The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Luciënne Venner nieuws

Lichting 2017: Luciënne Venner

"Ik ben geen David Lynch, ik ben Luciënne Venner."

In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. A Ride to Moresnet van Luciënne Venner (Rietveld Academie) neemt de kijker mee op road trip in een mysterieuze wereld vol spannende vreemdelingen. In een zoektocht naar, ja wat eigenlijk? "Authenticiteit is voor mij belangrijk omdat ik geloof dat het leven er over gaat dat je jezelf vindt."

Hoe kwam je op het idee voor deze film? "
Als vooronderzoek heb ik de film Escape from Eden gemaakt. Die film ging over een vrouw die weg wil van de plek waar ze woont. Maar dat was vrij poëtisch allemaal. Er zat wel narratief in, maar toch waren het meer tableau vivants met veel beeldrijm. Doordenkend op dat project dacht ik 'waar gaat de vrouw eigenlijk heen als ze eenmaal weg is gegaan?'. Tegelijkertijd wilde ik graag iets doen met mijn Limburgse roots. Dus toen ben ik gaan rondrijden, met mijn vader bij het drielandenpunt. Dat vond ik heel interessant, want dat gaat over identiteit en wat een plek doet met mensen. Die plek voelde voor mij als een niemandsland. Dan beginnen bij mij de ideeën al. Praat je hier nou Nederlands, Frans of Duits? Wat voor mensen wonen hier? Toen zag ik opeens een straatnaambordje staan met 'Viergrenzenweg' er op. Huh? Drielandenpunt, Viergrenzenweg — vreemd. Dat bleef hangen. Toen ik hier later aan een vriend over vertelde, zei hij dat daar inderdaad vroeger een landje heeft gelegen. Het buurlandje Moresnet. Dat heeft bestaan van 1816 tot 1918. En dat heb ik als uitgangspunt genomen. Het was een vrijstaat, dus het klonk ook echt als de ideale bestemming voor het personage uit mijn vorige film! Waarom gaat ze weg? En waarom gaat ze hierheen? Hoe belangrijk is die bestemming eigenlijk?  Zo werd het een roadmovie; een roadmovie in het hoofd van het hoofdpersonage Sophia (Eva Bartels)."

A Ride to Moresnet


De sfeer die je in de film neerzet doet me denken aan de sfeer in het werk van David Lynch.
"Mijn werk wordt wel vaker vergeleken met het werk van David Lynch. Dat is natuurlijk een compliment, maar ik vind het ook lastig. Ik wil dan zeggen 'nee, ik ben Luciënne Venner'. David Lynch is voor mij wel een grote inspiratiebron en in bepaalde scenes verwijs ik ook naar zijn werk. Maar deze film is wel echt iets van mij. Ik heb mijn thesis ook geschreven over authenticiteit, met een case study naar David Lynch's werk. Dat onderzoek ging over wat oorsprong is, wat authenticiteit betekent en of het wel bestaat. Over hoe je een authentiek mens kan zijn en dus ook authentiek werk kan maken. Een van de conclusies die uit dit filosofische onderzoek naar voren kwam is dat dit toch vaak in the eye of the beholder is."

Hoe komt dit streven naar authenticiteit terug in A Ride to Moresnet?
"Het is een autobiografisch werk. Overigens denk ik dat al mijn werk ergens autobiografisch is. Maar in deze film komt het hoofdpersonage allemaal verschillende personen tegen, waar ze dan misschien relaties mee heeft of had. Zij onderneemt een onderzoek: zijn die mensen dan een deel van haar of is zij een beetje van hen allemaal? Dat is iets wat ik persoonlijk onderzoek en wat Sophia ook onderzoekt. Daarmee heb ik geprobeerd om zoveel mogelijk bij mezelf en bij mijn roots te blijven. Alles is ook in Limburg gefilmd, waar ik vandaan kom. En het komt ook terug in de muziek: samen met Jeroen Echter heb ik allemaal geluiden gemaakt en opgenomen. Daar heeft hij muziek van gemaakt. Er zijn helemaal geen andere instrumenten gebruikt dan mijn stem of zang. Op twee nummers na, die zijn van de Limburgse band 'Les Djinns'."

Uiteindelijk zit je op heel veel verschillende manieren in de film: de vertelling is autobiografisch, jij bent de muziek, en je speelt een van de rollen. Waarom kies je daarvoor?
"Tijdens mijn hele academietijd heb ik me afgevraagd op welke plek ik hoor: voor de camera, achter de camera? Steeds was ik nieuwe dingen uitproberen. Maar uiteindelijk wil ik gewoon alles doen. Ook acteren is een deel van mij, ik ben een performer. De rol die ik voor mezelf gekozen heb is een rol die de persoonlijkheidstransformatie van het hoofdpersonage in gang zet. Ik vond het belangrijk om deze rol zelf te spelen, omdat dit iets (of iemand) is waar ik zelf naar opzoek ben. Iemand anders zijn. Dus dat wilde ik ook zijn, in de film."

