The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Iris Mimon nieuws

Lichting 2017: Iris Mimon

"Stiekem denk ik zelfs dat dit verhaal de reden is dat ik films wil maken"

In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Iris Mimon (Hogeschool voor de Kunsten van Utrecht) ging in haar zeer persoonlijke documentaire Safta Judith opzoek naar de ware toedracht van de dood van haar oma. "Dit is nog geen afgesloten hoofdstuk"

Waarom besloot je om deze film te maken? "Eigenlijk wilde ik deze film al heel lang maken. Het verhaal van mijn oma speelt bij al zolang ik het ken. Stiekem denk ik zelfs dat dit verhaal de reden is dat ik films wil maken. Dus toen ik een thema moest kiezen voor mijn afstudeerfilm was de keuze snel gemaakt. Het voelde ook als de beste tijd om dit verhaal te vertellen, het was nu of nooit. De meeste mensen waar dit verhaal over gaat zijn rond de zeventig. Dus ik wist dat als ik nog dingen wilde weten dat ik ze dan nú moest vragen.
Bovendien was film voor mij een middel om meer over dit verhaal te weten te komen. Als je een gewoon gesprek met iemand hebt zijn mensen soms minder geneigd iets los te laten dan als ze weten dat er een heel filmproces aan vast zit. Het verhaal was ook taboe in onze familie, dus met de film zette ik de familie ook een beetje voor het blok om het aan mij te gaan vertellen."

Safta Judith

Maar dan is het nog een hele stap om jezelf ook als onderwerp in je eigen film te zetten. "Het was al snel duidelijk dat ik zelf in beeld moest. Ook omdat ik mijn familie film — als ik hen zo in beeld breng dan moet ik daar zelf ook aan. En omdat het zo persoonlijk is. Zo kon ik de kijker meenemen in het verhaal. Maar dat was ook meteen een uitdaging. Want je moet de controle, het deel van zelf achter de camera staan, loslaten. Je wordt ook veel zelfbewuster, daar moet je mee om leren gaan. Gaandeweg werd ik gelukkig wat minder ongemakkelijk voor de camera."
"Wat ik al snel doorhad is dat hoe ik me voelde deel van het proces was. Dus zelfs als ik niet op camera was, dan schreef ik dat op. Mijn gevoelens waren letterlijk belangrijk voor het verloop van de film. Dat was heel moeilijk, want juist de momenten waarop je het zwaar hebt of emotioneel bent ben je tegelijkertijd ook filmmaker en moet je dat ook weer op een manier weten vast te leggen. Om dat mee te nemen heb ik daarover veel geschreven in mijn dagboek. Vanuit dat dagboek zijn uiteindelijk de voice-overs die je in de film hoort geschreven."

Hoe kijk je nu terug op dit proces? Het proces is echt een rollercoaster geweest. Het was heel bijzonder. Eindelijk kon ik al die vragen stellen waar ik al m'n hele leven mee rondloop! Het was ook een intens en zwaar project. Ik ben er tweeënhalf jaar non stop mee bezig. Maar het is ook therapeutisch voor me geweest. En ik hoop dat dat het niet alleen voor mij zal zijn. Mijn familie is misschien wel extreem, maar zo'n unicum ben ik niet: er zijn meer mensen met zulke ervaringen in de wereld. Dit verhaal is voor mijn familie echt een taboe geworden. Het is zo'n groot drama dat ze het helemaal hebben weggestopt. Dat heeft uiteindelijk heel veel effect gehad op iedereen. Ik denk dat het veel beter is om er met elkaar open over te zijn als zoiets gebeurt. Als ze mijn vader eerlijk hadden verteld dat hij de kleinzoon en niet de zoon was van degene die hem opvoedde, dan had hij geen trauma opgelopen toen hij dit op zijn achtste van de buren hoorde. Dat zou voor hem beter zijn geweest, maar misschien uiteindelijk ook voor mij. Ik zie gewoon dat die pijn er nog steeds zit bij al die mensen. Als ze er toen meer aandacht aan hadden besteed, er opener over waren geweest, dan was het nu meer verwerkt geweest. Ik hoop dat andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten dat door deze film inzien.

Heb je door het maken van deze film nieuwe inzichten opgedaan? De positie van vrouwen in de wereld blijkt een groter onderdeel te zijn van dit verhaal dan ik dacht. Er was vanaf het begin wel een vrouwelijke thematiek aan dit verhaal: ik ben een vrouw en mijn oma was een zwangere vrouw. Maar pas toen ik al die brieven in Toronto vond en mijn tante Zahava me vertelde dat je toen moest trouwen besefte ik me pas ten volle hoe slecht de positie van de vrouw in die tijd was. Zij waren eigenlijk in die tijd het bezit van hun man. Anders had mijn oma niet de keuze gemaakt die ze gemaakt heeft. Die heeft ze nooit willen maken. Hoe anders hand mijn leven kunnen zijn als mijn oma niet was uitgehuwelijkt en wel haar eigen beslissingen had mogen maken?

Heeft het maken van Safta Judith jou de closure gebracht waar je op hoopte? Ik voel me erg verboden met mijn oma. Toen ik aan de film begon zocht ik ook mezelf in haar. Dus toen ik eenmaal die koffer in Toronto had gevonden en alle puzzelstukjes van het verhaal er eindelijk lagen, had dat wel een grote impact op me. Dat heb ik echt moeten verwerken. Het deed echt veel pijn. En het is ook nog geen afgesloten hoofdstuk. Pas als ik het aan mijn familie kan laten zien, horen wat zij ervan vinden, dan kan ik het pas afsluiten.

