Western
Ubiquity
More Human Than Human
The Third Murder
Holland Festival: The Artist & the Pervert / Hyena
Grave of the Fireflies nieuws

Focus: Generatiewisseling Japanse animatie

Mooi op tijd komt het veertien films tellende Ghibli-retrospectief in Lab111 in Amsterdam, want de roemruchte studio van schitterende animatiefilms lijkt de Japanse alleenheerschappij te verliezen. Decennialang waren de films van Ghibli-boegbeeld Hayao Miyazaki (Princess Mononoke, Spirited Away, The Wind Rises) de beste bezochte Japanse animatiefilms in binnen- en buitenland.

Spirited Away (2001) was met een wereldwijde opbrengst van 265 miljoen dollar zelfs de best bezochte Japanse film ooit. Tot vorig jaar, want toen werd dit bedrag overtroffen door Your Name. De animatiefilm over een verzengende, magische tienerliefde bracht wereldwijd 350 miljoen dollar op. Het megasucces beangstigde regisseur Makoto Shinkai. Hij riep tieners, die niet genoeg kregen van de film, op om niet meer naar de bioscoop te gaan, omdat hij hun obsessie met de film ongezond vond. Een regisseur die minder publiek wil, waren we nog niet tegen gekomen. Er lijkt een generatiewisseling aan de gang in de Japanse animatiewereld, waarin jongere regisseurs als Shinkai (44 jaar) de oude Ghibli-generatie (Miyazaki is 77) verdringen. Dat Your Name niet geproduceerd is door Ghibli is veelzeggend.
Wie nog eens wil zien wat voor geweldige films Ghibli heeft geproduceerd, kan tot eind januari terecht bij Lab111. Bijna de helft van het programma bestaat uit de successen van Hayao Miyazkai: Castle in the Sky (1986), My Neighbour Totoro (1988), Princess Mononoke  (1997), Spirited Away (2001), Howl's Moving Castle (2004) en The Wind Rises (2013). Verder zijn te zien: The Cat Returns (Hiroyuki Morita, 2003), Tales From Earthsea (Goro Miyazaki, 2006), Arrietty (2010 en Marnie Was Here (2014), beide van Hiromasa Yonebayashi, 2010), en The Red Turtle (2017) van Michael Dudok de Wit. Tenslotte zijn er drie films te zien van Isao Takahata, medeoprichter dertig jaar geleden van de Ghibli Studio. Naast Pompoko (1994) en The Tale of Princess Kaguya (2013) is dat het absolute Japanse animatiemeesterwerk The Grave of the Fireflies (1988). Wie maar tijd heeft voor één film in het retrospectief moet dit geweldige drama gaan zien, dat geen boodschap heeft aan de gedachte dat animatiefilms altijd gezellig vertier moeten bieden. In de in de Tweede Wereldoorlog spelende film staan een puberjongen en zijn zusje er na de dood van hun ouders alleen voor. Hongerig trekken ze door het verruïneerde land op zoek naar veiligheid en eten. In een Amerikaanse animatiefilm zouden de kinderen worden gered, maar Japanse animatiefilms hoeven niet verplicht met een happy end te eindigen. Een aangrijpend meesterwerk.

lab111.nl


top
nieuws

Overkoepelend meldpunt voor #MeToo-klachten

Overkoepelend meldpunt voor #MeToo-klachten
17 Januari 2018
In de Verenigde Staten werd #MeToo opgevolgd door Time's Up, een organisatie die vrouwen financieel ondersteunt die hun klachten over seksueel wangedrag willen omzetten in juridische actie. Nederland heeft sinds deze week een overkoepelend meldpunt. Dit zal vanaf voorjaar 2018 operationeel zijn.
>> Lees verder

nieuws

Directeur HAFF na 33 jaar weg, 2018-editie afgelast

Directeur HAFF na 33 jaar weg, 2018-editie afgelast
16 Januari 2018
Als alles volgens plan was gelopen dan was over twee maanden in Utrecht het Holland Animation Film Festival weer van start gegaan. Maar er is het afgelopen jaar een serieus meningsverschil over de te varen koers ontstaan. Directeur Gerben Schermer vertrekt na 33 jaar leiding te hebben gegeven. En de 2018-editie gaat niet door.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Arm gehucht, steenrijke kunstenaar

