijn intieme en emotioneel complexe familiedrama Shoplifters was afgelopen zaterdag het slotakkoord voor een sterke en politiek beladen editie van het filmfestival van Cannes. Plus: een overzicht van de Cannes-films die in de Nederlandse bioscopen zullen draaien.
>> Lees verder