Good Time
Blade Runner 2049
mother!
Detroit
Manifesto (Julian Rosefeldt over)
Iris Mimon nieuws

Lichting 2017: Iris Mimon

"Stiekem denk ik zelfs dat dit verhaal de reden is dat ik films wil maken"

In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Iris Mimon (Hogeschool voor de Kunsten van Utrecht) ging in haar zeer persoonlijke documentaire Safta Judith opzoek naar de ware toedracht van de dood van haar oma. "Dit is nog geen afgesloten hoofdstuk"

Waarom besloot je om deze film te maken? "Eigenlijk wilde ik deze film al heel lang maken. Het verhaal van mijn oma speelt bij al zolang ik het ken. Stiekem denk ik zelfs dat dit verhaal de reden is dat ik films wil maken. Dus toen ik een thema moest kiezen voor mijn afstudeerfilm was de keuze snel gemaakt. Het voelde ook als de beste tijd om dit verhaal te vertellen, het was nu of nooit. De meeste mensen waar dit verhaal over gaat zijn rond de zeventig. Dus ik wist dat als ik nog dingen wilde weten dat ik ze dan nú moest vragen.
Bovendien was film voor mij een middel om meer over dit verhaal te weten te komen. Als je een gewoon gesprek met iemand hebt zijn mensen soms minder geneigd iets los te laten dan als ze weten dat er een heel filmproces aan vast zit. Het verhaal was ook taboe in onze familie, dus met de film zette ik de familie ook een beetje voor het blok om het aan mij te gaan vertellen."

Safta Judith

Maar dan is het nog een hele stap om jezelf ook als onderwerp in je eigen film te zetten. "Het was al snel duidelijk dat ik zelf in beeld moest. Ook omdat ik mijn familie film — als ik hen zo in beeld breng dan moet ik daar zelf ook aan. En omdat het zo persoonlijk is. Zo kon ik de kijker meenemen in het verhaal. Maar dat was ook meteen een uitdaging. Want je moet de controle, het deel van zelf achter de camera staan, loslaten. Je wordt ook veel zelfbewuster, daar moet je mee om leren gaan. Gaandeweg werd ik gelukkig wat minder ongemakkelijk voor de camera."
"Wat ik al snel doorhad is dat hoe ik me voelde deel van het proces was. Dus zelfs als ik niet op camera was, dan schreef ik dat op. Mijn gevoelens waren letterlijk belangrijk voor het verloop van de film. Dat was heel moeilijk, want juist de momenten waarop je het zwaar hebt of emotioneel bent ben je tegelijkertijd ook filmmaker en moet je dat ook weer op een manier weten vast te leggen. Om dat mee te nemen heb ik daarover veel geschreven in mijn dagboek. Vanuit dat dagboek zijn uiteindelijk de voice-overs die je in de film hoort geschreven."

Hoe kijk je nu terug op dit proces? Het proces is echt een rollercoaster geweest. Het was heel bijzonder. Eindelijk kon ik al die vragen stellen waar ik al m'n hele leven mee rondloop! Het was ook een intens en zwaar project. Ik ben er tweeënhalf jaar non stop mee bezig. Maar het is ook therapeutisch voor me geweest. En ik hoop dat dat het niet alleen voor mij zal zijn. Mijn familie is misschien wel extreem, maar zo'n unicum ben ik niet: er zijn meer mensen met zulke ervaringen in de wereld. Dit verhaal is voor mijn familie echt een taboe geworden. Het is zo'n groot drama dat ze het helemaal hebben weggestopt. Dat heeft uiteindelijk heel veel effect gehad op iedereen. Ik denk dat het veel beter is om er met elkaar open over te zijn als zoiets gebeurt. Als ze mijn vader eerlijk hadden verteld dat hij de kleinzoon en niet de zoon was van degene die hem opvoedde, dan had hij geen trauma opgelopen toen hij dit op zijn achtste van de buren hoorde. Dat zou voor hem beter zijn geweest, maar misschien uiteindelijk ook voor mij. Ik zie gewoon dat die pijn er nog steeds zit bij al die mensen. Als ze er toen meer aandacht aan hadden besteed, er opener over waren geweest, dan was het nu meer verwerkt geweest. Ik hoop dat andere mensen die in een soortgelijke situatie zitten dat door deze film inzien.

Heb je door het maken van deze film nieuwe inzichten opgedaan? De positie van vrouwen in de wereld blijkt een groter onderdeel te zijn van dit verhaal dan ik dacht. Er was vanaf het begin wel een vrouwelijke thematiek aan dit verhaal: ik ben een vrouw en mijn oma was een zwangere vrouw. Maar pas toen ik al die brieven in Toronto vond en mijn tante Zahava me vertelde dat je toen moest trouwen besefte ik me pas ten volle hoe slecht de positie van de vrouw in die tijd was. Zij waren eigenlijk in die tijd het bezit van hun man. Anders had mijn oma niet de keuze gemaakt die ze gemaakt heeft. Die heeft ze nooit willen maken. Hoe anders hand mijn leven kunnen zijn als mijn oma niet was uitgehuwelijkt en wel haar eigen beslissingen had mogen maken?

Heeft het maken van Safta Judith jou de closure gebracht waar je op hoopte? Ik voel me erg verboden met mijn oma. Toen ik aan de film begon zocht ik ook mezelf in haar. Dus toen ik eenmaal die koffer in Toronto had gevonden en alle puzzelstukjes van het verhaal er eindelijk lagen, had dat wel een grote impact op me. Dat heb ik echt moeten verwerken. Het deed echt veel pijn. En het is ook nog geen afgesloten hoofdstuk. Pas als ik het aan mijn familie kan laten zien, horen wat zij ervan vinden, dan kan ik het pas afsluiten.