Focus: Arm gehucht, steenrijke kunstenaar
15 Januari 2018
De bezoeker van filmtheaters heeft een overweldigende keuze, want het aantal uitgebrachte films neemt elk jaar toe. Fijn, maar wie geïnteresseerd is in kunst komt er nog steeds bekaaid vanaf. Liefhebber van documentaires over kunst en kunstenaars Christian Pazzaglia doet er al jaren iets aan. Onder de titel Cracking the Frame vertoont hij maandelijks een film in Rialto in Amsterdam, waarna deze te zien is in elk filmtheater dat hem wil vertonen. Dat zijn er nog steeds weinig. Hoe zit het met de kunstliefde van filmtheaterprogrammeurs?
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
14 Januari 2018
De allegorieën van Steven Spielberg, de slechtste films van 2017, topcinematografen over hun vak, de broers Safdie aan de slag voor Jay-Z, de muzikale motieven van Star Wars en de onverwachte voordelen van het zijn van een zwarte actrice.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
13 Januari 2018
EYE als scherm voor kunstzinnige lichtprojecties. James Franco aangeklaagd wegens seksueel wangedrag. CinemAsia deelt meer prijzen uit. Verloren gewaand filmfragment Stan Laurel teruggevonden. The Shape of Water grote kanshebber Bafta's. Deelnemers Hivos Tiger Competition bekend. NPO op vingers getikt om app. Jubilerend 't Hoogt trok recordaantal bezoekers in 2017. Groot Johan van der Keuken retrospectief in Centre Pompidou. NFF begint tweemaandelijkse filmavondreeks. Gouden Film voor K3 Love Cruise.
>> Lees verder

nieuws

Nieuw op IFFR: Found Footage Award

Nieuw op IFFR: Found Footage Award
12 Januari 2018
Op de komende editie van het International Film Festival Rotterdam wordt een nieuwe prijs uitgereikt. De Found Footage Award wordt uitgereikt door het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. Hij is bedoeld voor een filmmaker die op een uitzonderlijke manier gebruikmaakt van audiovisueel archiefmateriaal.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Generatiewisseling Japanse animatie

Focus: Generatiewisseling Japanse animatie
12 Januari 2018
Mooi op tijd komt het veertien films tellende Ghibli-retrospectief in Lab111 in Amsterdam, want de roemruchte studio van schitterende animatiefilms lijkt de Japanse alleenheerschappij te verliezen. Decennialang waren de films van Ghibli-boegbeeld Hayao Miyazaki (Princess Mononoke, Spirited Away, The Wind Rises) de beste bezochte Japanse animatiefilms in binnen- en buitenland.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Winter in Sneek

Focus: Winter in Sneek
11 Januari 2018
Op het affiche van de Sneker Filmwinter staat een foto van een jongetje op het ijs vóór de Waterpoort in Sneek. Of dat ijs er dit jaar komt, is twijfelachtig, maar dat geldt niet voor de Sneker Filmwinter. Van 18 t/m 21 januari vertoont Filmhuis Sneek in CineSneek de beste films uit het afgelopen jaar plus een paar nieuwe titels en historische films over Friesland.
>> Lees verder

nieuws

Hoofdredacteur Filmkrant krijgt Zilveren Roosje

Hoofdredacteur Filmkrant krijgt Zilveren Roosje
10 Januari 2018
"Voor filmtheaters is er geen betere manier om hun publiek te informeren dan via dit blad." Dat was het oordeel van de jury die gisteren het Zilveren Roosje toekende aan de Filmkrant en hoofdredacteur Dana Linssen. De bioscoopprijs ging naar Lauge Nielsen, de voormalig directeur van bioscoopketen Pathé.
>> Lees verder

nieuws

Bioscoopbezoek gegroeid voor tiende jaar op rij

Bioscoopbezoek gegroeid voor tiende jaar op rij
09 Januari 2018
De rek is er nog niet uit. Ook in 2017 is het bioscoopbezoek in Nederland weer gegroeid. Er werden bijna 36 miljoen kaartjes verkocht, waardoor de recette voor het eerst in de geschiedenis boven de €300 miljoen kwam. Despicable Me 3 was de best bezochte film. Soof 2 scoorde het beste onder de Nederlandse titels.
>> Lees verder