Burning
Tesnota
First Man
Transit (Christian Petzold over)
Living the Light — Robby Müller (Claire Pijman over)
Mirjam de With nieuws

Telefilm 2018: Mirjam de With over Get Lost!

'Jezelf vinden in exotische oorden'

De Telefilms staan dit jaar in het teken van de liefde. Regisseur Mirjam de With spitst dat in Get Lost! toe op liefde in tijden van keuzestress. Hoofdpersoon Fem neemt zich voor zichzelf te gaan vinden in India. Op het laatste moment krijgt ze koudwatervrees en duikt ze onder in de backpackersscene van Amsterdam. "Vroeger woonden er maar een paar leuke mannen in je dorp waarvan vijf ook van jouw kerk waren. Nu liggen alle keuzes open."

Get Lost! gaat over Fem die een ogenschijnlijk perfect leven leidt. Maar opeens vliegt de benauwenis daarvan haar naar de keel. In je director's statement geef je aan dat hoewel de keuzestress van millennials verlammend kan zijn, het ook iets lachwekkends heeft. Een uitgelezen onderwerp voor een komedie. Kan je dat uitleggen? "Ik was eigenlijk met scenarioschrijfster Anke Boersma en producent Floor Onrust al een hele tijd bezig met een andere film over de quarter-life crisis. Ik ben nu zelf 35, maar voordat ik 30 werd lagen vijf van mijn vrienden eruit met een burn-out. Ik vond dat heel heftig, dat je op die leeftijd al opgebrand kan zijn. Van de ene kant begreep ik het heel goed, ik denk ook dat ik daar zelf voor moest oppassen, maar tegelijkertijd is het heel raar dat het kan gebeuren als je zo jong bent."
"Toen de oproep voor de Telefilm kwam en het thema voor dit jaar ‘romantische komedies' was, kwam Anke met een plan dat ze 15 jaar daarvoor al met een andere schrijver, Rob Das, had ontwikkeld. Over een meisje dat stiekem op reis gaat in haar eigen stad. Hoe verschillend ook, die twee dingen vielen toen voor ons samen. Het was een heel leuk concept voor een romcom en we konden er ook iets in kwijt over de quarter-life crisis. Want hoe ernstig dat ook is, het blijft toch ook een Eerste Wereld Probleem. Op de set hadden we bijvoorbeeld een acteur uit Israël. Hij zei ‘ja, om eerlijk te zijn heb ik wel andere problemen in mijn leven: moet ik wel een huis kopen als het gebombardeerd kan worden? Breekt er binnenkort een oorlog uit?' Vanuit dat perspectief, is het ook weer een luxe om keuzestress te kúnnen hebben."

Get Lost!

Wat was dat voor jezelf waardoor je het wel kon begrijpen als vrienden een burn-out opliepen? "Nou, ik ben als filmmaker zelf ook zzp'er. Ik vind mijn werk echt helemaal te gek nu, heb er echt heel veel passie voor, maar als ik met een film bezig ben werk ik soms 100 uur per week. Met opleidingen meegeteld maak ik nu ongeveer 20 jaar films, maar in al die 20 jaar werd ik na het draaien van elke film direct twee weken ziek. Dat is wel al een teken."
"Daarnaast herken ik ook de keuzestress om me heen. Vóór onze tijd woonde je bijvoorbeeld in een dorp. Dan woonden er als vrouw maar zo veel leuke mannen en waren daar een paar van van jouw kerk. Je had dan de keuze uit vijf leuke mannen, en als dan een man de leukste was dan was het snel bedacht. Maar nu ligt die hele wereld voor je open, dus je kan altijd de twijfel hebben of de partner die je nu hebt wel dé perfecte is. Altijd dat idee van moet je niet nog even verder zoeken."

Wat opvalt in Get Lost! is met name het plezier waar jullie het mee vertellen en dat jullie daarbij vol in de genre conventies van de romcom meegaan. Wat waren daarbij jullie voorbeelden? Waar hebben jullie vooral naar gekeken bij andere filmers? "Nu me expliciet gevraagd werd een romcom te maken vond ik het een uitdaging die ik aan wou gaan. Om de genre conventies van de romcom onder de knie te krijgen ben ik daarom een workshop Directing Comedy gaan volgen in London. Het leuke daar was dat het vooral een bevestiging was van wat we al op poten hadden staan. Dat een serieuze sublaag, een duidelijke visie, je film zo veel rijker maakt. Hetzelfde geldt voor de casting. Ze stelden daar: gebruik altijd karakteracteurs in een komedie. Niet iemand die daar alleen maar mooi staat te wezen, maar die ook een persoonlijkheid meebrengt. Dat vond ik heel fijn want Anna (Raadsveld) die we voor de hoofdrol gecast hadden, die is heel mooi maar die brengt ook veel persoonlijkheid mee. Willem Voogd, zelfde geval. Dat was dus goed om te horen, ik had dat niet zo verzonnen, maar het viel daar wel op zijn plek."

Wat ik zelf ook mooi vond aan de film is dat Fem die hele reis naar India niet maakt, maar zichzelf dan uiteindelijk hier vindt. Terwijl iedereen altijd denkt dat India the place to be is om jezelf te vinden en veranderd terug te komen. Is dat ook iets dat voor jullie speelde? "Ja, dat speelde voor ons heel erg. Ik merk dat ook in mijn omgeving. Als mensen een beetje vastzitten in hun leven dan willen ze meteen gaan reizen omdat dat vrijheid geeft. Wat ik heel graag met deze film wil zeggen is dat Fem met een andere blik naar haar eigen stad gaat kijken. Zoals ze eigenlijk ook met een andere blik naar haar eigen relatie en haar eigen werk gaat kijken. Dat je zo veel meer in dingen kan zien als je er even niet middenin staat en het je allemaal aanvliegt. Maar natuurlijk wilden we ook iets van de gekte benadrukken die er om health issues heen hangt. Kijk bijvoorbeeld naar de super foods die helemaal hip zijn. In Australië is boerenkool nu helemaal hip. Boerenkool! Dat slaat hier voor geen meter aan want dat is bij ons veel te gewoon. Met die betrekkelijkheid wilden we ook spelen. Het is vooral dat exotische van India wat mensen doet denken dat ze daar zichzelf gaan vinden."

