The Man Who Killed Don Quixote
Previously Unreleased
Carne y arena
Tiere
Grace Jones: Bloodlight and Bami
Jean-Luc Godard picture-in-picture nieuws

Cannes blog 5: Facetime met Godard

De Filmkrant bericht dagelijks vanaf het 71e filmfestival van Cannes, waar Jean-Luc Godard gisteren digitaal tot ons kwam om te orakelen over de filmkunst en de staat van de wereld.

In de eindcredits van Jean-Luc Godards rigoreus-Godardiaanse nieuwe film Le livre d'image voert hij ook 'Jij' op als medewerker aan de film. Oftewel: de kijker, het publiek. Het is typerend voor Godards instelling, ergens op de onwaarschijnlijke grens van diepgravend intellectueel en kinderlijk flauw. Die credit is overigens ook volledig terecht, want Le livre d'image is hard werken voor het publiek, veel meer nog dan in Godards vorige twee films Film socialisme (2010) en Adieu au langage (2014).

Het is werken om de eindeloze stroom found-footage beelden bij te houden, waarin zwaar vervormde Hollywood-klassiekers (Orson Welles keek opnieuw stiekem om een hoekje) botsen op oorlogsgeweld uit hedendaagse nieuwsbeelden en ISIS-executies. Werken om de aforismen in Godards rasperige voice-over te verstaan, want Engelse ondertiteling wordt slechts gegeven voor de hoofdlijnen. En vooral: werken om betekenis te vinden in de uiterst persoonlijke en doelbewust ondoorgrondelijke stream-of-consciousness, die waarschijnlijk beter tot zijn recht gaat komen in de bewerking tot kunstinstallatie die Godard heeft aangekondigd.

Godard richt zijn pijlen op de pre-apocalyptische staat van de hedendaagse wereld, zoveel is duidelijk. En hij besteedt een significant stuk van de tweede helft van de film aan overdenkingen over de teloorgang van een utopisch Arabia. Maar aan verdere interpretatie ga ik me, na een enkele keer kijken in een vroege ochtend na een korte nacht slaap, niet wagen. Duidelijk is in ieder geval dat Godard naadloos aansluit bij de melancholische toon die de competitie in het eerste deel van het festival kenmerkt, nostalgische naar revoluties uit het verleden maar weinig hoopvol dat ze herhaald kunnen worden.

Waar Godard zelf gisteren ook bij aansloot, was de rij regisseurs van competitiefilms die niet op het festival aanwezig zijn. Waar dat in het geval van de Rus Kirill Serebrennikov en Iraniër Jafar Panahi noodgedwongen was — beiden zijn door de overheid van hun land in huisarrest gesteld — koos Godard er zelf voor om thuis in Zwitserland te blijven. Toch werd er een persconferentie georganiseerd, waar de 87-jarige regisseur via Facetime tekst en uitleg gaf. Eén voor één mochten journalisten bij de producent van Le livre d'image komen en hun vraag in zijn telefoon spreken. Zodat die producent vervolgens de telefoon bij de microfoon kon houden voor Godards als vanouds onnavolgbare antwoorden. En oppeens viel het allemaal op zijn plek: Godard had het orakel opnieuw gedefinieerd voor de 21e eeuw.

Joost Broeren-Huitenga



top
nieuws

Cannes blog 7: Winnaar Semaine de la Critique, Long Day's Journey Into Night en masterclass Christopher Nolan

Cannes blog 7: Winnaar Semaine de la Critique, Long Day's Journey Into Night en masterclass Christopher Nolan
16 Mei 2018
De Filmkrant doet dagelijks verslag vanaf het 71e filmfestival van Cannes, waar textuur zich steeds meer opdringt en juist de meest wazige artfilm in het programma in 3D werd vertoond. De Semaine de la Critique is gewonnen door Diamantino, werd woensdag bekend. En Chris Nolan gaf een masterclass.
>> Lees verder

nieuws

Vluchteling maakt film over frusterende bureaucratie

Vluchteling maakt film over frusterende bureaucratie
16 Mei 2018
Shahib Sabriye Sidow vluchtte als negenjarige met zijn familie van Somalië naar Nederland. Twintig jaar later heeft hij nog altijd een vluchtelingenstatus en staat zijn leven in de pauzestand. Samen met Marie Vollenhoven maakte hij de film Papieren Land over zijn ervaringen met de Nederlandse bureaucratie.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 6: Hit the Road Jack

Cannes blog 6: Hit the Road Jack
15 Mei 2018
Spike Lee is nog even strijdbaar als met Do the Right Thing (1989) en Lars von Trier heeft er (geen) zin in!
>> Lees verder

nieuws

Samenwerking IFFR met nieuw opgerichte NPA

Samenwerking IFFR met nieuw opgerichte NPA
15 Mei 2018
Vorig week werd de Netherlands Post production Alliance (NPA) opgericht, een samenwerkingsverband van dertien Nederlandse postproductiebedrijven. Vandaag kondigt het Hubert Bals Fonds van het International Film Festival Rotterdam aan te gaan samenwerken met de nieuwe vereniging. Het doel: Nederlandse postproductiehuizen koppelen aan makers van wereldcinema.
>> Lees verder

nieuws

Uniek filmerfgoed: Pola Negri in The Polish Dancer

Uniek filmerfgoed: Pola Negri in The Polish Dancer
14 Mei 2018
De komende maanden doet de Filmkrant verslag van de openbare collegereeks This is Film! Film Heritage in Practice, een lezingenreeks met gastsprekers over filmrestauraties en filmerfgoed. Deze keer over de rol van filmarchieven en de restauratie van uniek Pools filmerfgoed.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
13 Mei 2018
De gezichten van Xavier Dolan, twintig jaar He Got Game, hoe Hollywood kindsterren in de steek laat, de onzichtbare invloed van Citizen Kane, de posters van Cannes en facetimen met Jean-Luc Godard over Michael Bay.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 5: Facetime met Godard

Cannes blog 5: Facetime met Godard
13 Mei 2018
De Filmkrant bericht dagelijks vanaf het 71e filmfestival van Cannes, waar Jean-Luc Godard gisteren digitaal tot ons kwam om te orakelen over de filmkunst en de staat van de wereld.
>> Lees verder

nieuws

Jubileum The Big Lebowski gevierd met The Dude Day

Jubileum The Big Lebowski gevierd met The Dude Day
13 Mei 2018
White Russians, die eeuwige badjas, bowlen en natuurlijk dat vloerkleed waar het allemaal mee begon. De ingrediënten van The Big Lebowski zijn de brandstof van een complete subcultuur die is ontstaan rondom de film van de gebroeders Coen. Dit jaar is het twintig jaar geleden dat hij in première ging. Dat wordt morgen gevierd met The Dude Day.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Annie MG

Focus: Annie MG
13 Mei 2018
Leukste oma van Nederland en koningin van het kinderboek: aan lofbetuigingen voor Annie MG Schmidt geen gebrek. Terecht, ook al weten we al lang, om precies te zijn sinds de biografie van Annejet van der Zijl in 2002, dat de in 1995 overleden Schmidt geen vrolijke vrijbuiter was, maar een vrouw met een ingewikkeld en moeilijk leven.
>> Lees verder

nieuws

Cannes blog 4: Melancholia

Cannes blog 4: Melancholia
12 Mei 2018
Eén gevoel overheerst in de competitiefilms. Oordeel zelf of dat een goeie zaak is. En Jean-Luc Godard orakelde zojuist via Facetime (waarover morgen meer).
>> Lees verder