Uiteindelijk gaat jouw werk dus over identiteit, en over hoe je die identiteit zelf creëert.
"Ik geloof dat we allemaal verschillende identiteiten hebben. En ik denk dat het heel belangrijk is om te onderzoeken waar je je prettig bij voelt, zonder dat je denkt dat je op een bepaalde manier moet zijn op een bepaalde plek. Soms kun je niet anders, dan moet je misschien wel iemand zijn die je eigenlijk niet wil zijn. Maar ik denk wel dat het goed is om te onderzoeken wie je écht wil zijn."
"Tegelijkertijd vraag ik me ook af of er wel een 'ik' is. Wordt dat niet vooral bepaald door externe factoren, zoals de plek waar je bent? Misschien is het ook maar een gedachte dat je echt iemand bent. Misschien zijn we allemaal maar een soort robots die zich aanpassen aan de plek en aan mensen en dat we dan alleen maar denken dat we echt iemand zijn."

Sacha Gertsik


top
nieuws

Wordt A'dam nieuwe mediahoofdstad van de EU?

Wordt A'dam nieuwe mediahoofdstad van de EU?
17 Augustus 2017
De een z'n dood, de ander z'n brood. Door de aanstaande Brexit is Londen een stuk minder aantrekkelijk geworden als Europese uitvalsbasis voor bedrijven van buiten de EU. Dat geldt niet alleen voor banken maar ook voor mediabedrijven. Amsterdam zou wel eens kunnen profiteren van de Britse exodus.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Cinema Pirandello

Focus: Cinema Pirandello
17 Augustus 2017
Luigi Pirandello (1867-1936) is het bewijs dat je ook lichtvoetig en met humor over serieuze zaken kunt schrijven. De personages in zijn toneelstukken en verhalen zitten verstrikt in zichzelf. Je zou kunnen zeggen dat ze in een identiteitscrisis verkeren, maar dan zonder de looiigheid die aan dat begrip hangt.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Wereldcinema in Amsterdam

Focus: Wereldcinema in Amsterdam
16 Augustus 2017
Je kunt lang praten over diversiteit in de filmtheaters, maar je kunt er ook iets aan doen. World Cinema Amsterdam neemt de wereldcinema serieus en laat van 17 t/m 26 augustus zien dat de filmwereld groter is dan Europa en de Verenigde Staten, de continenten die ook de filmtheaters domineren. Deze werelddelen worden nu eens overgeslagen, want op het programma staan vijfenveertig films uit Latijns-Amerika, Azië en Afrika.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
13 Augustus 2017
Spelen met beeldformaten, de stille films waar Walt Disney de mosterd haalde, de films van Steve Bannon, Oneohtrix Point Never over zijn soundtrack voor Good Time, Jeanne Moreau over de dood en de showreel van Edgar Wright.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Luciënne Venner

Lichting 2017: Luciënne Venner
13 Augustus 2017
In de zomer plaatst de Filmkrant wekelijks een interview met vers afgestudeerd filmtalent van verschillende academies. A Ride to Moresnet van Luciënne Venner (Rietveld Academie) neemt de kijker mee op road trip in een mysterieuze wereld vol spannende vreemdelingen. In een zoektocht naar, ja wat eigenlijk? "Authenticiteit is voor mij belangrijk omdat ik geloof dat het leven er over gaat dat je jezelf vindt."
>> Lees verder

nieuws

Focus: Twee keer Cuba

Focus: Twee keer Cuba
10 Augustus 2017
Zelden belandt er een Cubaanse film in Nederland, maar deze zomer kunnen we op twee festivals een selectie Cubaanse films zien. Zowel World Cinema Amsterdam, dat van 17 t/m 26 augustus in Rialto wordt gehouden, als het Festival Latino Americano, van 23 t/m 27 augustus in LantarenVenster, besteden aandacht aan de Cubaanse cinema.
>> Lees verder

nieuws

Als Netflix je film de doodskus geeft

Als Netflix je film de doodskus geeft
04 Augustus 2017
Misschien dat Europese filmmakers natte dromen hebben over een acquisitie van hun film door Netflix, maar volgens chef de mission Roberto Olla van Eurimages kan die de doodskus betekenen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Van Hollywood tot punk met live muziek toe

Focus: Van Hollywood tot punk met live muziek toe
02 Augustus 2017
Wat is er prettiger dan op een zomeravond in de openlucht naar een film kijken? Het kan nog prettiger. Het Nutshuis in Den Haag vertoont in zijn tuin onder de titel Senses of Cinema elke zaterdagavond in augustus uur een (moderne) klassieker voorafgegaan door live-muziek.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
30 Juli 2017
De inventieve choreografie van 12 Angry Men, Darren Aronofsky versus Alejandro Jodorowsky, de verlate waardering voor Zodiac, de valkuilen van Christopher Nolan, de eerste schreden van Chris Marker en de wrede spelletjes van Angelina Jolie.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Arjen Sinninghe Damsté

Lichting 2017: Arjen Sinninghe Damsté
30 Juli 2017
Deze zomer verschijnt wekelijks een interview met een getalenteerde, pas afgestudeerde regisseur. Deze week Arjen Sinninghe Damsté (Filmacademie). In zijn documentaire De nieuwe man neemt hij mannelijkheid onder de loep. Sinninghe Damsté: "Gevoel hebben is voor mannen nog steeds taboe. Zweverig. 'Speel op je djembé en laat me met rust.' Terwijl kwetsbaarheid de basis is voor goede communicatie."
>> Lees verder