Alexander Zwart

Get Lost! wordt op woensdag 14 maart om 20:25 uitgezonden op NPO3 (herhaling op vrijdag 16 maart om 21:55 op NPO3).



top
nieuws

Telefilm 2018: Mirjam de With over Get Lost!

Telefilm 2018: Mirjam de With over Get Lost!
12 Maart 2018
De Telefilms staan dit jaar in het teken van de liefde. Regisseur Mirjam de With spitst dat in Get Lost! toe op liefde in tijden van keuzestress. Hoofdpersoon Fem neemt zich voor zichzelf te gaan vinden in India. Op het laatste moment krijgt ze koudwatervrees en duikt ze onder in de backpackersscene van Amsterdam. "Vroeger woonden er maar een paar leuke mannen in je dorp waarvan vijf ook van jouw kerk waren. Nu liggen alle keuzes open."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Ambachtelijke films

Focus: Ambachtelijke films
11 Maart 2018
Je kunt overal films over maken, dus ook over ambachten. Dat er meer te beleven valt op dat gebied dan de ambachtelijke slager op de hoek is te zien op het Ambacht in Beeld Festival van 18 t/m 22 maart in Lab111 in Amsterdam. Het festival presenteert films over ambachten, maar er zijn ook workshops, lezingen en debatten.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
11 Maart 2018
Spike Jonze schuift met de werkelijkheid, Greta Gerwig in gesprek met Barry Jenkins, Black Panther in de traditie van het Afrofuturisme, de eerste vrouw die ooit voor de Oscar voor Beste Regie werd genomineerd, The Shape of Water tussen plagiaat en inspiratie en Jordan Peele speelt met zijn beeldjes.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
10 Maart 2018
Tanzania Transit in wereldpremière tijdens Tribeca Filmm Festival. Kijkcijfers Oscar-gala kelderen. Groei Europese VOD-abonnementen explosief. Nederland krijgt eigen Netflix-serie. Hisko Hulsing werkt aan Amazon-productie Undone. Ziggo stopt met analoge tv. Prequel The Sopranos in de maak. The Weinstein Company toch niet verkocht. Daphnis et Chloé in première in Concertgebouw. Cinemien vertoont films via site. Makers eerste editie Centraal bekend.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Spaanstalige films

Focus: Spaanstalige films
09 Maart 2018
In Nederland kunnen we redelijk wat Spaanstalige films zien — Spanje, Mexico en Argentinië zijn geen onbekende filmlanden — maar het kan altijd beter. Dat vindt ook Filmtheater Lumière in Maastricht dat onder de titel El cine en Español van 10 t/m 12 maart zeven Spaanstalige films vertoont.
>> Lees verder

nieuws

Hoe origineel is The Shape of Water?

Hoe origineel is The Shape of Water?
09 Maart 2018
The Shape of Water won afgelopen zondag vier Oscars. De film wordt door critici geprezen om "het als grotesk ontmaskeren van discriminatie en het vieren van andersheid". Maar hoe anders, hoe origineel is de film zelf? Er zijn minstens twee gevallen bekend van producties die opmerkelijke gelijkenissen vertonen. Een daarvan uit Nederland.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Alles over filmerfgoed

Focus: Alles over filmerfgoed
09 Maart 2018
Wat doet een filmmuseum als EYE eigenlijk? Natuurlijk zien we er films en exposities, maar wat gebeurt er achter de schermen? Wie wil weten wat er komt kijken bij het beheren van het filmerfgoed, moet de zesdelige openbare collegereeks This is film! Film heritage in practice niet laten lopen, die vanaf 14 maart t/m 16 mei tweewekelijks op woensdagen vanaf 15.30 uur in EYE wordt gehouden.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Retrospectief Daniel Day-Lewis

Focus: Retrospectief Daniel Day-Lewis
08 Maart 2018
Op het moment van schrijven weten we nog niet of Daniel Day-Lewis zijn vierde Oscar voor beste acteur (voor Phantom Thread) heeft gewonnen. Als hij hem wint — wat niet de verwachting is — zou dat ongelofelijk zijn, want er is maar één acteur die dat eerder lukte. Nee, niet Meryl Streep, maar Katherine Hepburn had vier Oscars op de schoorsteenmantel staan.
>> Lees verder

nieuws

Nieuwe filmspeciaalzaak opent op Amsterdamse Wallen

Nieuwe filmspeciaalzaak opent op Amsterdamse Wallen
08 Maart 2018
Vorig jaar sloot The Silver Screen haar deuren en ging Cine Qua verder als pop-upwinkel. Een zware slag voor liefhebbers van vintage posters en andere filmparafernalia. Maar vanaf deze maand is er The Sick Smell of Success. Op de Wallen, tussen de hoeren en de Nutellawinkels.
>> Lees verder

nieuws

Silvia van der Heiden nieuwe directeur NFF

Silvia van der Heiden nieuwe directeur NFF
07 Maart 2018
Silvia van der Heiden treedt per half mei aan als de nieuwe Algemeen Directeur van het Nederlands Film Festival.
>> Lees verder