Sacha Gertsik



top
nieuws

Lichting 2017: Iris Mimon

Lichting 2017: Iris Mimon
03 September 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Iris Mimon (Hogeschool voor de Kunsten van Utrecht) ging in haar zeer persoonlijke documentaire Safta Judith opzoek naar de ware toedracht van de dood van haar oma. "Dit is nog geen afgesloten hoofdstuk"
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
03 September 2017
Hoofdprijs World Cinema Amsterdam naar The Wound. Clint Eastwood in Nederland voor nieuwe film. Ruurd Bierman bestuursvoorzitter NFF. Loving Vincent in première in Van Gogh Museum. Monic Hendrickx heeft regieambities. Paff opent met première Kleine IJstijd. Gijs Naber speelt hoofdrol Redbad. Omstreden documentaire Jesse toch vertoond. Kritiek op NPO en VPRO om uitzending documentaire over moordverdachte. Rechten Storm: letters van vuur verkocht aan VS. EYE eert onlangs overleden Tobe Hooper.
>> Lees verder

nieuws

Nominaties Gouden Kalveren 2017 bekendgemaakt

Nominaties Gouden Kalveren 2017 bekendgemaakt
02 September 2017
Vrijdagavond heeft het Nederlands Film Festival de Gouden Kalveren-nominaties bekendgemaakt op basis van films die hun première beleefden tussen 1 juni 2016 en 15 juli 2017. Films en lange documentaires die tijdens het festival in première gaan, maken volgend jaar kans op een Gouden Kalf. De prijzen worden uitgereikt op vrijdag 29 september tijdens het Gouden Kalveren Gala in de Stadsschouwburg Utrecht.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Syrian New Waves

Focus: Syrian New Waves
01 September 2017
Het is een deprimerende gedachte dat de oorlog in Syrië al langer duurt dan de Tweede Wereldoorlog. Hoe daar als Syrische filmmaker op te reageren? De gedachte in het begin van de oorlog dat filmgetuigenissen van wreedheden de wereldopinie zouden wakker schudden en zo zouden bijdragen aan beëindiging van de oorlog, bleek een illusie.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Niet voor watjes

Focus: Niet voor watjes
31 Augustus 2017
Uitgekeken op brave mainstream en arthousefilms? Ga dan naar het B-Movies, Underground & Trash Films (BUT Film Festival) in Breda. Voor filmliefhebbers die tegen een stootje kunnen.
>> Lees verder

nieuws

Apple gaat strijd aan met Netflix en Amazon

Apple gaat strijd aan met Netflix en Amazon
29 Augustus 2017
Staan we aan de vooravond van een heuse VOD-oorlog en gaan aanbieders — vergelijkbaar met supermarkten — stunten met abonnementsprijzen? Het zou zomaar kunnen gezien de sterk toegenomen concurrentie op de markt. Netflix is nog steeds de allergrootste maar vanzelfsprekend is die leidende positie niet meer. Na Amazon dient nu Apple zich aan als serieuze speler.
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
26 Augustus 2017
Ook La Holandesa geselecteerd voor Toronto. Amsterdamprijs voor de kunst voor Fiona Tan. Drie Nederlandse (co)producties maken op longlist European Film Awards. Oeuvreprijs Film by the Sea voor Bruno Ganz. Nominaties de Parel bekend. NFF organiseer Vice Night. Emma Stone is best betaalde actrice van nog steeds ongeëmancipeerd Hollywood. Eén op drie Nederlandse huishoudens heeft Netflix-abonnement. Seizoensfinale Game of Thrones gratis op groot scherm.
>> Lees verder

nieuws

Russische regisseur Serebrennikov opgepakt om 'fraude'

Russische regisseur Serebrennikov opgepakt om 'fraude'
25 Augustus 2017
Hij zat midden in de opnames voor een nieuwe film over de Sovjet-zanger Viktor Tsoi maar werd dinsdag gearresteerd en geboeid afgevoerd. Filmmaker Kirill Serebrennikov, wiens film The Student in 2016 nog de François Chalais Prize won in Cannes, wordt beschuldigd van fraude. Hij lijkt het zoveelste slachtoffer van de ultraconservatieve krachten rondom president Poetin.
>> Lees verder

nieuws

Na Harry Potter nu Star Wars als tentoonstelling

Na Harry Potter nu Star Wars als tentoonstelling
24 Augustus 2017
De bezemstelen en onzichtbaarheidsmantel van de Harry Potter-tentoonstelling worden volgende week weer ingepakt maar een opvolger staat al klaar. Vanaf 30 september is in Cinemec Utrecht de tentoonstelling Star Wars Identities te zien. De interactieve presentatie was eerder te zien in Montreal, Londen en Brussel.
>> Lees verder

nieuws

Niet één maar twee 'studenten-Oscars' voor Nederlanders

Niet één maar twee 'studenten-Oscars' voor Nederlanders
23 Augustus 2017
Eén keer eerder won een student van de Nederlandse Filmacademie een CILECT-prijs, officieus bekend als 'de studenten-Oscars'. Dit jaar valt Nederland maar liefst twee keer in de prijzen. Grijs is ook een kleur is onderscheiden in de categorie fictie. The Origin of Trouble legt beslag op de prijs voor beste documentaire.
>> Lees verder