The Killing of a Sacred Deer
Visages villages
Happy End
A Ghost Story
Battle of the Sexes
Blessed Virgin nieuws

Producent Elle en Toni Erdmann: industrie moet realistischer + iets over de nieuwe Paul Verhoeven

In het Britse vakblad Screen verscheen een aardig interview met de Zwitser Michel Merkt die vorig jaar niet minder dan zestien producties in première liet gaan. En niet de minste. Zijn handtekening staat onder meer onder Elle, Ma vie de courgette, Aquarius (moet in NL nog verschijnen) en Toni Erdmann. Hieronder een selectie van enkele vragen.

U modereerde onlangs een panel op het filmfestival van Karlovy Vary. Waar ging het gesprek over? "Dat ging over, zoals ik het noem, 'je verbinden met de realiteit'. In plaats van klagen, zouden we de realiteit onder ogen moeten zien, en bijvoorbeeld zeggen dat een derde van het budget van een film uit pre-sales komt, een derde van de staat en een derde van weet-ik-waar. Laten we de spelregels nu aanpassen, en niet later als we  geen keus meer hebben.
"In het begin van een productie is het makkelijker om privaat geld te gebruiken, het zorgt ervoor dat dingen soepeler en sneller gaan. Ik zou zeggen dat je in de ontwikkelingsfase een jaar tijdwinst boekt als je (een deel van) het geld vooraf op tafel kunt leggen en niet het hele proces moet doorwerken van geld bij de staat vragen."

Hoe werkt u met private investeerders? "Als iemand voor de eerste keer investeert, is mij eerste vraag: 'waarom moet je zonodig in film investeren? Doe het niet!' Ik wil precies weten wat hun motief is."

Is afhankelijkheid van de staat schadelijk voor de industrie? "In sommige landen is het een probleem want daar heb je productiebedrijven die alleen maar projecten indienen om subsidie binnen te harken en hun 20 procent te halen. (...) Ze besteden niet genoeg tijd aan het scenario — wat volgens mij op het moment een van de grote problemen van de filmindustrie is: dat men niet de tijd neemt en ervoor zorgt dat het verhaal perfect is en dat het scenario perfect is — allemaal omdat het product op een bepaalde datum klaar moet zijn.
"Ook de distributie moet anders. We zijn in dit enorme gesprek met Netflix verwikkeld. Ik zie Netflix als partner en concurrent tegelijkertijd. Ook hier geldt: dit is nieuw en de industrie moet dit onder ogen zien, samen aan tafel gaan en ideeën bedenken. We moet de hele distributie opnieuw doordenken.

U veranderde heel snel van een nieuwkomer in een gelauwerde producent, werkend met een paar van de beste regisseurs van Europa, waaronder Paul Verhoeven, Maren Ade en Kleber Mendonça Filho. Hoe hebt u dat geflikt? "Ik ben gek op ze, ik doe mijn werk heel professioneel. Misschien is de enige vraag die ik ze stel: wat kan ik voor jullie doen?"

Hoe gaat het met Paul Verhoevens Blessed Virgin? "Het gaat goed. We bereiden ons voor. Het filmen start begin volgend jaar."

Hoe zou u de film samenvatten? "(...) Grenzeloos en provocerend. Verwacht Paul Verhoeven."

Wanneer verschijnt Lucrecia Martels Zama? "Binnenkort. De montage is klaar."

Bron Screen



top
nieuws

Als Netflix je film de doodskus geeft

Als Netflix je film de doodskus geeft
04 Augustus 2017
Misschien dat Europese filmmakers natte dromen hebben over een acquisitie van hun film door Netflix, maar volgens chef de mission Roberto Olla van Eurimages kan die de doodskus betekenen.
>> Lees verder

nieuws

Focus: Van Hollywood tot punk met live muziek toe

Focus: Van Hollywood tot punk met live muziek toe
02 Augustus 2017
Wat is er prettiger dan op een zomeravond in de openlucht naar een film kijken? Het kan nog prettiger. Het Nutshuis in Den Haag vertoont in zijn tuin onder de titel Senses of Cinema elke zaterdagavond in augustus uur een (moderne) klassieker voorafgegaan door live-muziek.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
30 Juli 2017
De inventieve choreografie van 12 Angry Men, Darren Aronofsky versus Alejandro Jodorowsky, de verlate waardering voor Zodiac, de valkuilen van Christopher Nolan, de eerste schreden van Chris Marker en de wrede spelletjes van Angelina Jolie.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Arjen Sinninghe Damsté