Sacha Gertsik



top
nieuws

Brandend Kalf keert weer met clandestien college

Brandend Kalf keert weer met clandestien college
08 September 2017
De Avond van het Brandende Kalf kwam vorig jaar niet van de grond — de crowdfundingactie slaagde net niet. Maar daar laten de initiatiefnemers zich niet door afremmen. Dus wordt er ook dit jaar weer een programma parallel aan het Nederlands Film Festival neergezet. Onder de kop 'clandestien college' wordt op 20 september twee uur lang vurig gepleit voor meer ambitie en durf in de Nederlandse film.
>> Lees verder

nieuws

Stimuleringsregeling verruimd: ook voor tv en low-budget

Stimuleringsregeling verruimd: ook voor tv en low-budget
07 September 2017
De cash rebate, de stimuleringsregeling van het Nederlands Filmfonds om meer internationale (co)producties naar Nederland te halen, zal voortaan voor meer producties toegankelijk zijn. Ook televisieseries en low-budget speelfilms kunnen aanspraak maken. Daarnaast kan een hogere bijdrage worden aangevraagd. Het fonds komt daarmee tegemoet aan wensen uit de filmsector.
>> Lees verder

nieuws

Twee filmmakers onder winnaars Prins Claus Prijzen

Twee filmmakers onder winnaars Prins Claus Prijzen
06 September 2017
Khadija Al-Salami, de eerste vrouwelijke regisseur uit Jemen en maker van Jemens eerste Oscar-inzending, is de ontvanger van een Prijs Claus Prijs 2017. Ook de Grote Prins Claus Prijs gaat dit jaar naar een filmmaker: Vincent Carelli uit Brazilië.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Pareltjes uit de duisternis

Focus: Pareltjes uit de duisternis
06 September 2017
"What the fuck!", dacht programmeur Immanuel Verhoeven van Filmhuis De Spiegel in Heerlen toen dit jaar op het filmfestival in Rotterdam Sarajevo Songs of Woe van de Duitse cameraman en regisseur Fred Keleman niet was te zien. "Ze zeiden tegen mij dat ze de film niet goed genoeg vonden. Hoe kan dat nou met een regisseur die zij zelf groot hebben helpen maken?"
>> Lees verder

nieuws

Mobiele telefoon kan game changer zijn in filmsector

Mobiele telefoon kan game changer zijn in filmsector
05 September 2017
Morgen gaat in Hilversum Mobile Movie Days van start, 's werelds eerste festival geheel gewijd aan films gemaakt met mobieltjes. Medeoprichter Ruud van Gessel hoopt dat het evenement uitgroeit tot informele ontmoetingsplaats voor een nieuwe generatie filmmakers die hun vak radicaal anders benaderen. "De mobiele telefoon kan een game changer worden voor de filmsector — in ieder geval een deel ervan."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Film aan zee

Focus: Film aan zee
05 September 2017
De nazomer is in aantocht dus ook Film by the Sea. Het filmfestival in Vlissingen beleeft zijn negentiende editie van 8 t/m 19 september in de vaste locatie Cine City. Zoals altijd vormt de competitie van literatuurverfilmingen het hart van het festival. Hij bevat twaalf films uit alle delen van de wereld.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
03 September 2017
Het realisme van Studio Ghibli, Martin Scorsese over Jerry Lewis, Olivier Assayas over het filmen van een whatsapp-gesprek, een korte bankovervalfilm van Ruben Östlund, de vlucht van Jonas Mekas en de "kleurenblindheid" van Hollywood.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Iris Mimon

Lichting 2017: Iris Mimon
03 September 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. Iris Mimon (Hogeschool voor de Kunsten van Utrecht) ging in haar zeer persoonlijke documentaire Safta Judith opzoek naar de ware toedracht van de dood van haar oma. "Dit is nog geen afgesloten hoofdstuk"
>> Lees verder

nieuws

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week

It's a wrap: en verder nog in het nieuws deze week
03 September 2017
Hoofdprijs World Cinema Amsterdam naar The Wound. Clint Eastwood in Nederland voor nieuwe film. Ruurd Bierman bestuursvoorzitter NFF. Loving Vincent in première in Van Gogh Museum. Monic Hendrickx heeft regieambities. Paff opent met première Kleine IJstijd. Gijs Naber speelt hoofdrol Redbad. Omstreden documentaire Jesse toch vertoond. Kritiek op NPO en VPRO om uitzending documentaire over moordverdachte. Rechten Storm: letters van vuur verkocht aan VS. EYE eert onlangs overleden Tobe Hooper.
>> Lees verder

nieuws

Nominaties Gouden Kalveren 2017 bekendgemaakt

Nominaties Gouden Kalveren 2017 bekendgemaakt
02 September 2017
Vrijdagavond heeft het Nederlands Film Festival de Gouden Kalveren-nominaties bekendgemaakt op basis van films die hun première beleefden tussen 1 juni 2016 en 15 juli 2017. Films en lange documentaires die tijdens het festival in première gaan, maken volgend jaar kans op een Gouden Kalf. De prijzen worden uitgereikt op vrijdag 29 september tijdens het Gouden Kalveren Gala in de Stadsschouwburg Utrecht.
>> Lees verder