Lichting 2017: Arjen Sinninghe Damsté
30 Juli 2017
Deze zomer verschijnt wekelijks een interview met een getalenteerde, pas afgestudeerde regisseur. Deze week Arjen Sinninghe Damsté (Filmacademie). In zijn documentaire De nieuwe man neemt hij mannelijkheid onder de loep. Sinninghe Damsté: "Gevoel hebben is voor mannen nog steeds taboe. Zweverig. 'Speel op je djembé en laat me met rust.' Terwijl kwetsbaarheid de basis is voor goede communicatie."
>> Lees verder

nieuws

Eigenzinnig buitenbeentje

Eigenzinnig buitenbeentje
28 Juli 2017
Slappe coming-of-age drama's zijn er genoeg, maar de Engelsman Richard Ayode maakte met Submarine een heerlijke eigenzinnige variant. Alleen 29 juli te zien in EYE in het maandelijkse programma Eyeshadow. Met inleiding en na de film een optreden van de band Moon Tapes.
>> Lees verder

nieuws

Gabe Klinger over Porto

Gabe Klinger over Porto
26 Juli 2017
Regisseur en filmwetenschapper Gabe Klinger toont in Porto een passionele, mislukkende liefde en tegelijk een pittoresk stadsportret. 'Liefde en romantiek zonder ironie. Dát is pas radicaal.'
>> Lees verder

nieuws

Focus: Frisse lucht in Amsterdam

Focus: Frisse lucht in Amsterdam
26 Juli 2017
De drang om in de zomer buiten films te vertonen is onweerstaanbaar. Begrijpelijk, want wat is er mooier dan op een zwoele zomeravond in de buitenlucht naar een geweldige film kijken? Dus slepen ook dit jaar weer vele filmtheaters stoelen, schermen en beamers naar buiten om ons met woorden als Buitenfilm, Openluchtvertoning, Open Air Cinema of Buitenbios naar buiten te lokken.
>> Lees verder

nieuws

Links

Links
23 Juli 2017
De tijdspuzzels van Christopher Nolan, op de set van Taxi Driver, seksuele intimidatie in Hollywood, Edgar Wright over George A. Romero, de jonge jaren van Martin Landau en een weetje om indruk mee te maken.
>> Lees verder

nieuws

Lichting 2017: Winand Derks van de Ven

Lichting 2017: Winand Derks van de Ven
23 Juli 2017
Deze zomer verschijnt wekelijks een interview met een getalenteerde, pas afgestudeerde regisseur. Deze week Winand Derks van de Ven (Filmacademie) met de documentaire Kristians prelude, waarin een jonge muzikant geconfronteerd wordt met een hersentumor. Derks van de Ven: "Dit is mijn eerste film met menselijke personages."
>> Lees verder

nieuws

Producent Elle en Toni Erdmann: industrie moet realistischer + iets over de nieuwe Paul Verhoeven

Producent Elle en Toni Erdmann: industrie moet realistischer + iets over de nieuwe Paul Verhoeven
17 Juli 2017
In het Britse vakblad Screen verscheen een aardig interview met de Zwitser Michel Merkt die vorig jaar niet minder dan zestien producties in première liet gaan. En niet de minste. Zijn handtekening staat onder meer onder Elle, Ma vie de courgette, Aquarius (moet in NL nog verschijnen) en Toni Erdmann. Hieronder een selectie van enkele vragen.
>> Lees verder